registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

 
DSE veelgestelde vragen

algemeen
  1. Wat zijn de doelstellingen van DSE?
  2. Hoe meld ik me aan op DSE (account aanmaken)?
  3. Moet ik alle velden invullen bij de aanvraag?
  4. Waarom moet ik mijn echte naam/adres invullen?
  5. Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?
  6. Hoe kan ik mijn account aan een ander overdragen?
  7. Zijn er voorwaarden aan het gebruik van DSE?
  8. Welkomstmail voor nieuwe DSE-gebruikers
  9. Wat moet ik nu op mijn computer instellen?
  10. Welke faciliteiten kent DSE?
  11. Kan ik ook `inbellen´ op DSE?
  12. Kan ik `telnetten´ naar DSE?
  13. Wat zijn `accounts´? Wat is mijn adres?
  14. Wat is `MijnAccount´ ?
  15. Mag ik meerdere accounts aanvragen?
  16. Ik woon niet in de regio Eindhoven: mag ik een account aanvragen?
  17. Mag ik DSE-faciliteiten gebruiken als mijn hoofdsite elders staat?
  18. Ik heb een eigen domein. Kan ik die koppelen aan mijn DSE-account?
  19. Ik heb mijn framed-redirect link gewijzigd. Toch werkt het niet...
  20. Mag ik op DSE plaatjes opslaan voor gebruik op andere servers?
  21. Ik wil mijn account commercieel gebruiken. Mag dat?
  22. Waarom moet ik tenminste één keer per maand mijn mail lezen?
  23. Wat gebeurt er als ik mijn account lang NIET gebruik?
  24. Ik loop vast in MijnAccount
  25. Hoe kan ik mijn account weer opheffen?
  26. Mijn nieuwe account is ineens verdwenen...
  27. Beveiligd inloggen op DSE
  28. Help, ik kan niet (meer) inloggen ....
  29. Mijn website of mijn account is gehacked !
  30. Waarvoor zijn al die directories in mijn home directory bij DSE?
  31. Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?
  32. Ik ben mijn wachtwoord vergeten :-(
  33. Is mijn wachtwoord goed genoeg?
  34. Hoe slaat DSE mijn wachtwoord op?
  35. Soms doet mijn wachtwoord het soms WEL en soms NIET...
  36. Wat zijn WebMappen ?
  37. Zijn die WebMappen wel veilig?
  38. Waarom doet mijn Webmap het soms niet?
  39. Hebben jullie een backup voor mijn verwijderde data?
  40. Kan ik ook vrijwilliger bij DSE worden?
  41. Hoe kan ik misbruik van een DSE-account melden?
  42. Loggen jullie mijn gegevens als ik een DSE-pagina bekijk?
  43. DSE Homepage en jouw privacy
  44. Overzicht speciale help-paginas

algemeen


 
Wat zijn de doelstellingen van DSE?
 
Kort gezegd willen wij aan iedereen in de regio Eindhoven gratis een hoogwaardig en betrouwbaar regionaal internet-communicatie platform aanbieden.

We lenen het uitgebreide antwoord even van onze INFO-pagina:

Digitale Stad Eindhoven (DSE) kent een aantal doelstellingen:

  1. Burgers en non-profit instellingen uit Zuidoost Brabant (zie hier wat wij onder die regio verstaan) de gelegenheid geven zelf web-pagina’s met regionale informatie aan te bieden en daarover te communiceren.
    => wij bieden daarvoor een gratis DSE-gebruikersaccount aan met een flink aantal faciliteiten
    => organisaties en bijzondere initiatieven kunnen extra faciliteiten krijgen mits zoiets extra bijdraagt aan de doelstellingen van DSE.
  2. Iedereen toegang geven tot een grote verzameling regionale multimediale informatie. 
    => ons portal biedt een interessante verzameling hyperlinks waarmee wij de regio voor jou ontsluiten
  3. Experimenteren met nieuwe internet mogelijkheden, software, hardware en infrastructuur
    => wij bieden onze gebruikers een groeiend aantal faciliteiten, state-of-the-art.
Heb je vragen of opmerkingen over de doelstellingen van Digitale Stad Eindhoven, dan kan je contact opnemen met het bestuur. E-mail: bestuur@dse.nl.
 
 
Hoe meld ik me aan op DSE (account aanmaken)?
 
Je begint altijd door eerst op persoonlijke titel een account aan te vragen. Daarmee kan je direct gaan mailen en een homepage bouwen. Je bent dan een DSE-gebruiker.
Let op:
  • ook als je een organisatie vertegenwoordigt, vul je toch je eigen persoonsnaam in bij de accountaanvraag! Als je dat niet doet zullen wij het account zonder pardon verwijderen...
  • je mag geen account voor een andere persoon aanvragen. De naam van de aanvrager moet de naam zijn van de persoon die het account zelf gaat gebruiken.
  • de DSE-accounts zijn alleen bedoeld voor de inwoners van de regio Eindhoven (het SRE-gebied) of voor mensen die met dat gebied een directe relatie hebben.
Als je namens een organisatie of een belangrijk initiatief op je DSE-account een homepage gemaakt hebt die bijzonder interessant voor onze regio is en je zou daarmee nog meer willen doen, dan kan je eventueel extra faciliteiten aanvragen. Bij zo'n aanvraag moet je wel een goede argumentatie geven.
Alle informatie over die aanvraag vind je hier.

