| Contact | Over ons |

Tips en advies voor gezond bewegen en recreatief sporten

                | Home | Waarom bewegen? | Kies je sport | Schema's | Top 10 tips | Links | Disclaimer |





 

10 TIPS VOOR VEILIG SPORTEN

Neem geen onnodige risico's, zeker niet als het om uw gezondheid gaat. Hier een overzicht van 10 belangrijke zaken die u in acht moet nemen indien u veilig wilt gaan sporten.

1. Genoeg drinken
Uitdroging kan vooruitgang van uw conditie in de weg staan. Drink twee uur voor een flinke fysieke inspanning een paar glazen water, en blijf drinken tijdens uw activiteit om vocht dat u verliest door transpiratie weer aan te vullen.

2. Goede sportkleding
Bij een sportzaak kan men u adviseren over veilige schoeisel dat past bij de activiteit die u wilt gaan verrichten. Draag verder kleding die u tijdens uw training warm en droog houdt.

3. Luister naar uw lichaam
Let op indien u tijdens het trainen pijn ondervindt of u slapjes of licht in uw hoofd voelt. Dat is een signaal dat er iets niet goed zit en u niet verder zou moeten gaan met uw activiteit.

4. Train niet op een lege maag
Nuttig circa twee uur voor uw training een lichte maaltijd om ervoor te zorgen dat uw lichaam genoeg brandstof heeft om uw activiteit goed vol te houden.

5. Neem af en toe rust
Naast voldoende slaap heeft uw lichaam ook af en toe een paar dagen rust nodig om te kunnen herstellen van een periode waarin u veel heeft gesport.

6. Variatie
Om te zorgen dat u gemotiveerd blijft om te sporten, kunt u variatie aanbrengen in uw aktiviteiten. Bovendien zorgt u er zo voor dat u niet steeds dezelfde spiergroepen belast.

7. Doe een warming-up
Begin uw training met een warming-up van lichte activiteiten en het licht oprekken van uw spieren, dan heeft u minder kans op blessures.

8. Licht uw huisarts in
Raadpleeg uw arts voordat u aan een sportprogramma begint. Uw arts kan u wijzen op uw persoonlijke grenzen en u bijstaan met passende sportadviezen.

9. Een persoonlijke trainer
Een sportcentrum bij u in de buurt kan u helpen op een veilige manier te beginnen met sporten. Vaak zijn een paar al voldoende om u op weg te helpen.

10. Bouw rustig op
Start niet zomaar meteen vol enthousiasme met sporten. Wanneer u begint met een sportprogramma, bouw dit dan rustig op. Uw lichaam heeft tijd nodig om aan een bepaald inspanningsniveau te wennen.

Zoeken

Google

Meer weten?

 

< Home | Disclaimer | Contact >

Design: www.estheticdesign.com 2001-2005 All rights reserved.