Nuenens Weblog

Nuenens Weblog van Henk Daalder

[Vorige bijdrage: "nuenense groene stroom!"] [Beginpagina] [Volgende bijdrage: "Weblogs, de nieuwe media"]

04-01-2004: "Helpt een tunnel?"

Is een tunnel de oplossing voor het BOSE probleem?
Het is maar net wat je als probleem ziet. Het officieele probleem, zoals dat uit de papieren van BOSE blijkt of je eigen probleem als bestuurder. Wat bestuurders echt als het hèt BOSE probleem zien is natuurlijk onbekend. Maar blijkt wel uit hun gedrag, zoals bij wethouder Schreurs van Eindhoven bijvoorbeeld, die het een goede oplossing voor Eindhoven zou vinden. Wie met de BOSE studie bekend is, weet dat het verkeersoplossend vermogen van een dergelijke tunnel slechter is dan van al de bestaande BOSE varianten, inclusief de benuttingsvariant. Die is nog steeds het beste. Er zit heel wat anders achter, "ze" willen wellicht BOSE geld misbruiken voor een heel ander doel.



De Tunnel variant lijkt sterk op BOSE variant 2, een weg niet door, maar langs het Dommeldal. Die oplossing had het beste verkeersoplossend vermogen. Maar dat "beste" is heel relatief, eigenlijk helpt geen enkele van de varianten goed genoeg om zo'n grote investering te rechtvaardigen. Wat er aan een BOSE besluit toegevoegd moet worden, is dat een groot deel van het BOSE geld aan Dynamisch Verkeers Management, DVM, besteed moet worden. 
Helaas hebben nog niet al de door u gekozen politici deze link gelegd.


Nu komt er een tunnel bovendrijven.
En als iets politiek nodig is, dan is een politiek motief natuurlijk zo gevonden.
Terwijl er betere oplossingen zijn. Voor BOSE is DVM de beste oplossing, met het meeste rendement zowel financieel als verkeersoplossend. Maar een tunnel en scoren in den Haag is voor een grote stad ook belangrijk.


Dat is een slechte reflex van veel politici. Als een probleem wat te ingewikkeld wordt, dan is een politieke afweging ineens een goed excuus voor een besluit met veel negatieve gevolgen.


Als de minister een regio zoekt waar ze met rekeningrijden kan beginnen, dan is een tunnel ineens wel een goede oplossing. Dat het BOSE probleem daar helemaal niet mee opgelost is, daar maalt een bestuurder niet om. Er is een politiek punt te scoren, daar gaat het om. De straf op deze vorm van bestuurlijk wangedrag is slechts een openbare vergadering met veel kritiek van de oppositie en dat is het dan, weer een probleem de vernieling in gedraaid. De bevolking die met het probleem blijft zitten stemt toch maar 1 keer in de 4 jaar, en de helft komt niet opdagen. En internet-stemmen, wat elke maand zou kunnen, dat houden we nog wel even tegen.
Voor de duidelijkheid: bestuurlijk wangedrag is als een tunnel komt in de plaats van een BOSE oplossing.
Een goed werkende BOSE oplossing èn een tunnel is ook een goede oplossing, zolang de regio maar niet betaalt voor dat stuk ondergrondse rijks-snelweg.
Een goede lakmoesproef is altijd of het bedrijfsleven er in wil investeren. Volgens de Kamaer van Koophandel kosten de de files ook 1,2 miljard, net zoveel als een tunnel, dus de test: "nut en noodzaak van een tunnel",  lijkt me eenvoudig. Maar heeft niets met BOSE te maken


In een vorig kabinet was er ook een minister die aan rekeningrijden dacht, maar de ene na de andere regio vond dat rekening rijden "Not in my backyard" kon.
En het is nu ook maar de vraag of we het moeten goedvinden dat het ego van onze bestuurders het ons waard is dat wij elke dag een euro betalen om de stad in of uit te rijden.
Bovendien, waarom moeten regiobewoners betalen voor de aanwezigheid van een ondergrondse snelweg? Die is voor snelweggebruikers, niet voor regioverkeer.

Want ook met tunnel en tolheffing staat u nog steeds in de file in de stad en de rest van de regio.
Als tolhefiing mag, dan worden de regels van het spel ook echt even veranderd.


Het leven met tolheffing wordt heel anders
Stel we voeren tol in voor elke toegangsweg naar de stad, eindhoven. Dan gaat iedereen naar Helmond om te winkelen, de bioscoop of ander uitje.
Het eindhovens verkeersprobleem is meteen opgelost. Zonder toltunnel en zonder snelwegen. Het zal nog wat jaren duren totdat iedereen de weg naar Helmond gevonden heeft, maar dan is Eindhoven ook terug waar het 150 jaar geleden was. Dan is er echt weer ruimte om die gedempte waterloopjes weer open te gooien. Het klinkt cynisch, maar het lijkt me echt een hele verbetering.


Of we gaan nog verder, ik fantaseer gewoon door, elke autorit gaat 10 of 20 EUR kosten, om het benodigde big brother systeem te betalen. Als je meer dan 10 km met de auto gaat, het big brother systeem houdt het bij, dan kost dat 10 EUR.
Dat zal tot gevolg kunnen hebben dat telewinkelen veel populairder wordt. Alsof we net buiten de stad, al midden op de amerikaanse prairie zitten, overal kostbaar ver vandaan, kopen we veel op het internet.
De lokale economie gaat helemaal op zijn kop, en nieuwe bedrijfsvormen bloeien op. Met big brother.
De fiets wordt hèt middel om nog een beetje ongezien door het leven te gaan. 


Oslo leerde al in de 80'er jaren leven met tolheffing, "het is gewoon extra belasting"
En in londen heeft de "congestion charge" niet geholpen, waarschijnlijk gewoon te laag.


Hopelijk hebben "ze" vodoende gezond verstand om een tunnel los te zien van dé oplossing van het BOSE probleem: DVM.

Beginpagina
Archieven
Inloggen
Mail henkdaalder@dse.nl
Digitale Stad Eindhoven
DSE Weblog FAQ
Nuenens weblog
Guldenlijn VolkskrantBlog
Bijdragen op gezamelijk DSE weblog
OnsNet voor Dummies
Burger Participatie Nuenen
Nuenense Video Academie
Guldenlijn: mooie windenergie

Teller: