registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

 
DSE veelgestelde vragen

e-mail
  1. Wat moet ik instellen in mijn e-mailprogramma?
  2. Kan ik mijn mail automatisch doorsturen?
  3. Kan ik mijn e-mail adres wijzigen?
  4. Kan ik ook een e-mail alias kiezen?
  5. Wat is netiquette ?
  6. Moet ik mijn e-mail wel lezen ?
  7. Wat stel ik in op mijn mobieltje/tablet?
  8. Ik kan geen mail meer verwijderen !!
  9. foutmelding: Quota exceeded while writing
  10. Ik kan (soms) geen e-mail meer ontvangen
  11. Mail geweigerd: HELO command rejected
  12. Zijn er beperkingen voor e-mail?
  13. Er zijn mappen verdwenen: waar zijn ze?
  14. Webmail: hoeveel mail mag ik versturen?
  15. Webmail: Hoe verstuur ik een bericht aan een groep mensen?
  16. Webmail: kan ik een automatisch onderschrift (handtekening) plaatsen?
  17. Webmail: is mijn verwijderde mail direct weg?
  18. Webmail: kan ik een andere naam kiezen als afzender?
  19. Webmail: hoe maak ik een nieuwe map aan?
  20. Webmail: ik zie mijn nieuwe map niet
  21. Webmail: besparingstip => niet alle mappen gebruiken
  22. Webmail: ERROR Connection dropped by imap-server
  23. Webmail: Kan ik mijn mail ook met mijn web browser lezen?
  24. Webmail: waarom zie ik `afbeelding verwijderd´ ?
  25. Webmail: kan ik een adresboek importeren?
  26. Webmail: kan ik mijn aangemaakte folders met POP lezen?
  27. Webmail: ik kan niet inloggen op webmail maar wel op MijnAccount
  28. Webmail: hoe kan ik zien hoe groot mijn mailtjes zijn?
  29. Webmail: is webmail veilig met https?
  30. Is het versturen van e-mail veilig ?
  31. Alles over WEBMAIL, SMTP, POP, IMAP
  32. Welke pre-fix moet ik instellen voor IMAP?

e-mail


 
Wat moet ik instellen in mijn e-mailprogramma?
 
Om e-mail te gebruiken met je eigen email-programma zijn er maar enkele instellingen noodzakelijk
Inkomende E-mail (POP3 of eventueel IMAP): mail.dse.nl
Uitgaande E-mail (SMTP): de smtp-server van jouw internetprovider *)
username/gebruikersnaam: jouw gebruikersnaam bij DSE
password/wachtwoord: jouw wachtwoord

*) De naam van de smtp-server heb je van jouw provider ontvangen, zoek deze even na.
Voorbeelden zijn smtp.chello.nl, mail.iae.nl, smtp.wanadoo.nl, mail.onsneteindhoven.nl, smtp.upcmail.nl

Secure e-mail
Om je mail te kunnen lezen moet jouw computer steeds jouw wachtwoord naar de DSE-server sturen. Wij raden aan om jouw wachtwoord en jouw mail te laten versleutelen zodat het onderweg niet door anderen onderschept kan worden.
De meeste mail-programma's ondersteunen dit versleutelen (=secure-mail). B.v. Outlook Express: ga daar naar Tools, Accounts, Properties, Advanced en vink dan aan: "This server requires a secure connection" bij Incoming mail.
Bij POP: kies voor startTLS (port 110) of SSL/TLS (port 995). Wachtwoord zet je op "normaal" .
Bij IMAP: kies voor startTLS (port 143) of SSL/TLS (port 993). Wachtwoord zet je op "normaal".

Klik hier voor een voorbeeld van het instellen van je mail bij Outlook Express-6.
 

 
Kan ik mijn mail automatisch doorsturen?
 
Ja, de mail kan ook automatisch doorgestuurd worden naar een ander adres. Ze wordt dan niet op DSE bewaard.
Je kunt zelf makkelijk via MijnAccount instellen naar welk adres de mail doorgestuurd moet worden. Je kunt in MijnAccount ook de doorzending weer opheffen.

Alleen voor de gevorderde gebruikers:
Als je mail wilt doorsturen naar meerdere adressen of een kopie wilt bewaren op DSE, moet je zelf handmatig (b.v. via een FTP-programma of via de FileMan applicatie in MijnAccount) het bestand .forward in je homedirectory aanpassen. Voor doorsturen naar meerdere adressen zet je daarin (zonder spaties) b.v. de regel:
pietje@hotmail.com,jantje@beton.nl,miep@home.nl
Als je een kopie op DSE wilt bewaren:
\jouwaccountnaamopdse,ander@adres.nl

Wil je helemaal geen forwarding meer, dan geef je dat aan via MijnAccount.
Let op: het .forward bestand is een z.g. verborgen bestand. In FileMan kan je verborgen bestanden zichtbaar maken door in de voorkeuren aan te vinken dat je de verborgen bestanden zichtbaar wilt maken.
 

 
Kan ik mijn e-mail adres wijzigen?
 
Nee, dat kan niet. Alle emailadressen bij DSE hebben de vaste vorm <gebruikersnaam>@dse.nl. En die gebruikersnaam moet gelijk zijn aan de gebruikersnaam die je koos bij de aanmelding op DSE.
Je kunt wel een nieuw account openen met de gewenste nieuwe gebruikersnaam.
Je kunt ook via MijnAccount een alias aanmaken. Dat is een speciaal e-mailadres met een punt erin. Bij voorbeeld mijn.naam@dse.nl. Mail die naar dat aliasadres wordt gestuurd komt gewoon in jouw normale mailbox. Je bent dan dus bereikbaar met meerdere adressen.
 
 
Kan ik ook een e-mail alias kiezen?
 
Ja. Via MijnAccount kun je maximaal 10 email-aliassen aanmaken.
Het adres waarop DSE-gebruikers e-mail ontvangen is gelijk aan de accountnaam (gebruikersnaam) met de toevoeging @dse.nl. Omdat de accountnaam beperkingen kent (zoals een maximum aantal van 16 tekens) is daarmee ook de naamgeving van het e-mail-adres beperkt.
Het is nu mogelijk om maximaal 10 e-mail-aliases in te stellen die deze beperkingen niet kennen. De enige voorwaarde is een verplichte punt in de alias, bijvoorbeeld Ron.vandenDungen@dse.nl. Dat is een gebruikelijke conventie en nodig om onderscheid te kunnen maken tussen de echte accountnamen en aliassen. Aliassen zijn trouwens ook erg handig als tijdelijke e-mail-adressen.
In een alias wordt geen onderscheid gemaakt tussen hoofdletters en kleine letters. Jan.JanSen@dse.nl is dus precies hetzelfde als jan.jansen@dse.nl
Een alias mag geen spaties bevatten.
Mail die naar de alias gestuurd wordt komt in jouw normale mailbox. Jouw mailbox kan dus bereikt worden via het normale adres <accountnaam>@dse.nl en via een alias <mijn.aliasnaam>@dse.nl
 
 
Wat is netiquette ?
 
Tegenwoordig verloopt een groot deel van de communicatie per e-mail. Het is niet ongewoon dat iemand meer dan 25 e-mailberichten per dag ontvangt. Het zal duidelijk zijn dat dergelijke hoeveelheden alleen te behappen zijn als iedereen zich inzet om de uitwisseling efficiënt te laten verlopen. In de loop der jaren zijn hiervoor een aantal richtlijnen ontwikkeld die bekend staan als e-mail netiquette.
 
 
Moet ik mijn e-mail wel lezen ?
 
Ja. Als je een account hebt bij DSE verwachten wij van jou dat je regelmatig (maar tenminste één keer per maand) je mail van DSE leest. Dat is noodzakelijk omdat:
- wij willen weten of je account nog actief is en wij bij langere inactiviteit via e-mail waarschuwen om weer eens in te loggen en zo een 'teken van leven' te geven.
- wij belangrijke systeemmeldingen aan jou moeten kunnen doorgeven
Lees je die mails niet, dan kun je je account verliezen (zie onze Algemene Voorwaarden). Wij geven zo mogelijk wel een waarschuwing.

Je mag desgewenst ook via MijnAccount een automatische doorsturing aanzetten zodat jouw DSE-mail automatisch naar een alternatief e-mail adres gestuurd wordt. Maar ook dan verwachten wij dat je regelmatig inlogt op DSE als teken dat jouw account nog actief is.
 

 
Wat stel ik in op mijn mobieltje/tablet?
 
Voor het ontvangen van jouw mail stel je op jouw mobiel het volgende in:
Protocol: IMAP (POP mag ook)
mailserver: mail.dse.nl
username/gebruikersnaam: jouw DSE accountnaam (voorbeeld: bij pietje@dse.nl vul je in: pietje )
password/wachtwoord: jouw DSE wachtwoord.

Voor het verzenden van jouw mail is het wat lastiger. Je kunt voor het verzenden de smtp-server van DSE niet gebruiken. In principe moet je verzenden via de (uitgaande) smtp-server van de internet provider waarvan je op dat moment jouw internet krijgt. Maar als je mobiel bent is dat meestal niet zo makkelijk te regelen.
Soms kun je buitenshuis of op reis toch nog gebruik maken van de uitgaande mailserver van jouw eigen internet provider mits je je kunt identificeren. B.v. Ziggo staat dat toe waarbij je als Ziggo gebruiker bij de uitgaande mailserver opgeeft:
  uitgaande smtp server: smtp.ziggo.nl
  authentificatie: ja (wachtwoord)
  port voor TLS/STARTTLS: 587
  gebruikersaan: jouw-ziggo-gebruikersnaam
  wachtwoord: jouw ziggo wachtwoord
Ziggo gebruikers kunnen voor meer details kijken op de uitleg bij Ziggo.
Vraag bij jouw eigen internet provider na of zij die mogelijkheid ook bieden.
Soms lukt het ook als je de smtp-server van jouw mobile telecom provider opgeeft en je internet via die telecom provider. gsmnetwerk.nl heeft er een artikel over.

