registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Eindhoven vijfde stad?

Op een sombere zondagmiddag is het leuk om een beetje op het net rond te surfen. Als je van cijfertjes houdt dan kom je al gauw terecht op de site van het CBS. Daar vind je leuke feitjes, zoals: 1,3 % van de Nederlanders woont in Eindhoven. In Eindhoven wonen 209.699 personen en is daarmee de vijfde stad van het land. Ik vraag me af; hoe lang nog?
De vierde stad van het land is Utrecht met 288.401 inwoners. Die zullen we dus voorlopig niet inhalen.
Als ik echter naar Tilburg kijk dan staat de teller daar op 201.259 inwoners.
Dat is dus nog slechts een verschil van ruim 8000 mensen, waarbij meegenomen moet worden dat Tilburg sneller groeit dan Eindhoven.
Het is dus niet onmogelijk dat binnenkort Tilburg de vijfde stad van het land wordt en Eindhoven afzakt naar vijfde, zesde of misschien wel zevende plaats.
Zitten we daarmee?

gerrit


(cijfers van het CBS voor jan.2007)

Tilburg wordt 5de stad, voorlopig

Tilburg heeft binnen de gemeentegrens nog wat meer ruimte om te groeien.
Dus als gemeente zal het Eindhoven wel inhalen.
Bovendien is Almere een sterke kanshebber op de vijfde plaats, die stad groeit soms met 10.000den per jaar.

Eindhoven zou er slim aan doen om als "Regio Eindhoven" te gaan denken. Want veel van het regionale intellect woont in de randgemeentes. Bovendien verhuizen Eindhovenaren naar die randgemeentes en blijven hetzelfde werk doen.
En door samen te werken ontstaat een identiteit van 400.000+ inwoners.
En doordat dat nog steeds zelf-denkende gemeentes zijn, wordt er ook beter nagedacht over de bestuurlijke keuzes, dan Eindhoiven in zijn eentje kan.
Leen Verkbeek had gelijk, het gaat hier veel te amateuristisch en regentesk. En Eindhoven gedraagt zich niet als grote broer die de wijste is, integendeel

Het verschil tussen Tilburg en Eindhoven is, naar mijn indruk, dat Tilburg veel netter met zijn buurgemeentes om gaat. Die gemeente neemt bijvoorbeeld zelf de verantwoordelijkheid voor de verkeersoverlast.
Eindhoven stelt gewoon de verkeerslichten zo af dat de meeste overlast bij de buurgemeentes valt. Hetzelfde bij Eindhoven Airport.
Als Eindhoven de afgelopen 20 jaar op een betere manier met zijn buren was omgegaan, dan was de agglomeratie Eindhoven nu wellicht 3 of 5-honderduizend mensen groot.

In de SRE zijn er eigenlijk 3 groepen
- Eindhoven, Veldhoven en Helmond
- De randgemeentes om Eindhoven heen.
- De overige gemeentes van de SRE, waarbij dat lang niet allemaal puur platteland is.
Daarom is samenwerken zo belangrijk.
Laat onze politici nu eindelijk eens afscheid nemen van de postkoets, of het voetpad, zoals bij het SRE bestuursproces, en laat ze een keer beginnen met het wiki als bestuurlijk instrument.