registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

DVM kan stadse luchtvervuiling halveren

DVM, staat voor Dynamisch Verkeers Management.
Uit een recent Helmonds onderzoek blijkt ze daar, met DVM 2 keer sneller thuis zijn, dus ook 2 keer korter de lucht vervuilen in de stad.
Het verkeersaanbod neemt jaarlijks een beetje toe, gemiddeld. Dus ook als het nu nog wel meevalt met de files in de stad, er komt een punt, de komende jaren dat het echt te erg wordt.
Helmond heeft dus uitgezocht wat je daaraan met DVM kan doen, die factor 2 verbetering werkt natuurlijk ook in Eindhoven.
In het helmondse onderzoek bleek dat als ze geen DVM gaan gebruiken, de gemiddelde reistijd in de stad zal toenemen van 20 min nu naar 35 min in 2015 met het dan geldende verkeers-aanbod.
Echter, als ze wel DVM gaan invoeren, dan daalt de reistijd van 35 tot 15 minuten, meer dan een factor 2 dus.
Dat betekent dat er weliswaar meer auto's rijden (ca 15% meer in 2015) maar dat ze samen toch eerder thuis zijn. Dat komt door DVM, het slim regelen van de stoplichten die dan meer gaan werken als samenwerkende groene golven.
Behalve dat de helmonders met DVM eerder thuis zijn, zullen hun auto's ook minder uren, luchtvervuiling produceren.
Dus DVM draagt ook bij aan vermindering van de stadse luchtvervuiling.
Dat is ook gemakkelijk te beredeneren. Het snellere doorrijden komt vooral doordat de stoplichten samen regelen dat de auto's zo weinig en kort mogelijk stil staan de walmen voor een stoplicht.
Volgens het helmondse onderzoek, halveert DVM de reistijd. Dus is het aanemelijk dat ook de uitstoot
gehalveerd wordt. Tenminste als dat DVM ook echt wordt ingevoerd.

URL?

Staat dit Helmondse DVM onderzoeksrapport ergens online?

Ik heb het onlangs toegevoegd

Ik heb het onlangs toegevoegd op pag: http://www.beterboseplan.nl/html/dvm_helmond.html
Onderaan die pagina, het is wel 13 Mb, 51 paginas gescand papier.
dankzij het Raads Informatie Systeem van de gemeente Helmond. Wanneer heeft elke gemeente dat? Zonder dat ze allemaal het wiel opnieuw uitvinden?

In het rapport heb ik het niet gelezen, maar het bedrijf dat het onderzoek voor Helmond uitvoerde, heeft ook software ontwikkeld om ook de uitstoot van het verkeer uit de modelstudie te laten komen.
Mijn advies aan de SRE is dan ook dat meteen ook te onderzoeken.