EHVXL has a lift off

‘Hoge woontorens in de binnenstad’, het is een belangrijk thema voor Eindhoven en het debat verdient een inhoudelijke impuls. EHVXL profileert zich als een groep enthousiastelingen die op genuanceerde wijze en op inhoudelijke gronden de dialoog wil voeren. Zolang het maar de hoogte in gaat. En in de binnenstad

Behoefte aan iconen?
Eerder zijn verschillende mensen van EHVXL en zelfs de organisatie als zodanig gevraagd om standpunten vóór hoogbouw met de lezers van Digitale Stad Eindhoven te delen. Door het aantal bijdragen van tegenstanders op DSE, lijkt mij dat niet meer dan terecht. Op DSE bleef een reactie uit, maar in de papieren versie van het Eindhovens Dagblad verscheen afgelopen zaterdag een opiniestuk van Robert de Greef. In het zijn betoog pleit hij voor meer inhoudelijke argumenten en vooral minder vanuit het sentiment. Wie het stuk (nog eens) leest adviseer ik te zoeken naar de inhoudelijke argumenten: Stad als Eindhoven heeft behoefte aan iconen.

Wil de echte Eindhovenaar nú opstaan?
Eén definitie neem ik over uit het betoog van De Greef; die van de echte Eindhovenaar. Hij stelt: ‘Voor mij is Eindhoven een diverse stad, zowel in de bebouwing als in mensen. Dus dat is van en voor iedereen. Voor jong en oud, rijk of arm, voor de expat, import, student of vluchteling. Het zijn voor mij allemaal echte Eindhovenaren!’. Door een dusdanig brede definitie van de inwoners van Eindhoven te hanteren hou je alle figuurlijke ruimte voor om het even welke bouwmogelijkheden.

Sweco in da house
Het Eindhovens Dagblad vermeldt niet dat De Greef werkzaam is bij Sweco Nederland. Dat is een internationaal ingenieursbureau dat als zodanig overheden adviseert met de slogan ‘Wij ontwerpen en ontwikkelen de samenlevingen en steden van de toekomst’. Naar mijn mening wel degelijk relevant, ook omdat De Greef in zijn opiniestuk tegenstanders onder andere wegzet als NIMBY’s vanwege eigenbelang. Dit zijn in het onderhavige geval mensen die moeilijk doen omdat er een icoon in hun achtertuin dreigt te verrijzen.

Interview in het Eindhovens Dagblad
Michel Theeuwen, voor het ED vooral actief in de verslaggeving omtrent bouw- en stadsontwikkeling, zocht na het Stadsgesprek bij het CDA contact met de initiatiefnemers van EHVXL. Het resultaat is vanaf vandaag te lezen onder het kopje: EHVXL: ‘Hart gaat sneller slaan van hoogbouw in Eindhoven’. Aan het woord komen Sebastiaan Bakker en Rutger Rauws. De verklaring voor de hang naar hoogbouw loopt uiteen: Eindhoven hoort een skyline te hebben die past bij de tweede economie van het land, nieuwe hoogbouw kan de karakteristieke Eindhovense zichtplekken door het contrast juist versterken. Net als op de website van EHVXL zetten de beide geïnterviewden een beeld neer van een tot dialoog bereide belangengroep voor hoogbouwliefhebbers.

Van Rutger Rauws hebt u waarschijnlijk al heel vaak prachtige foto’s gezien bij ‘Eindhoven in Beeld’. Sebastiaan Bakker is naast hoogbouw-enthousiasteling eigenaar van Living Roofs, een bedrijf dat voor groene daken zorgt. Ook deze EHVXL-representanten opperen dat ze de dialoog graag aangaan. Wie beide artikelen leest, ziet de voorliefde voor ‘iconische bouw’ en dat bedoel ik niet lullig, want ik heb zelf ook mijn afwijkingen al liggen die meer op het gebied van voertuigen en individuele mobiliteit.

