Nuenens Weblog

Nuenens Weblog van Henk Daalder

[Vorige bijdrage: "Democratie met internet"] [Beginpagina] [Volgende bijdrage: "mollen in het waterschap"]

04-01-2004: "Phileas, nog niet"

Fhileas bus nog niet afNog nooit heb ik zoveel gefietst en ook gelopen om even met de bus te kunnen. 30 oktober was de open dag van de Phileas. Helaas moet ik concluderen dat hij nog niet af is.
Het is een prachtig stuk techniek, als idee zeker, maar nu nog goed laten werken.
De borden op de opstappunten werken uitstekend, je zult je nooit meer afvragen of je wel bij de goede halte staat.
Uitstappen is heel wat anders, die !#$%&*#-chauffeurs moeten nog heel wat klantvriendelijkheid bijleren, de goede niet te na gesproken.



Op de open dag kon je gratis met de Phileas. Als het regio-bestuur nog bewijs nodig had voor de overweging of gratis openbaar vervoer wel zou werken, dan hebben ze dat nu. De bussen zaten stampvol. Voor woonwerkvrkeer is er natuurlijk wel Parkeer plaats nodig aan de goede kant van de file.


Mooie techniek, daar moet u eens naar kijken, geen walmende diesel, maar schone LPG. Eigenlijk zou elke stadsauto op LPG moeten rijden. En net als de Phileas met elektrische aandrijving.
Hoewel die techniek mooi is, hij is nog niet af.


Het begint al bij de website. Ook nog niet af, u ziet het aan de URL, "phileas_TESTsite".
http://www.phasis.nl/phileas_testsite/phileas.html
Bovendien doet hij het nog niet in Firefox, nog even doorwerken met die website, jongens en meisjes. Als internetter kunt u http://www.apts-phileas.com/   proberen.
Dan de techniek van de bus, dat moeten we allemaal in onze eigen auto hebben, maar dan kleiner en goedkoper. De regio kan alvast beginnen met het promoten van LPG auto's.
Zie http://www.apts-phileas.com/phileas_concept.htm voor de leuke kanten van de Phileas.  Met losse handen rijden gaat nu nog niet, het traject is nog niet af, aldus de chauffeur.
Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar op zo'n nieuwe, vrije, betonnen baan, in een elektronisch aangedreven voertuig verwacht je wel een heel soepele rit. Dat moet dus nog afgeregeld worden. Een goedwillende chauffeur in een dieselbus doet het veel soepeler. Het moet toch mogelijk zijn om het optrekken en remmen heel vloeiend te laten verlopen, hoe lomp de chauffeur het ook probeert? Bij liften kan het ook heel vloeiend. Zelfde techniek
Doe er wat aan, aub.

Dan de vering, ik vond het nogal lijken op een Smart met heel sportieve, harde vering. Heel hobbelig, zou best wat zachter kunnen, en ik stond ook nog, zittend kun je het nog minder opvangen ook.


Zelfs het technisch mooiste systeem, wat ook nog helemaal goed is uitgetest, staat of valt met de klantvriendelijke behandeling door de medewerkers. Een knurft op de bus doet je terugsnellen naar de file.
De chauffeur op de heenweg was heel gewoon bereid enkele vragen te beantwoorden. De &*(^%&*$-chauffeur op de terugweg, reed gewoon door bij verschillende haltes, net toen ik wilde uitstappen. Roepen hielp niet. Meneer reed gewoon voorbij de verhoogde perrons en bleef stoicijns staan voor het busstoplicht even verder. En sloeg zo 2 haltes over, voordat ik eindelijk kon ontsnappen aan de Phileas.
Als er ķets moet worden verbeterd aan de Phileas, dan is het klantvriendelijkheid van de chauffeurs.
Mocht Hermes nog een klantvriendelijkheids trainer zoeken, gewoon even mailen.


2 haltes teruglopen is een heel eind. Echt HOV heeft de haltes dichter bij elkaar. Met vloeiend starten en stoppen, valt het nauwelijks op dat hij eigenlijk niets anders doet dan starten en stoppen.
En die vrije busbaan is natuurlijk heel handig


Misschien kan er nog een ouderwets "stop bij de volgende halte" knopje gemaakt worden.
Dat geeft de gebruiker tenminste het idee dat hij nog enige controle heeft. Onafhankelijk van de kwaliteit van de chauffeur.


Waar de Phileas nu al wel goed voor is, is als rijdende showroom voor andere steden. Laat VDL er maar veel van verkopen, goed voor de werkgelegenheid.

Reacties: één Reactie

Grappig, vandaag 18 december zag ik een vacature in het eindhovensdagblad, VDL zoekt een software engineer voor de aansturing van elektrosystemen. Er stond een plaatje van de Phileas bij...
VDL Bus International in Eindhoven
Functie-eisen:
HBO opleiding bv automotive of Elektrotechniek
Ervaring met software ontwikkel projecten
Kennis van voertuigsystemen
Kennis van de Engelse en Duitse taal

Zie http://www.vdl.nl/nl/vacatures/frstvaca.htm

geschreven door Henk Daalder op 18-12-2004 om 23:19

Beginpagina
Archieven
Inloggen
Mail henkdaalder@dse.nl
Digitale Stad Eindhoven
DSE Weblog FAQ
Nuenens weblog
Guldenlijn VolkskrantBlog
Bijdragen op gezamelijk DSE weblog
OnsNet voor Dummies
Burger Participatie Nuenen
Nuenense Video Academie
Guldenlijn: mooie windenergie

Teller: