registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

 
DSE veelgestelde vragen

disk-verbruik
  1. Hoe check ik mijn vrije diskruimte (quota)?
  2. Hoeveel diskruimte (quota) krijg ik?
  3. Hoe zit het precies met die diskruimte limieten?
  4. Krijg ik een waarschuwing?
  5. Mijn diskruimte is vol. Hoe verwijder ik bestanden?

disk-verbruik


 
Hoe check ik mijn vrije diskruimte (quota)?
 
Iedere DSE-gebruiker heeft een bepaalde diskruimte (quota) toegewezen gekregen.
Raakt die beschikbare ruimte vol dan ontstaan er problemen.

De diskruimte van een DSE-gebruiker wordt o.a. benut voor:
- bestanden in je web-site
- bestanden in je work-directory
- alle bewaarde e-mail (inclusief de e-mail die je nog niet uitgelezen hebt)
- bestanden (plaatjes) in je foto-albums

Zodra je op DSE ingelogged bent, kun je rechts in de DSE-banner zien hoeveel je aan diskruimte verbruikt hebt.
Als je inlogt op MijnAccount krijg je zelfs een grafische representatie van je gebruik te zien.
 

 
Hoeveel diskruimte (quota) krijg ik?
 
Elke DSE-gebruiker krijgt standaard 100Mb diskruimte voor de e-mail en 100Mb voor de website en andere databestanden. In sommige gevallen kan je daar tijdelijk (maximaal 7 dagen) tot 10% overheen gaan.

In principe moet je het met de beschikbare ruimte doen. Maar heb je meer ruimte nodig, b.v. voor een organisatie of voor een andere speciale reden, dan kan je via een gemotiveerd verzoek aan helpdesk@dse.nl meer ruimte aanvragen. Geef daarbij ook altijd jouw gebruikersnaam op.
Bij het toekennen van extra diskruimte letten wij ook op een belangrijke doelstelling van DSE: wij willen via onze server regionale non-profit organisaties en individuele burgers met elkaar in contact brengen. DSE biedt daarvoor de faciliteiten en het platform.
 

 
Hoe zit het precies met die diskruimte limieten?
 
Dit is helaas een wat technisch verhaal :-)

Elke gebruiker heeft twee disk limieten (quota): de 'toegestane limiet' (de standaard limiet van 100Mb) en de 'harde limiet' (=de toegestane limiet + 10%).

In principe moet je onder je 'toegestane limiet' zien te blijven. Je mag er gedurende maximaal 7 dagen wel iets overheen gaan, mits je binnen 7 dagen weer onder je 'toegestane limiet' zit. Blijf je er toch boven zitten, dan wordt je diskverbruik bevroren en kan je vrijwel niets meer doen. Het enige wat je dan nog wel kunt doen is het verwijderen van bestanden totdat je weer onder je 'toegestane limiet' komt.

De 'harde limiet' is echt HARD. Niemand kan boven die limiet uitkomen. Pogingen om dat toch te doen zullen resulteren in een fout. Wat er vervolgens gebeurt hangt af van de applicatie die probeerde teveel data weg te schrijven. Soms krijg je een nette melding dat 'the quota exceeded' is. De applicatie kan ook zonder nette melding spontaan stoppen en zelfs beschadigde bestanden achterlaten (b.v. lege bestanden bij een vastgelopen FTP).
 

 
Krijg ik een waarschuwing?
 
Ja. DSE stuurt je elke dag een bericht zolang je boven je 'toegestane limiet' zit. Het is dan aan jou om zelf actie te nemen en diskruimte vrij te maken. Volg daarvoor de aanwijzingen op die in deze helpdesk-pagina's staan. Zolang je boven de limiet zit zal je geen andere mails meer kunnen ontvangen.

Het moge duidelijk zijn dat je beter kunt zorgen dat je nooit uit je beschikbare diskruimte loopt. Je voorkomt daarmee dat er data verloren gaat. Check dus regelmatig je disk-verbruik via MijnAccount en ruim je oude mail en oude data op.

 

 
Mijn diskruimte is vol. Hoe verwijder ik bestanden?
 
Als je meer diskruimte gebruikt dan toegestaan is ("out of disk space") of er dicht tegenaan zit, werken verschillende applicaties niet meer goed. Zo kun je b.v. geen e-mail meer ontvangen als je door de beschikbare ruimte voor mail bent. Check je diskgebruik via MijnAccount.
Als je diskgebruik vooral komt door je e-mail, kan je het beste verder gaan met de specifieke vraag over e-mail.

Een lastig probleem is dat sommige applicaties bij het verwijderen van bestanden, voor de zekerheid eerst een tijdelijke kopie willen maken. Maar die ruimte heb je waarschijnlijk niet....
Probeer dan op een andere manier diskruimte vrij te maken bij DSE. Hier zijn een paar oplossingen die je kan proberen:

  • Probeer met een FTP-programma naar je mappen te gaan. Haal daar de nodige bestanden weg in b.v. de 'www'-dir, de 'work'-dir of de 'fotoalbums'-dir. Deze methode werkt meestal het beste.
  • Als je WebMappen gebruikt kan je proberen bestanden op die manier bestanden uit je directories te verwijderen.
  • Je kunt ook proberen bestanden te verwijderen via de applicatie FileMan.
    Log daarvoor eerst in op MijnAccount. Dan zie je ook gelijk hoeveel diskruimte je in gebruik hebt.
    Kies vervolgens voor "Bestandsbeheer via FileMan".
    Daarin kies je eerst de map waaruit jij bestanden wilt verwijderen. Selecteer daarna de bestanden en verwijder ze.