| Contact | Over ons |

Tips en advies voor gezond bewegen en recreatief sporten

                | Home | Waarom bewegen? | Kies je sport | Schema's | Top 10 tips | Links | Disclaimer |





 

SCHEMA'S

Wanneer u verantwoord wilt beginnen met sporten, houd u dan aan de richtlijnen op deze pagina. We onderscheiden in onze adviezen allereerst een aantal niveaus van inspanning:

Niveau 1
Rustniveau. U bent ontspannen. Bijvoorbeeld: op de bank televisie kijken.

Niveau 2
U komt enigszins in beweging. U maakt bijvoorbeeld eten klaar of loopt in een rustig tempo naar de supermarkt.

Niveau 3
U bent actief in beweging. U bent bijvoorbeeld aan het klussen in huis, wandelt in een stevig tempo of fietst. u kunt tijdens de inspanning nog wel een gesprek voeren en u kunt de activiteit gedurende geruime tijd volhouden.

Niveau 4
U bent intensief aan het sporten. U fietst bijvoorbeeld op een stevig tempo of u loopt in een normaal tempo hard. U ademt zwaar en kunt daardoor tijdens de inspanning moeilijk een gesprek voeren.

Niveau 5
U bent zeer zwaar aan het sporten. U kost u moeite om dit niveau van inspanning te bahalen en het is niet lang vol te houden. Door een zware ademhaling bent u niet instaat om te praten. Bijvoorbeeld: een wedstrijdje zwemmen of hardlopen in een fors tempo.

In de sportschema's op de volgende pagina's wordt steeds verwezen naar bovenstaande intensiteitsniveau's. Wanneer u bijvoorbeeld 20 minuten moet sporten op niveau 3, dan maakt het niet uit welke activiteit u daarvoor kiest. U dient wel de intensiviteit van uw activiteit aan te passen zodat deze overeenkomt met het genoemde niveau.

Kies nu een schema:

> SCHEMA 1: (WEER) BEGINNEN MET BEWEGEN

> SCHEMA 2: VET VERBRANDEN EN CONDITIE BIJHOUDEN

> SCHEMA 3: UW CONDITIE NAAR EEN HOGER NIVEAU


WARMING UP & COOLING DOWN


Begin nooit ineens met een inspannende oefening, maar doe het de eerste 10 minuten rustig aan, zodat je lichaam zich kan instellen op inspanning. In sporttermen spreekt met dan van een 'warming-up' van het lichaam. Om dezelfde reden is het verstandig nog een paar minuten rustig te blijven bewegen zodat je lichaam weer went aan het lagere inspanningsniveau ('cooling-down').

Zoeken

Google

Meer weten?

 

< Home | Disclaimer | Contact >

Design: www.estheticdesign.com 2001-2005 All rights reserved.