TIP:
Een altijd werkende oplossing voor het verzendprobleem is de volgende: maak een (gratis) Gmail-account aan en gebruik vervolgens de smtp-server van Gmail voor het verzenden van de mail van jouw mobieltje of van jouw iPhone. Zet in dat geval de volgende gegevens in de configuratie van jouw mobieltje:
  outgoing/smtp server: smtp.gmail.com
  use authentification: yes/ja
  port for TLS/STARTTLS: 587 (of eventueel SSL, port 465)
  accountnaam: jouw-gmail-accountnaam@gmail.com
  password/wachtwoord: jouw Gmail wachtwoord
De mail die je op die manier vanaf jouw mobiel verstuurt zal als afzender dan wel jouw Gmail adres hebben, maar dat kun je ook nog aanpassen (zie uitleg van Gmail).
 

 
Ik kan geen mail meer verwijderen !!
 
Dan verbruik je meer diskruimte dan toegestaan is ("out of disk space") of je zit er dicht tegenaan. Check dat via MijnAccount.
Je zult dus diskruimte vrij moeten maken bij DSE. B.v. uit je mail-directory of je haalt bestanden weg uit je 'www'-directory (je homepage) of je 'fotoalbums'.
Zolang je dat niet gedaan hebt kun je geen nieuwe e-mail meer ontvangen. Dat is vervelend. Soms kan je ook via WebMail geen mail meer verwijderen, als je daar ingesteld hebt dat de te verwijderen mail in de 'Trash' folder geplaatst moet worden terwijl daar geen ruimte meer voor is.

Hier zijn drie oplossingen die je kunt proberen:

  1. De beste oplossing: ga in Webmail naar de Opties - Mapvoorkeuren en kies bij de Speciale Mapopties voor Trash Map: "[Gebruik Trash map niet]" (dat is tegenwoordig de voorkeursinstelling).
    Let op: als dat er al stond verander het dan eerst even in "Trash", bewaar het ("verstuur"-knopje onder aan de pagina), verander het weer terug in "[gebruik Trash map niet]" en druk nogmaals op "verstuur".
    Daarna kun je jouw mail gewoon verwijderen.
    Vergeet niet om eventuele overbodige mail te verwijderen die je in je Trash- en Sent folders hebt staan.
  2. Je kunt alle mail uit je inbox ook weghalen door die mail te lezen met een mailprogramma op je computer (b.v. Outlook Express, Microsoft Mail, Outlook etc). Meer informatie over hoe je dat instelt in je mailprogramma op je computer staat hier.
  3. Je kunt ook ruimte maken door bestanden handmatig te verwijderen met een FTP-programma of met onze FileMan applicatie. Beide programma's kan je starten via MijnAccount.
    Je kunt b.v. bestanden (eventueel tijdelijk) opruimen in de volgende mappen: 'www', 'work', 'fotoalbums' of 'Maildir'.
    Als je handmatig berichten uit je Maildir wilt verwijderen let dan even goed op: je vindt de individuele mailberichten als losse bestanden in submappen van Maildir.
    Deze berichten zien er typisch ongeveer zo uit: 1122014294.M764830P27582V00049705I00755CD2_0.power.dse.nl,S=1398:2,S. Dus berichten met die hele lange namen.
    Verwijder alleen dat soort mailberichten en blijf van de andere mailbestanden af want die zijn essentieel voor de goede werking van je mail.

 
 
foutmelding: Quota exceeded while writing
 
Zodra je diskruimte vol zit of door nieuwe mail te vol dreigt te raken, kan je geen e-mail meer ontvangen. Alle berichten die daardoor niet afgeleverd kunnen worden, worden retour afzender gezonden met een foutmelding die er ongeveer zo uit ziet:
 <....@dse.nl>: can't create user output file.
 Command output: procmail: Quota exceeded while writing
 procmail: Quota exceeded while writing /var/mail/...
Er is dan maar één oplossing. De ontvanger moet eerst zijn oude e-mail leeg maken of op een andere manier diskruimte vrij maken. Zie elders in de FAQ.
 
 
Ik kan (soms) geen e-mail meer ontvangen
 
Dat kan verschillende oorzaken hebben. Hier zijn een aantal zaken die je kunt checken als je mailtjes mist:
  • Als je veel mail in je mailbox hebt zitten kan je diskruimte vol zijn. Dan kan je geen mail meer ontvangen. Log in op de homepage van DSE en kijk in de kop van de pagina hoeveel diskruimte je verbruikt. Maak wat ruimte vrij door door mail te verwijderen of andere bestanden uit b.v. je www-map.
  • Check of de 'niet ontvangen' mail niet toevallig als spam in je trash-map terecht gekomen is.
  • Check bij de afzender of de mail wel juist geadresseerd was. Een typefout is namelijk snel gemaakt.
  • Het kan ook zijn dat de afzender de mail verstuurt vanaf een mailserver die ook gebruikt is voor het versturen van spam. Zo'n mailserver komt dan wereldwijd op de zwarte lijst en DSE zal weigeren dat soort mail te ontvangen. Zoiets gebeurt de laatste tijd relatief veel bij mailservers van b.v. Planet/wxs. Lees meer hierover bij deze FAQ.
  • Als je hebt ingesteld dat alle mail automatisch doorgestuurd moeten worden naar een ander e-mailadres, zal je die mail niet meer op DSE vinden.
  • Probeer of je wel mail kunt lezen als je gebruikt maakt van onze webmail. Lukt dat ook niet, dan is misschien je wachtwoord verkeerd. Vraag dan een nieuw wachtwoord aan.
Vaak kan het ook liggen aan problemen met je eigen computer, je netwerk of je provider:
  • Jouw internet provider kan problemen hebben met een slechte verbinding. Neem contact op met je internet provider als je merkt dat ook andere sites problemen geven.
  • Heel vaak helpt het al als je de computer even helemaal uit zet en het daarna opnieuw probeert.
  • Probeer ook eens om je internet modem en alle routers, switches enz even helemaal een minuut uit te zetten en daarna weer vers aan te zetten.
  • Soms zit er op jouw computer anti-virus software of een fire-wall te streng allerlei verbindingen tegen te houden. Test voor een kort moment of het beter werkt als je die software uitschakelt. Niet te lang uiteraard, maar mocht het verschil uitmaken, dan weet je waar je het moet zoeken.
  • Vaak geeft de mail software een foutmelding met een "onbegrijpelijke" code. Toch geeft die code veel informatie. Op deze (engelstalige) pagina staan veel van die codes uitgelegd en er staan ook veel verdere tips om de problemen op te lossen.

 
 
Mail geweigerd: HELO command rejected
 
DSE krijgt heel veel spam mail. Wij doen ons best om de overlast van die spam voor onze gebruikers zoveel mogelijk te beperken. Eén van die manieren is het weigeren van mail die van onbetrouwbare mailservers afkomt, want spammers gebruiken heel vaak dat soort servers.

Zodra een mailserver probeert een bericht af te leveren bij DSE, vraagt DSE eerst aan die mailserver hoe die precies heet. Als DSE daarop een verkeerd of vaag antwoord krijgt zal de mail geweigerd worden met de foutboodschap: "HELO command rejected: please configure your machine better".

Het kan natuurlijk gebeuren dat een beheerder van een legitieme mailserver een fout gemaakt heeft bij opzetten van zijn mailserver. Die krijgt de foutboodschap ook, maar zal hem misschien niet opmerken. Mocht je merken dat mail naar DSE geweigerd wordt met bovengenoemde foutmelding, neem dan contact op met de beheerder van jouw mailserver. Meestal doe je dat via de helpdesk van jouw internetprovider.

Meer technische uitleg voor een mailserver beheerder:
In de officiële standaard voor mailafhandeling (RFC5321) is een verplicht formaat afgesproken voor het HELO command.
"HELO sendinghostname: This command initiates the SMTP conversation. The host connecting to the remote SMTP server identifies itself by it's fully qualified DNS host name."
Een fully qualified DNS name is b.v. mail.dse.nl. Een foute naam is b.v. bla.bla.local of 12345.setup
 

 
Zijn er beperkingen voor e-mail?
 
  • Alle E-mails die je in je mailbus ontvangt gaan ten laste van je gebruikte diskruimte. Als de toegekende diskruimte vol is gaat de e-mail retour afzender. Je krijgt hiervan geen bericht. De afzender wel.
  • De maximale omvang van een e-mailbericht dat je op DSE kunt ontvangen is 10MB (inclusief de eventuele bijlagen). Grotere berichten worden automatisch geweigerd. Het is belangrijk te weten dat berichten met bijgevoegde plaatjes of documenten tijdens het verzenden zo'n 25% in omvang kunnen groeien dus een praktische bovengrens voor het ontvangen/versturen van mails is ongeveer 7MB.
  • Je kunt in principe e-mail ontvangen van elk adres, maar het kan voorkomen dat de mail toch nog geweigerd wordt vanwege een inhoud die teveel op spam lijkt.
  • Je kunt e-mail versturen naar elk willekeurig adres. Je moet daarvoor wel gebruik maken van de server van je eigen provider. Of je maakt gebruik van onze Webmail.
  • Je mag je e-mail niet misbruiken door SPAM te sturen of beledigende/misleidende/strafbare mails te sturen.
  • Het gebruik van DSE, dus ook e-mail, is onderworpen aan de Algemene Voorwaarden

 
 
Er zijn mappen verdwenen: waar zijn ze?
 
Je kunt in een map meerdere (sub)mappen aanmaken. Dat kan handig zijn als je de mails niet allemaal in een grote map wilt bewaren maar liever per onderwerp in overzichtelijke submappen.
In de meeste mailprogramma's zie je die submappen iets naar binnen verschoven om aan te geven dat het submappen zijn. Vaak kun je alle submappen 'inklappen/invouwen'. Je ziet die submappen dan niet meer en voor de (moeder)map komt dan een symbool te staan b.v. een + of soms een pijltje.
Zijn jouw submappen verdwenen, ga dan op zoek naar zo'n + of een pijltje. Klik daar dan op zodat de onderliggende submappen weer 'uitgeklapt/uitgevouwd' worden en daarmee weer zichtbaar zijn.
 
 
Webmail: hoeveel mail mag ik versturen?
 
Op onze server staan duizenden gebruikersaccounts die allemaal dezelfde server met elkaar moeten delen. Daarom kunnen we er niet aan ontkomen om te zorgen dat je met het versturen van mail via onze Webmail de andere accounts niet te veel hindert.
Dat is met name ook nodig in de strijd tegen criminele spammers die een vals account aanmaken en direct grote hoeveelheden mails gaan sturen.
Heel concreet gelden daarom de volgende limieten voor het versturen van mail via Webmail:
  • een bericht mag maximaal 50 ontvangers hebben
  • je mag binnen 5 minuten maximaal 3 berichten versturen met meer dan 20 (en maximaal 50) ontvangers per bericht
Ga je over een limiet dan wordt automatisch het versturen van meer mail geblokkeerd. De helpdesk krijgt daarvan een melding en gaat daarop bekijken of hier sprake is van ongewenste spam. Dat kan resulteren in het verwijderen van het account (bij duidelijk misbruik) of in het weer vrijgeven van de webmail.
TIP: probeer dus onder die limieten te blijven. Als dat echt onmogelijk is neem dan vooraf contact op met de helpdesk zodat we naar een oplossing kunnen zoeken.
 
 
Webmail: Hoe verstuur ik een bericht aan een groep mensen?
 
Zorg er eerst voor dat alle e-mailadressen stuk voor stuk allemaal ingevoerd zijn in jouw adresboek van webmail.
Ga daarna in webmail naar de opties.
Kies daar voor "adresgroepen".
Klik op "voeg nieuwe leden toe".
Zoek naar een adres of klik op "toon alles".
Selecteer het gewenste adres en voeg het toe aan een bestaande groep (distributielijst/adresgroep/mailinglijst) of aan een nieuwe groep.
Herhaal die laatste stappen voor alle adressen die je aan de distributielijst wilt toevoegen.

Zodra die adresgroep is aangemaakt kun je het gebruiken door bij een nieuw bericht te kiezen voor "groepen"
Houd er wel rekening mee dat wij ter voorkoming van spam een paar beperkingen hebben ingevoerd. Zo mag je b.v. maar naar maximaal 50 mensen tegelijk een mail versturen. Maak je adresgroep dus niet te groot. Details over de beperkingen staan bij deze vraag.
 
 
Webmail: kan ik een automatisch onderschrift (handtekening) plaatsen?
 
Een automatisch in te voegen onderschrift kan in Webmail/SquirrelMail gemaakt worden. Dan krijgt elk bericht van jou een nette 'signature' (handtekening).
 
 
Webmail: is mijn verwijderde mail direct weg?
 
Webmail is standaard zo ingesteld dat verwijderde mail direct weg is (en niet meer terug te halen is).

Wil je liever dat de verwijderde mail niet direct helemaal weg is? Ga dan naar Webmail en kies dan Opties, Mapvoorkeuren. Vervang onder 'Speciale Mapopties', Trash Map:: [Gebruik Trash-map niet] door Trash Map:: Trash .
Dit heeft als gevolg dat berichten bij het verwijderden eerst naar de map 'Trash' verplaatst worden waar ze dan een week blijven staan. Na die week zullen die berichten automatisch definitief verwijderd worden.
 

 
Webmail: kan ik een andere naam kiezen als afzender?
 
Ja. Maar voordat je verder leest moet je eerst begrijpen dat de afzendernaam vastligt in het pakket waarmee jij mailt. Als je met DSE Webmail mailt kun je daar de afzendernaam op DSE wijzigen.

DSE-Webmail
Als je niets doet wordt in webmail/squirrelmail als afzender de naam vermeld die jij bij het aanmelden op DSE hebt opgegeven. Via de 'opties' van webmail kan je de naam wijzigen die als afzender getoond wordt. Je kunt zelfs meerdere identiteiten kiezen.
Maar let op: als dat leidt tot misbruik van je account (b.v. bewuste misleiding) kan dat reden zijn een account af te sluiten.

Mailprogramma op je eigen computer
Als je mail verstuurt via een programma op je eigen computer (bv Outlook, Thunderbird) moet je op je eigen computer de afzendernaam aanpassen.
 

 
Webmail: hoe maak ik een nieuwe map aan?
 
Je kunt in Webmail nieuwe mappen aanmaken waarin je je mail kunt bewaren. Zo kan het heel handig zijn om een map aan te maken waarin je verwijderde mail wilt plaatsen.
Als voorbeeld beschrijven we hier hoe je zo'n map voor je verwijderde mail aanmaakt:
- Klik in de menubalk op "Mappen"
- Vul bij "maak map aan" in: Trash (let op de hoofdletter)
- Vul bij "als een submap van" in: [Geen]
- Klik op "aanmaken"
De map is nu aangemaakt.
- Klik aan de linkerkant op "vernieuw mapstructuur" om de map te zien.
 
 
Webmail: ik zie mijn nieuwe map niet
 
Als een map aangemaakt is door een ander programma kan het gebeuren dat Webmail die map nog niet ziet.
Doe dan het volgende:
- Klik in de menubalk op "Mappen"
- Bekijk de mappen bij "Afmelden/Aanmelden". Als het goed is staat jouw nieuwe map bij de aan te melden mappen.
- Selecteer jouw map en klik op "Aanmelden"
De map is nu aangemeld.
- Klik aan de linkerkant op "vernieuw mapstructuur" om de map te zien.
 
 
Webmail: besparingstip => niet alle mappen gebruiken
 
Standaard zal webmail je verstuurde mail nog een keer bewaren in de map Sent. Eventuele concepten worden bewaard in de map Drafts en verwijderde mail gaat naar de map Trash.
Belangrijk: wees je ervan bewust dat de mail in die mappen nog steeds diskruimte in gebruik neemt en ook gewoon mee telt bij de aan jou toegewezen diskruimte. Mocht je krap in je diskruimte zitten kan het verstandig zijn om die mappen zeer regelmatig leeg te maken.
De mail in de map Trash wordt door ons automatisch na één week verwijderd, maar de mail in de andere mappen zal je zelf moeten weghalen.

TIP: je kunt besluiten om verstuurde mail, concept mail en verwijderde mail niet (meer) te bewaren op DSE. Dan zal die mail dus ook geen ruimte meer in beslag nemen. Je doet dit door naar Opties | Mapvoorkeuren te gaan en daar te kiezen welke mappen je wilt gebruiken. Zie dit plaatje. Je kunt alle mappen uitzetten (zoals in het voorbeeldplaatje beschreven) of een deel ervan.
 

 
Webmail: ERROR Connection dropped by imap-server
 
Als je webmail opstart of via Webmail probeert te mailen kan je soms de foutboodschap krijgen "ERROR: Connection dropped by imap-server." Meestal heeft dat te maken met een grote drukte op de server waardoor het niet lukt om het mailvenster correct te openen. Wij zijn bezig onze mail naar een snellere server te verhuizen en zullen dat in de loop van 2013 gereed hebben.
Als er dan na lang wachten en herhaaldelijk proberen niets gebeurt, kan het zijn dat er bij ons een webmail storing is. Stuur ons dan svp via een ander mailprogramma een mail zodat we de storing kunnen verhelpen.

Krijg je echter ook nog een boodschap zoals: "Verzoek: SUBSCRIBE "INBOX(.Sent)", doe dan wat hieronder staat.

Vaak ligt het probleem aan het ontbreken van een of meer bestanden in je mail-directory. De oplossing die meestal goed werkt is:
- verwijder via MijnAccount een eventuele automatische maildoorsturing.
- stuur via je mailprogramma op je PC een e-mail naar jouw account
- zodra die mail door DSE ontvangen is worden de ontbrekende bestanden aangemaakt
- je kunt nu weer gewoon webmail gebruiken
- zet eventueel je automatische maildoorsturing weer aan via MijnAccount.
 

 
Webmail: Kan ik mijn mail ook met mijn web browser lezen?
 
Ja, dat kan met WebMail (Squirrelmail). Dat is te vinden via de button op de homepage van DSE, via https://www.dse.nl/squirrelmail of via https://www.dse.nl/wm
Op deze manier kan je op elke locatie, met behulp van elke browser, je mail lezen, versturen, enz.
 
 
Webmail: waarom zie ik `afbeelding verwijderd´ ?
 
Er kunnen twee soorten plaatjes in je HTML-mail staan: plaatjes die al bij je mail gevoegd waren en links naar plaatjes die op een andere server staan. Met name die laatste plaatjes kunnen gevaarlijk zijn om de volgende redenen:
- Spammers kunnen daarmee jouw e-mail adres valideren
- De afzender kan onmiddellijk zien dat jij de mail gelezen hebt
- Er wordt informatie over jouw browser en computerinstellingen doorgegeven aan de website van die plaatjes.
Om die redenen worden externe plaatjes standaard geblokkeerd en vervangen worden door een waarschuwing. Wil je de externe plaatjes toch zien, dan klik je in webmail op de link onderaan de betreffende pagina.
Voor technische info zie ook: squirrelmail note.
 
 
Webmail: kan ik een adresboek importeren?
 
Ja, je kan een eigen adresboek importeren in Webmail zodat je ook met webmail kan beschikken over dezelfde adressen als in jouw pc-emailprogramma. Er zijn twee methodes:
- via een LDIF-bestand
- via een CSV-bestand

Een LDIF bestand kan je maken als je beschikt over een LDAP server. Dit is een systeem dat vaak binnen bedrijven en instellingen gebruikt wordt om alle adressen binnen die organisatie beschikbaar te maken.

Een CSV-bestand (Comma Separated Value) kan je zelf maken vanuit de meeste e-mailpakketten die je op je eigen computer hebt staan (b.v. Outlook Express). Vanwege de verschillende instellingen kan dat soms wel een beetje puzzelen zijn. Margeet Kruik heeft het voor Outlook Express een keer uitgezocht: lees dat hier.
 

 
Webmail: kan ik mijn aangemaakte folders met POP lezen?
 