Worsteling
Waar ik mee worstel is het feit dat de oorsprong van EHVXL toch iets anders van aard is dan de suggestie die door beide publicaties wordt gewekt. Wie vaker meeleest op het hoogbouwforum ‘Skyscrapercity’ ziet dat het oprichtingsmanifest in anonimiteit wordt gedeeld en bijgesteld. Als ik nu mijn fantasie erop loslaat zou het zomaar kunnen dat iemand van Living Roofs (niet lullen maar planten!) het concept geschreven heeft en door een adviseur van een ingenieursadviesbureau (Wij weten wat uw stad wil!) om strategische redenen is ‘verfijnd’ zodat de boodschap makkelijker wordt geslikt. Dan krijgt een bijdrage als deze een andere lading:

Screenshot vanuit het Skyscrapercity-forum

Trucje voor extra gewicht in de schaal
Een andere truc is dat de Facebookpagina ‘Eindhoven Bouwprojecten’ met meer dan 1.000 volgers nu ook een link heeft met EHVXL. Niet in de naamgeving, maar wel in de url: https://www.facebook.com/EHVXL/. Zo zou je kunnen stellen dat je met meer dan duizend mensen niet principieel tegen meer of hogere woontorens in Eindhoven bent. Taal is een belangrijke factor in dit soort discussies en adviseurs bij een ingenieursbureau weten daar alles van. De pagina werd oorspronkelijk in oktober 2012 opgericht.

Op naar een zuivere en inhoudelijke dialoog of discussie
Vrij naar een bijdrage op het eerder genoemde Skyscraperforum sluit ik af met het volgende:

Het is moeilijk een standpunt in te nemen tegen een simplistische visie. Dat geldt voor voor- en tegenstanders. Met alleen: ’tegen want lelijk en dat is niet goed’ en ‘vóór want hoog is iconisch en dat is goed’, komen we er niet. Wat bedoelt elke partij met met hoogbouw? Waar ligt de grens? Mag de stad het Stratumseind slopen en volbouwen met laagbouwappartementen? Kunnen we een historische of karakteristieke binnenstad behouden? Is de binnenstad wel als één geheel te beschouwen of moeten we elke plek zorgvuldig in kaart brengen? Is een stad als laagbouwweb onmogelijk? Nu is het, ook vanuit de mensen achter EHVXL een beetje als de stelling: ‘Alle Belgen zijn dom’. Dat neem je ook niet serieus.

Eindhovenaren onder elkaar
Het wordt tijd voor een echte dialoog, een gesprek tussen mensen. Worstenbroodje erbij (mag ook vegetarisch), bakske koffie en proberen een Eindhovense oplossing of compromis te vinden. Dat zou het voor toekomstig burgemeester Torunoglu ook makkelijker maken!

Naschrift: op verzoek van EHVXL heb ik de schermafbeelding aangepast.

8 reacties

  • Bob,

    Mooi duidelijk verhaal.

    Eén vraag blijft knagen: Wat is dat nou voor club.

    – Een stel hobbyisten, te vergelijken met modelspoorfanaten, met een fetish voor hoge gebouwen? Motto: ‘de mijne is hoger’. Ongevaarlijk dus. OF:

    – de initiatiefnemers hebben potentieel commerciële belangen bij hoogbouw. Motto: we moeten de burger platwalsen om onze commerciële belangen veilig te (laten) stellen. Dat is wel gevaarlijk en potentieel fake nieuws.

    Uit jouw verhaal kun je niet halen of we ons zorgen moeten maken.

    Conclusie: “follow the money” om erachter te komen welke van de twee opties waar is.

    • bleenhouwers

      Hallo Wim, EHVXL is primair een club die hoogbouw mooi vindt. En dat mag. Probleem is dat je niet altijd ziet of er mogelijkerwijze ook nog andere belangen een rol kunnen spelen. Mij interesseert niet alleen de boodschap, maar ook de boodschapper en dus ga ik dan het web op. Daar valt vaak heel veel te vinden, al moet je soms lang zoeken. Voor Eindhovense inwoners is het belangrijk om bronnen goed te kunnen beoordelen. Jouw vraag is niet zomaar te beantwoorden. Ik weet niet met zekerheid hoezeer werk en hobby door elkaar lopen bij de mensen van EHVXL. Maar het is wel goed om te weten dat het in zekere zin meer zou kunnen zijn dan alleen ‘ik vind een Rotterdamse skyline nou eenmaal mooi’. Dat is overigens nog steeds hun goed recht, maar ik acht het ook terecht dat meer over de achtergrond van mensen in het nieuws bekend wordt als dat relevant is. Groeten, Bob

    • Sebastian Huvenaars

      Dag Wim,

      Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. EHVXL heeft zijn oorsprong op een forum waarin de stedelijke ontwikkelingen in en om Eindhoven worden besproken en getoond.

      Dat deelnemers zich zowel persoonlijk als professioneel interesseren in dit thema is toch niet heel opzienbarend? Als ontwerper van interieurs en buitenruimtes heb ik zelf ook raakvlakken met de stad.

      Het forum vertolkt op deze manier vele persoonlijke meningen, ideeën en achtergronden. Ook critici hebben er hun plek. Wat ons denk ik verbindt is dat we interesse hebben in stedelijke ontwikkeling, en we graag zien dat de huidige verdichtingsslag zich op kwalitatieve wijze manifesteert. Zodat hoogbouw en laagbouw, nieuwbouw en historie, natuur en stad zich op een interessante en prettige manier tot elkaar blijven verhouden.

      De Dommelstraat, de Bergen, Wilhelminaplein, de Smalle Haven, onze parken, Strijp-S, de Dommel, NRE, HTC, de TU/e campus… Met het groeien van het aantal centrumbewoners bloeide deze karakteristieke Eindhovense plekken de laatste decennia langzaam op. Onderdeel van deze ontwikkeling zijn de torens die nieuwsgierig hun kop opsteken boven het muffe grijze provinciestadje dat Eindhoven tot voor kort nog was.

      Verdichting schept draagvlak voor hoogwaardige openbare ruimtes, infrastructuur, voorzieningen, cultuur, openbaar vervoer, evenementen, horeca, vermindering voetafdruk, vergroting winkelaanbod, terugbrengen autobezit, ruimtebesparing. Maar daar tegenover staan ook het risico op windhinder, schaduwval, stijgende verkeersdruk, fijnstof, slechte inpassing….

      Naast dat hoogbouw een impuls geeft aan de kwaliteit van de omliggende stad liggen er ook nadelige gevolgen op de loer. Daarom lijkt het me nuttig dat er context wordt gecreëerd voor het hebben van een goede dialoog zodat er geen fouten worden gemaakt die de prettige stedelijke beleving aantasten, en we tegelijkertijd geen stok tussen de spaken steken van de positieve ontwikkelingen die Eindhoven de laatste 20 jaar heeft mogen zien.

      EHVXL is ontstaan uit het idee een platform te creëren dat bijdraagt aan een constructieve discussie over de ontwikkeling van Eindhoven. De discussie over wie de hoogste heeft is niet zo interessant, wat wel boeit is hoe we er voor kunnen zorgen dat Eindhoven verder bloeit en tegelijkertijd kwaliteit en identiteit bewaart als toevoegt aan het stedelijk weefsel.

      We zijn een stad die zuinig is op haar historie en vlechten er op slimme wijze een hoogstedelijke laag doorheen. Dit levert inmiddels een knusse, indrukwekkende, karakteristieke plek op die zijn gelijke in Nederland niet kent.

    • Thijs

      Nou Wim, ik kan je geruststellen; Wij zijn slechts een groepje Hoogbouw Nerds zoals de modelspoorfanaten die jij omschrijft. Neem eens een kijkje op het forum! Daar vind je van iedere grote stad in Nederland een clubje hoogbouw liefhebbers die het gewoon leuk vinden om de projecten in hun en andere steden te volgen.

  • Peer Notermans

    Zowel voor- als tegenstanders van hoogbouw zullen het moeten gaan hebben over de gevolgen van hoogbouw op bepaalde plekken. Gevolgen voor zowel bezoekers als bewoners zoals, wind, brandveiligheid, groen, verkeer, parkeren, CO2, stikstof, klimaatgevolgen, energieopwekking, leefbaarheid, inclusivitet, plinten, evenementen. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden. Wel radicale hoogbouw in de binnenstad en geen radicale aanpak van verkeer en milieu gaan niet samen. Etc. Een beetje zwanger in de van huisuit complexe binnnenstad werkt averechts.
    Ik ben heel benieuwd wie met feitelijke argumenten m.b.t. bovengenoemde gevolgen van hoogbouw komt om de dialoog aan te gaan.

    Peer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *