Blixembosch 1 is niet goed ingericht als 30km/u zone

Nu veel kranten in Nederland het resultaat van een recent ANWB onderzoek hebben gepubliceerd, is “de 30km/u zone” weer nieuws. Met deze melding wil ik naar voren brengen dat er in ieder geval ook in Eindhoven een 30km/u zone is die nooit is aangepast. Deze 30km/u zone zorgt voor een schijn veiligheid!

Alle informatie staat op de website maar als mij wordt gevraagd om mijn mening hier terplekke te geven, dan doe ik dat met alle plezier.

Nu veel kranten in Nederland het resultaat van een recent ANWB onderzoek hebben gepubliceerd, is “de 30km/u zone” weer nieuws. Met deze melding wil ik naar voren brengen dat er in ieder geval ook in Eindhoven een 30km/u zone is die nooit is aangepast. Deze 30km/u zone zorgt voor een schijn veiligheid!

Alle informatie staat op de website maar als mij wordt gevraagd om mijn mening hier terplekke te geven, dan doe ik dat met alle plezier.

Al geruime tijd wordt er met hoge snelheden door de Topaasring gereden. De Topaasring is een van de ringen (de binnenste) van Blixembosch 1 in Eindhoven. In de kern van de ring is een park. Nu het weer wat zonniger wordt gaan onze kinderen weer spelen in dat park. Onze dochter van bijna 5 mag nu zelfstandig de Topaasring oversteken naar dat park.
Het probleem is echter dat er auto’s rijden met snelheden van soms 65km/u. Auto’s kunnen dat omdat de straat weliswaar in een 30km/u zone ligt maar nooit is aangepast. Er liggen wel kruisingsdrempels maar deze zijn zonder problemen met 65km/u te passeren.
Als er dan ook nog een kinderdagverblijf in de straat aanwezig is kun je het gehaaste verkeer wel voorstellen. ’s Middags worden de kinderen door de gehaaste ouders opgehaald. Net dan spelen onze kinderen nog even buiten. Nog niet alle Topaasring bewoners zijn dan thuis dus de straat is vrij, om er snel door heen te rijden.
Nu zijn drempels niet echt prettig om overheen te rijden, geef ik toe. Maar het wel de meest doeltreffende als ze goed gedimensioneerd zijn.
Ik vindt dat de gemeente alsnog onze wijk maar dan in ieder geval onze straat moet aanpassen naar de huidige regels die voor een 30km/u zone gelden:
• De Kruisingsdrempels aanpassen volgens de regels van www.CROW.nl.
• Minimaal 1 drempel om de automobilist niet te kans te geven om gedurende 92 meter snelheid te maken.

Ronald Snoeck
(meer info: http://topaasring.ronaldsnoeck.com)

8 reacties

  • rienvalk

    Tegenstanders of medestanders werven?
    Wat is eigenlijk de bedoeling van deze mededeling? Kennelijk zijn er een aantal buurtbewoners die het niet eens zijn met de actie die al meer dan een half jaar door Ronald Snoeck gevoerd wordt. Als je onze DSE bewoners wilt verleiden tot een werkelijk interessante discussie lijkt het me beter om hier je [b]eigen mening[/b] over de voors en tegens van drempels en 30 km zones wat uitgebreider op te schrijven. Alleen maar een mededeling om naar een website te gaan kijken vind ik niet de moeite van een plekje op onze homepage waard. Overigens onze homepage is ook geen plek om meningsverschillen met medebewoners uit te vechten.

    • ron

      snelheidsrecord?
      Je hebt gelijk Rien, zo nieuwswaardig is het niet. Ik denk dat de Formulastudenten die 65 km/u makkelijk kunnen kloppen. 😉

      • rienvalk

        Nieuwswaardig?
        Ha een medestander 😉 Er zijn inderdaad genoeg “racers” die kans zien om 80 km/u te rijden in woonwijken ondanks drempels. Dat soort maniaken maak ik ook in onze woonwijk mee. Maar eigenlijk had Ronald zijn [b]orginele stukje van drie regels[/b] moeten laten staan en zijn aanvulling als reactie neer moeten zetten.

