registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Spookfile bestrijding

Foto:Rien Valk

Foto:Rien Valk

Op 7 en 21 februari heeft TNO Helmond de eerste proeven op een afgesloten deel van de A270 tussen Eindhoven en Helmond gehouden. Hierbij zijn de helft van de auto's voorzien van apparatuur die een snelheidsadvies geven en het remgedrag van de voorgangers monitoren. Daarmee zou het mogelijk moeten zijn om spookfiles (files die ontstaan door afremmen of baan wisseling op een drukke snelweg) tegen te gaan, de verkeersdichtheid te vergroten en de doorstromingsnelheid te bevorderen. Hieronder een paar foto's vanaf het viaduct bij de Beekstraat tussen Nuenen en Mierlo. Op 28 februari volgt als alles goed gaat de laatste proef.

Foto:Rien Valk

Foto:Rien Valk

Het effect op deze foto's is niet zo makkelijk te zien, maar aan welke kant zou de apparatuur zitten, de blauwe of de rode? Merk daarbij op dat in deze sessie bestelauto's maar aan een kant rijden. Daarachter is het wat moelijker anticiperen op het derde remlicht van de andere voorgangers

Foto:Rien Valk

Foto:Rien Valk

Foto:Rien Valk

Foto:Rien Valk

Zie ook: de bijdrage van E.J. Sol op DSE en http://www.a270demo.nl/

De rechter rij, binnen baan,

De rechter rij, binnen baan, met rode letter is uitgerust met apparatuur en zou soepeler moeten rijden. Op het viaduct aan de Beekstraat (laatste viaduct bij Nuenen vanaf Eindhoven, dus helemaal achter in Nuenen kun je bij dat viaduct komen) kun je het beste zien wat er gebeurt. Rond 14.30-15.30 schat ik dat de mooiste momenten zullen zijn om te kijken. Eerder zijn er proef ritten.

Geen foto's van de 28 februari TNO-test op DSE?

Morgen 28 februari rijd ik zelf ongeïnstrumenteerd mee. Ben benieuwd of er veel fotografen op het Beekstraat viaduct zullen staan

Grappig eigenlijk Egbert-Jan dat je de plaats van het viaduct nog eens extra aanhaalt terwijl het bovenaan in het artikel ook al staat, leiden mijn foto's teveel af van de tekst? :-))) Ik heb er nu een link naar google maps van gemaakt

Ik verwachtte al dat het de rode rij zou zijn die met de apparatuur rijdt. In mijn optiek zouden in die rij dan ook een of meer bestelwagens mee moeten rijden voor een juiste vergelijking. Het lijkt me overigens lastig om in de geïnstrumenteerde rij je reflexen ten aanzien van het derde remlicht van je voorgangers te bedwingen en meer uit te gaan van de instructies die je van de instrumenten krijgt.
Ook het rijgedrag van die auto's zal wel van invloed zijn op de auto's in de andere rij. Al met al een interessante proef waar ik met plezier aan mee doe. Als de videobeelden op de Intertraffic zijn getoond ontvangen alle deelneemers aan deze proef hiervan ook een DVD

Hoeveel DSE gebruikers zouden er aan deze proeven meedoen?

Spookfile bestrijding 28-02-10

Bijna klaar voor de start, het weer werkte niet echt mee foto: Rien Valk

Bijna klaar voor de start, het weer werkte niet echt mee foto: Rien Valk

Op 28 feb heb ik net als Rien meegedaan aan de proef voor spookfilebestrijding van TNO op de A270 tussen Helmond en Eindhoven.
Het valt niet mee om aan het thuisfront uit te leggen dat je je hele vrije zondag vrijwilllig in de file gaat staan met nog 100 andere gekken, maar het was de moeite waard!
Ik heb vandaag gezien dat we op den duur files kunnen verminderen, en dat dat kan met verbluffend eenvoudige hulpmiddelen (die overigens wel heel slim uitgedacht waren!). Ik ben benieuwd naar de conclusies van de metingen en het filmpje dat bij de lancering van de Grand Cooperative Driving Challenge (www.gcdc.net) getoond gaat worden eind maart in Amsterdam.
Die GCDC gaat in september 2011 plaatsvinden met internationale universitaire teams, weer op de A270, georganiseerd door ons brabants TNO. In dat internationale gezelschap zullen de brabantse TU/e en het brabantse Fontys ook meedoen. DSE zal ook hiervan verslag uitbrengen!
=wim hendriksen=