Je kan in Webmail mappen aanmaken waarin je mailberichten per onderwerp kan bewaren. Zo zou je b.v. alle e-mails die je op je verjaardag kreeg kunnen bewaren in een mapje 'verjaardag', zodat ze makkelijk terug te vinden zijn.
Met Webmail (en met je eigen IMAP client) lees je de mail die op de DSE-server staat. Tenzij je een mail in Webmail expliciet verwijdert of in Trash zet zal die mail in principe altijd op de server blijven staan.
Zodra je met jouw eigen mailprogramma de DSE mail ophaalt via het POP-protocol (de standaard instelling van veel e-mailprogramma's zoals Outlook) zal alleen jouw Inbox opgehaald en leeggemaakt worden. Alle andere mappen blijven onaangetast.
Je kan vaak wel in jouw mailprogramma aangeven dat POP de mail nog een aantal dagen op de server moet laten staan voordat het verwijderd wordt. In dat geval zal ook de mail in je Inbox een paar dagen blijven staan.
 
 
Webmail: ik kan niet inloggen op webmail maar wel op MijnAccount
 
Als je wel kan inloggen op MijnAccount maar niet zonder foutmeldingen in Webmail, dan ontbreken er waarschijnlijk systeembestanden in jouw maildirectory. Dat komt soms voor als je het automatisch mail doorsturen hebt aanstaan en vervolgens toch webmail gebruikt.

De oplossing die meestal goed werkt is:
- verwijder via MijnAccount een eventuele automatische maildoorsturing.
- stuur via je mailprogramma op je PC een e-mail naar jouw account
- zodra die mail door DSE ontvangen is worden de ontbrekende systeembestanden aangemaakt
- je kunt nu weer gewoon webmail gebruiken
- zet eventueel je automatische maildoorsturing weer aan via MijnAccount.
 

 
Webmail: hoe kan ik zien hoe groot mijn mailtjes zijn?
 
Ga in WebMail naar Opties, Kolomvolgorde, kies Omvang en klik op "Voeg toe".

Voortaan komt er dan bij elk mailtje te staan hoeveel Kilobytes het in beslag neemt.
 

 
Webmail: is webmail veilig met https?
 
Ja en nee.
Als je in je webmail werkt doe je dat via 'https' waarbij je in het adresvenster een 'slotje' te zien krijgt. Alle verkeer met DSE webmail zal dan beveiligd gebeuren. Wij versleutelen daarbij de data tussen DSE en jouw computer zodat niemand onderweg jouw data kan aftappen.
Dat is dus heel veilig. Maar het betreft alleen het verkeer tussen DSE en jouw computer.

Veel mensen weten niet dat meestal niet de hele webpagina van één enkele server afkomt. In een webpagina staan heel vaak plaatjes die eerst van een geheel andere server afgehaald moeten worden. En soms kunnen er ook webpagina's van een andere server of allerlei stuurprogramma's in de webpagina verstopt zitten. Jouw browser zorgt voor het downloaden van al die verschillende links/plaatjes/stuurprogramma's en zodra dat klaar is presenteert die jou de complete pagina. Belangrijk is om te beseffen dat DSE alleen de verbinding met DSE kan beveiligen maar niet de verbinding die jouw browser maakt met al die andere servers waar de webpagina naar verwijst. Dat laatste gaat helemaal buiten DSE om.
Wees dus altijd op je hoede. Jouw verbinding met DSE is veilig maar jouw verbindingen met andere servers zijn dat niet altijd. Zorg altijd voor een goed anti-virus en anti-spamprogramma en blijf opletten!
 

 
Is het versturen van e-mail veilig ?
 
Een beetje. Je kunt e-mail vergelijken met het versturen van een ansichtkaart. In principe kan iedereen die de kaart in handen krijgt de achterkant van de kaart lezen. Zo werkt het ook bij e-mail. Denk dus even na als je b.v. je password of je pincode via e-mail verstuurt.

De verbinding tussen jouw PC en jouw service provider kan ook nog afgetapt worden. B.v. als je op de kabel zit. DSE heeft daarop een antwoord: SECURE (=beveiligd) E-MAIL over SSL. Dat kun je zelf inschakelen in jouw e-mail applicatie op jouw computer. De meeste mailprogramma's ondersteunen secure e-mail.

Als je in jouw mailprogramma de SSL wilt gebruiken voor het beveiligd lezen van jouw e-mails moet je het meestal het volgende doen (de menuopties kunnen in jouw programma een beetje anders zijn, maar meestal staan deze keuzes wel ergens):
- ga naar "extra (tools)" > "accounts"
- selecteer jouw account en kies "eigenschappen (properties)"
- voor POP3: ga naar het tabblad "advanced" en zet bij de "inkomende e-mail POP3 (incoming e-mail POP3)" het vinkje AAN bij "voor deze server is een beveiligde verbinding SSL nodig (this server requires a secure connection SSL)". Als bijbehorende poort kies je 995.
- voor IMAP: ga naar het tabblad "advanced" en zet bij de "inkomende e-mail IMAP(incoming e-mail IMAP)" het vinkje AAN bij "voor deze server is een beveiligde verbinding SSL nodig (this server requires a secure connection SSL)". Als bijbehorende poort kies je 993.
Let op: we hebben het hier alleen over het beveiligd lezen van je mail. Of je beveiligd versturen van je mail kunt gebruiken moet je vragen aan de provider die jouw internetaansluiting verzorgt.
 