        • Anoniem

          Veiligheid.
          Het is duidelijk. Als ik jou moet geloven hebben de bezoekers/gebruikers van “dse” weinig van doen met veiligheid.
          Ik had gehoopt op iets meer begrip.

          Foutje van mijn kant!!

          Ronald

          • Anoniem

            van doen hebben met
            [i]Ik vindt dat de gemeente alsnog onze wijk maar dan in ieder geval onze straat moet aanpassen(…)[/i]

            Na een klein beetje rondgekeken te hebben op jouw site kom ik al snel tot de conclusie dat je één van de weinigen bent in de straat die er zo over denkt. Ook is het onderwerp nogal erg locatie-specifiek voor het brede DSE-publiek, ik kom wel eens in Blixembosch, maar heb geen idee waar de Topaasring ligt, laat staan dat ik me druk maak over het feit dat daar te hard gereden wordt. Vandaar dat ik de vraag van Rien deel:

            [i]Wat is eigenlijk de bedoeling van deze mededeling?[/i]

            Wat wil je bereiken met het plaatsen van je artikel hier ? Een bredere voorstelling van zaken zou het al een stuk aantrekkelijker maken om er hier op in te gaan. Hetgeen toch mogelijk moet zijn, aangezien jouw straat niet de enige 30km/u zone in Eindhoven is. De Fransebaan in de Achtse Barrier ligt er bijvoorbeeld bij als een circuit dat uitnodigt tot het zetten van ronderecords, maar ook dat is een 30mk/u zone, waarbij fietsers op kruisende fietspaden ook nog eens voorrang hebben.

            Overigens was er een tijdje terug al een kleine DSE-discussie over verkeersdrempels op [url=http://www.dse.nl/node/view/1164][u]deze pagina[/u][/url]

          • Anoniem

            Eindhoven en landelijk probleem 30km/u zone
            Het onderwerp is niet locatie specifiek. Lees: http://www.telegraaf.nl/binnenland/article61155301.ece?cid=rss.
            Ik meld het hier om het 30km/u zone probleem in Eindhoven meer aandacht te geven.
            Ja het klopt de Fransebaan, maar ook de Diamantring, onze buitenste ring http://diamantring.ronaldsnoeck.com krijgen aandacht. Er zijn meer locaties in Eindhoven. Maar je moet ergens beginnen.
            Voor zowel de Fransebaan en de Diamantring geld dat er een bus rijdt. Zodra er voorzieningen worden aangebracht, in welke vorm dan ook zal er geen bus meer rijden.
            De Diamantring zal binnenkort worden aangepast. Het heeft de aandacht nu. Als nooit iemand z’n mond open doet veranderd er niks.
            Bedankt voor het reageren.

          • rienvalk

            30 km/u zones goed uitgevoerd in Eindhoven?
            Helaas is het begin artikel en vooral het oorspronkelijke van 3 regels wel lokatie specifiek zoals Rod ook aangeeft. Dat wordt nog eens extra bevestigd als je naar de meermalen gelinkte website gaat kijken. Natuurlijk is het prima om te streven naar meer veiligheid voor je kind(eren) maar vertel dan dat het daarom gaat. Of schrijf een meer algemeen artikel. Je mag de kop hierboven gebruiken 😉

            Overigens, hoe heb je al die video opnames gemaakt en de snelheid bepaald van de voorbijkomende automobilisten die op je website te zien zijn?

          • Anoniem

            30 km/u zones goed uigevoerd in Eindhoven?
            De video opname zijn gemaakt met een video camera en een harddisk recorder in HQ mode.
            Door een referentie punt te nemen in de opname en de verplaatsing gedurende 1 video field (20ms) te registreren, kun je de snelheid meten.
            Alle berekeningen zijn naar beneden afgerond.