registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Mailstoring

DSE had de laatste twee dagen te kampen met een flinke vertraging bij het afleveren van de mail. Door een technisch probleem kostte het controleren op spam veel meer tijd dan normaal waardoor het ook langer duurde voor de mail in je mailbox te lezen is. Wij zijn druk bezig het probleem op te lossen en het lijkt erop dat het gelukt is. We denken alle achterstallige mails nog deze nacht af te leveren. Er gaat geen mail verloren. Onze excuses voor de vertraging in het afleveren van mail.

Bedankt voor de update

Bedankt voor de update Eric. Ik was al naar de oorzaak aan het zoeken.
Succes met de herstelwerkzaamheden!

achterstand weggewerkt

In de nacht van donderdag op vrijdag heeft onze mailserver de achterstand in de mailafhandeling weggewerkt. We zijn weer helemaal bij. Dank u wel voor uw geduld!

submappen verdwenen

Is een gevolg ook dat alle submappen in de mail verdwenen zijn? Hoe zijn die terug te halen?

submappen

We hebben op 2 maart mail verplaatst naar een snellere server. Klaarbljkelijk is daarbij de instelling voor je submappen in Squirrel mail niet goed meegekomen. Ik heb de submappen weer bereikbaar gemaakt door in jouw squirrelmail bovenaan te klikken op 'mappen'. je krijgt dan een nieuw venster waarin je precies kunt zien welke mappen je hebt en welke 'afgemeld/onzichtbaar' en 'aangemeld/zichtbaar' zijn. De missende mappen staan daar waarschijnlijk op 'afgemeld'. Onderaan kan je in dat venster eventuele niet-aangemelde submappen alsnog 'aanmelden'. Ik heb dat voor je gedaan en alle mappen zijn nu weer zichtbaar voor jou.

Digitale stad of glazen huis?

Mijn ophalen van mail liep altijd via pop.dse.nl met een "direct SSL connect" voor de versleuteling. Dat lukt niet meer. Moet onze mail voortaan in klare tekst door het sleepnet?

Versleuteling

Is de versleuteling wel het probleem? Ik haalde mijn mail altijd op via een IMAP verbinding, maar sinds dit weekend krijg ik via mijn mailprogramma (Thunderbird) überhaupt geen verbinding meer.

Ook geen mail via POP meer

Ik krijg ook sinds 2 maart geen mail meer binnen op telefoon en laptop, krijg een foutmelding.
De reactie van de server was: -ERR Cannot connect to POP server 212.61.24.106 (212.61.24.106:110), connect error 10061

Wat gaat hier fout en ligt het aan mijn instellingen??

Mail de helpdesk

In zijn algemeen krijg je snel antwoord maar houd er rekening mee dat onze vrijwilligers maar beperkte capaciteit hebben.
Technische vrijwilligers met genoeg verstand van zaken zijn van harte welkom bij DSE om mee te helpen ook op onze helpdesk.

SSL standaarden zijn gemoderniseerd

Ik heb mijn mail-client bijgewerkt en kan nu weer SSL kletsen met DSE. Mijn excuses voor het voeden van onrust rondom deze migratie.

Ik ontvang geen mail meer sinds vrijdag

Ik heb heel veel weggegooid maar hier blijft hij zeggen meer dan 100 mb verbruikt
Wat is er toch aan de hand? :(

mail quota

De getallen die zeggen hoeveel diskruimte je in gebruik hebt wijzen nog naar de 'oude' server. We hebben echter je mailmappen verhuist naar een nieuwe snellere server en daar kan je het diskverbruik nog niet zien.
We zijn druk bezig om de indicatie van het diskverbruik ook te laten wijzen naar het diskverbruik van de nieuwe mailserver. Dat vergt nog wat aanpassingen. We doen ons best dat zo snel mogelijk te realiseren.

Wat te doen als na 2 maart je DSE-mail niet meer werkt

Beste mensen,
Het blijkt dat een klein deel van onze gebruikers problemen heeft met het ophalen van de mail nadat wij afgelopen vrijdag 2 maart de mailmappen verplaatst hebben naar een snellere server.
Op zich zou het allemaal gewoon moeten blijven werken want de mail moet nog steeds opgehaald worden bij mail.dse.nl. Het IP-adres van mail.dse.nl is wel veranderd, maar dat weet jouw computer/tablet/router automatisch.

Waarom kan het toch soms fout gaan? Hier zijn wat mogelijke oorzaken:
- Verkeerde server
Sommige mensen halen mail op van een verkeerde server. Bij de inkomende mailserver moet staan: mail.dse.nl. Staat er iets anders dan kom je waarschijnlijk op de verkeerde server terecht. Dus check welke servernaam bij de instellingen staat
- Oude versie van SSL
Een paar mensen gebruiken heel oude mailprogramma's die nog met oude onveilige versleuteling werken. In ons streven om zo veilig mogelijk te werken hebben we een aantal oude onveilige verbindingen uitgezet. Gebruik je een oude versie van een mailprogramma: werkt het bij naar de nieuwste versie.
- Oude apparaten
Oude apparaten hebben vaak verouderde software en zijn niet altijd meer in staat om te voldoen aan de nieuwe standaarden. Zo zal je op een oude PC met b.v. Windows XP en een Outlook Expres mailprogramma uit 2000 waarschijnlijk wel problemen krijgen. Probeer te upgraden.
- mail.dse.nl
Jouw apparaten, jouw modem/router en jouw software vertalen de naam mail.dse.nl naar een fysiek IP-adres van de mailserver. Imiddels heeft mail.dse.nl een ander IP-adres (212.61.53.209). Het kan zijn dat jouw systeem nog steeds vertaalt naar het oude IP-adres (212.61.24.106). Dan gaat het fout. Probeer een keer alles uit te zetten: de computers, jouw modem, jouw routers. Na een herstart gaat jouw systeem dan hopelijk wel het goede IP gebruiken.
- apple/macs
Die willen wel eens van slag raken als er een server-adres gewijzigd is in het mailprogramma. Vaak helpt het om je account te verwijderen uit de mailclient en er dan weer opnieuw in te zetten.
- SSL/TLS beveiling
Wij raden je aan SSL/TLS of StartTLS aan te vinken zodat je veilig je mail kunt ophalen. Mocht je problemen hebben, haal dan het vinkje weg en kijk of het dan misschien wel weer goed werkt.

Lukt dit allemaal niet: stuur dan een mail naar helpdesk@dse.nl. Liefst vanaf hetzelfde apparaat waarmee je ook je mail probeerde op te halen. Vermeld je gebruikersnaam en ook wanneer je probeerde de mail op te halen. We gaan dan kijken of we iets in de logs kunnen vinden.