Themamiddag in het Cenakel (Tilburg): De wijsheid van het raadsel Jeroen Bosch

Op zondagmiddag 24 januari 2016 vind in Tilburg de wereldpremière plaats van het muziekstuk “De Zeven Hoofdzonden” dat geïnspireerd is op het gelijknamige schilderij dat al dan niet wordt toegeschreven aan Jeroen Bosch.

Op zondagmiddag 24 januari 2016 vind in Tilburg de wereldpremière plaats van het muziekstuk “De Zeven Hoofdzonden” dat geïnspireerd is op het gelijknamige schilderij dat al dan niet wordt toegeschreven aan Jeroen Bosch.
De muziek is gecomponeerd voor koor en strijkorkest door de Tilburgse toonkunstenaar Ad de Jong, die zelf meespeelt op de bayan.
De muziekuitvoering wordt omlijst door 2 lezingen waarin ingegaan wordt op de mysterieuze aspecten van de kunstwerken van Jeroen Bosch;
belicht zal worden dat die wel religieus zijn maar niet kerkelijk en eigenlijk heel modern.
De themamiddag vindt plaats in de sfeervolle lokatie Het Cenakel,
en wordt georganiseerd als prelude op het Bosch – jaar 2016 door de Internationale School van het Gouden Rozenkruis (www.rozenkruis.nl).

De aanvang is om 14:00 (zaal open om 13:30); afsluiting rond 16.45 uur.
Het adres is Cenakel 1, 5022 KK Tilburg. De entree bedraagt €10,00.
Voor info over bereikbaarheid zie www.cenakel.nl.
Aanmelding: door €10,00 over te maken op rekening NL70 ABNA 04336 05790 t.n.v. Lectorium Rosicrucianum Eindhoven o.v.v. uw e-mailadres en “Jeroen Bosch”.

Jheronimus Bosch (ca. 1450 – 1516) schrijft met beelden.
In 500 jaar zijn aan deze beelden veel uiteenlopende verklaringen toegedacht. 500 jaar……….en nog steeds fascineren zijn schilderijen ons. Zijn beelden overschrijden tijd en ruimte, zijn universeel en hebben een unieke zeggingskracht.
Op het eerste gezicht werken zijn schilderijen – met fabelwezens, trechterhoofden en fluitneuzen – ons op de lachspieren. Maar hoe beter je kijkt, hoe meer de pret vergaat. Bosch’ werk is brandend actueel en confronteert iedere beschouwer met zijn eigen levenssituatie.

• Onder het motto “Je weet niet wat je ziet” introduceert Dick van Niekerk de belangstellenden in het raadselrijk van Jeroen Bosch. Was hij een magiër of alleen maar een satirische grappenmaker? Was hij een ingewijde? Waren er kathaarse invloeden? Via een schets van de turbulente tijd waarin Bosch leefde, komt hij tot en beschrijving van zijn stad Den Bosch om te eindigen met enkele topstukken (zoals de Marskramer – tondo) die in zijn atelier aan de Bossche Markt gemaakt zijn. Hun beeldentaal ademt tijdeloosheid.
• “Wat moet Jeroen met een besmuikt lachje door Den Bosch hebben gelo-pen na voltooiing van zijn schilderij met de zeven hoofdzonden. Hij heeft zowel de goede verstaander als de oppervlakkige beschouwer op zijn wenken bediend, want beiden kunnen erin zien wat zij ook willen zien.” Die gedachte heeft componist Ad de Jong geïnspireerd tot het schrijven van zijn compositie “De Zeven Hoofdzonden” – voor koor, strijkkwartet en bayan – die wonderwel past bij de dubbele boodschap van Bosch’ schilderij. Alvorens de muziek ruim baan krijgt, analyseert de componist in een samenspraak met Elke Kuepers de zeven zonden: ijdelheid, hebzucht, wellust, afgunst, onmatigheid, woede en luiheid. In de epiloog ontmoeten we de lichtende Vrouwe Alchimia, die de mens wacht als hij zijn zonden te boven komt.
• Na de pauze zal Ankie Hettema het raadselrijk van Bosch nader ontsluie-ren met haar bijdrage: Kijken naar Jeroen, is kijken naar je zelf. “Bosch’ beelden laten het leven van mensen zien binnen de lijsten van een voor hen onbegrijpelijk schilderij. Zie…..zij spreken van tere lieflijkheid en donkere dreiging, en vertellen van goed en kwaad. Zij beelden de mens en zijn plaats in de schepping, zijn verbinding met oorsprong en eeuwigheid. Met Bosch doorbreken wij de lijsten en ondernemen de reis vanuit de nacht van de ziel, door het louteringsgebied tot in het licht van paradijselijk leven.”