 
Alles over WEBMAIL, SMTP, POP, IMAP
 
Voordat je iets met e-mail kunt doen, moet je eerst jouw computer verbinden met het internet. Daarvoor heb je een internet-access-provider nodig, b.v. IAE, KPN, XS4ALL, Ziggo of UPC. DSE biedt een hoop diensten maar geen toegang tot internet.
Vroeg kwam je "op internet" door in te bellen met een modem, maar tegenwoordig gebruik een permanente verbinding zoals een kabel-modem of ADSL of jouw gsm-telefoon. Zodra je "op internet" bent kun je b.v. gaan surfen over het web of je gaat naar een mailbox om jouw mail te lezen.

Wil je gaan e-mailen, dan heb je een postbus/mailbox nodig om e-mail te ontvangen. De meeste mensen hebben die mailbox op de server van hun eigen internet-access provider maar zo'n mailbox kan net zo goed ergens anders staan zolang die maar via internet bereikbaar is. Er zijn diverse service-providers die mailboxen aanbieden. Bekend is b.v. Hotmail & GMail (met veel reclame) en een goed alternatief is Digitale Stad Eindhoven (DSE). DSE biedt overigens nog veel meer, maar dat staat elders te lezen.

E-mails ontvangen en versturen doe je met een mailprogramma op jouw computer (b.v. Thunderbird, Eudora, Outlook, Outlook Express, Microsoft Live Mail) of met een mailprogramma op de server (b.v. Webmail, Squirrelmail, GMail, Hotmail).

Net zoals je een brief in een brievenbus werpt waarna een postbode de brief bezorgt, moeten berichten die je wil verzenden doorgegeven worden aan zo'n 'postbode'-verzendcomputer. Zulke computers heten SMTP-servers ('uitgaande' server). Jouw internet-access provider heeft zo'n SMTP server. Voordat je met jouw e-mailprogramma berichten kunt versturen, moet je eenmalig de naam van deze SMTP server in de configuratie van jouw programma instellen. Maak je b.v. verbinding met het internet via UPC, dan vul je daar in smtp.upcmail.nl. Vraag je internet-access provider naar de juiste naam. Je kunt NIET de naam van DSE invullen bij de smtp-server, want DSE biedt geen internet-access.

Als iemand naar jou een e-mail stuurt wordt die eerst bewaard in jouw eigen mailbox op de server van jouw service-provider (bij DSE heet die server: mail.dse.nl).
Er zijn verschillende manieren om die mail uit te lezen. De meest gebruikte manier (POP protocol) is vooral geschikt voor mensen die hun post steeds uit hun mailbox halen en bewaren op hun eigen PC. In dat geval zal jouw computer de mailbox op de server dus steeds leegmaken en bekijk je verder alles op jouw eigen computer. De andere manier (met het IMAP protocol) laat de mail in jouw mailbox op de server staan. Met IMAP kun je op de server verschillende mappen (folders) maken waarin je je post kunt ordenen en bewaren, zonder ze op de harde schijf van je PC te hoeven zetten. Nadeel is wel dat de mail op de server diskruimte blijft innemen waardoor jouw mailbox heel snel vol kan raken.
De meeste mensen lezen hun mail met hun hoofdcomputer met POP en onderweg op hun smartphone/internetcafe met IMAP. Webmail gebruikt ook IMAP. DSE ondersteunt zowel POP als IMAP.

De meeste e-mail programma's werken met het POP-protocol, maar gelukkig komen er steeds meer programma's die daarnaast ook het IMAP-protocol ondersteunen. B.v. Outlook Express, Thunderbird enz. In het e-mailprogramma op jouw computer kun jij instellen of jij je mailbox wilt lezen met POP of met IMAP.

Een mailbox op DSE wordt geïdentificeerd met jouw gebruikersnaam. Als je de mail wilt lezen zal je een wachtwoord moeten geven. Dat wachtwoord is dezelfde die je ook op DSE gebruikt om in te loggen op MijnAccount. Als jouw e-mail pakket dat ondersteunt kun je zelf kiezen voor een 'secure' verbinding (SSL, STARTTLS), waarbij jouw wachtwoord niet te onderscheppen is.

Webmail
Jouw DSE-mail kun je vanaf elke plek ter wereld lezen met onze Webmail. Surf daarvoor naar de homepage van DSE en klik op Webmail.
 

 
Welke pre-fix moet ik instellen voor IMAP?
 
Wil je IMAP gebruiken dan hoef je meestal niets in te stellen bij de vraag om een "IMAP prefix" omdat de meeste mailprogrammas dat zelf uitzoeken. Mocht die vraag toch komen dan kan je de volgende gegevens invullen:
IMAP folder pre-fix: INBOX.
deleted items folder: Trash
sent items folder: Sent
draft folder: Drafts
Let daarbij op de hoofdletters en op de extra punt achter INBOX !