registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Te hoog spel met de Fyra

Al zowat een half jaar staan negen kostbare Italiaanse hogesnelheidstreinen, Fyra's, ergens op een Nederlands emplacement te roesten. NS heeft het contract met de producent, Ansaldo Breda, verbroken en zeven nog niet geleverde Fyra's afbesteld wegens geconstateerde ernstige gebreken. Ansaldo Breda is het met de beslissing van NS niet eens, heeft aangeboden de gebreken te repareren en inmiddels tegen de NS een rechtszaak aangespannen, met een schadeclaim van vele miljoenen.
Deze week heeft de Italiaanse ambassade ook de Tweede Kamer benaderd voor een gesprek over de problemen. De Italianen willen dat de deal toch doorgaat, omdat de mankementen te repareren zouden zijn. De Tweede Kamer heeft het verzoek echter afgewezen, omdat de zaak nu 'onder de rechter' is.
In technisch opzicht kan ik de kwaliteit van de Fyra natuurlijk niet beoordelen, maar wel vraag ik mij al geruime tijd af, of Nederland er niet verkeerd aan gedaan heeft, zo radicaal met de leverancier te breken. De schade is immers enorm: voorlopig geen HSL-verbinding meer tussen Amsterdam en Brussel; bovendien regent het klachten over de beschikbare trage alternatieven, de stilgezette Fyra's staan de NS in de weg en de daarin geïnvesteerde gelden zijn verspild.
Er zijn nog twee redenen om aan de juistheid van de beslissing te twijfelen. Ten eerste: de NS heeft, voordat men tot bestelling overging, de kwaliteit van de treinen natuurlijk uitgebreid en grondig kunnen beoordelen. Dat men ze achteraf afkeurt is voor een deel dus ook een blamage voor de beoordelaar. En ten tweede - het argument is ook door Ansaldo Breda aangevoerd -: in Italië rijden verschillende Fyra's tot ieders tevredenheid. Dit maakt de bewering dat de in Nederland geconstateerde mankementen verholpen kunnen worden, geloofwaardig.
Ik vrees dus, dat Nederland - overigens in navolging van de Belgen - een te hoog spel gespeeld heeft en dat de daardoor opgelopen schade behalve enorm te zijner tijd ook onnodig zal blijken.

fyra

Inderdaad, zo is dat. Eerst kijken waar ze het goedkoopst uit zijn en als het goed gaat moeilijk gaan doen en geen kant meer opwillen en het geld terug willen. Het valt mij op dat dit vaker gebeurt tegenwoordig; zo of zo en niet anders want dan bekijk het maar.

nieuw ontwerp

Uit de mediaberichten had ik begrepen dat de Fyra een nieuw ontwerp is. Zoals met alle nieuwe ontwerpen het geval is, zitten er kinderziektes in. Koop maar eens een nieuw huis of een auto die net nieuw in de markt is gezet. Ik garandeer u rampspoed en narigheid.
Berucht wat dit betreft is dan natuurlijk de JSF, waar van alles mee aan de hand is en die alleen maar duurder wordt. Moeten we dat contract niet ook verbreken dan?
In mijn optiek is doorgaan met de Fyra minder risicovol dan met de JSF...