Alles hierboven goed gelezen? Zoja, klik dan op Registreren en vul vervolgens alle gevraagde gegevens in.
 

 
Moet ik alle velden invullen bij de aanvraag?
 
Nee, dat hoeft niet. Jouw naam, adres en legitimatie-nummer is wel altijd verplicht, want wij willen weten wie jij bent. Maar b.v. jouw telefoonnummer en een alternatief e-mail adres mag je eventueel open laten.
Echter.... als je die velden open laat maak je het ons wel moeilijk om jou te bereiken. Met name als je een probleem hebt met je account kan het handig zijn als wij je kunnen bellen of je via een alternatief e-mailadres kunnen mailen.

Vergeet niet wat je allemaal hebt ingevuld. Want je hebt die gegevens echt nodig in het geval dat jij je wachtwoord vergeet. Want als jij dan een nieuw wachtwoord vraagt, moet jij aan de hand van jouw naam/adres + legimtimatie-nummer aantonen dat jij de eigenaar bent van het account. En wij geven niet zomaar een nieuw wachtwoord af. Dus wij raden aan alles toch volledig en correct in te vullen en een afdruk te bewaren...
 

 
Waarom moet ik mijn echte naam/adres invullen?
 
Daar zijn een aantal redenen voor:
  1. Ten eerste omdat het volgens onze Algemene Voorwaarden verplicht is. En daarmee ga je expliciet akkoord als je een account aanvraagt.
  2. Elke gebruiker is expliciet verantwoordelijk voor wat die met zijn account doet. DSE is daarvoor niet aansprakelijk. Dat betekent dus wel dat wij precies willen weten wie er achter een account zit. Daarom hebben wij een geldige en zonodig traceerbare naam en (woon)adres nodig.
  3. Regelmatig komen er van gebruikers vragen binnen m.b.t. hun account. Die varieren van vergeten wachtwoorden tot specifieke vragen waarvoor wij in het specifieke account moeten kijken. We moeten dan eerst vaststellen dat de vragensteller echt de eigenaar van het bewuste account is (en niet iemand anders met een valse identiteit of een vals adres).
  4. DSE biedt gratis faciliteiten en gastvrijheid aan haar gebruikers. De gebruiker weet precies wie en wat DSE is. Daarom willen wij van onze gastgebruikers ook graag weten wie ze echt zijn en vragen wij dat ze zich gedragen volgens de regels van de gastheer. Eigenlijk heel normaal, net als bij gasten die je zelf thuis ontvangt.
Wat bedoelen we met 'echte naam /adres'?
Daarmee bedoelen we jouw echte voor- en achternaam en het adres waar je woont. We willen dus geen zakenadres, schooladres of een postbus zien. Ook als je namens een organisatie of vereniging een account aanmaakt, moet je jouw prive-gegevens invullen. Jij bent immers persoonlijk verantwoordelijk voor het account.

Wat gebeurt er dan met mijn gegevens?
Die worden veilig opgeslagen in ons systeem. In tegenstelling tot vele andere providers verkopen of verspreiden wij die gegevens niet aan anderen. Die gegevens blijven vertrouwelijk tussen de gebruiker en ons. Tenzij de rechter of de wet ons in een specifiek geval dwingt anders te doen.

En als ik bij mijn aanmelding toch onjuiste gegevens invul?
Dan handel je in strijd met onze algemene voorwaarden. Zodra we dat op enig moment merken of sterk vermoeden wordt meestal direct het account volledig verwijderd en komt aan onze gastvrijheid een einde...
 

 
Hoe kan ik mijn gegevens wijzigen?
 
Bij het aanmelden op DSE heb je persoonlijke gegevens opgegeven. Het kan natuurlijk zijn dat je daarna b.v. een ander adres of telefoonnummer hebt gekregen.
Je kunt jouw gegevens bekijken en zelf aanpassen door in te loggen op MijnAccount en daar de instructies te volgen.
 
 
Hoe kan ik mijn account aan een ander overdragen?
 
Accounts zijn bij DSE altijd persoonlijke accounts dus van overdragen van een account zal meestal geen sprake zijn.

Een speciale situatie is er het account bedoeld is voor een vereniging/organisatie en daar een nieuwe persoon de verantwoording over het account gaat krijgen. De oude eigenaar had het account (zoals het hoort) aangevraagd als persoonlijk account en droeg daarover zelf de volle verantwoording. Overdragen van het persoonlijke account naar de nieuwe eigenaar gaat als volgt:

  1. De nieuwe eigenaar verklaart naar de oude eigenaar dat hij/zij de volle verantwoording over het account overneemt, conform de algemene voorwaarden van DSE
  2. De oude eigenaar geeft aan de nieuwe eigenaar het wachtwoord van het account door.
  3. De nieuwe eigenaar logt in op MijnAccount en wijzigt de contactgegevens. Volg daarna op het wijzigingsformulier de link naar het wijzigen van de naam / overdragen van een account
  4. Wij zullen de gegevens vervolgens aanpassen in onze database, zodat voortaan de naam van de nieuwe eigenaar getoond wordt in MijnAccount en in onze mailings.

 
 
Zijn er voorwaarden aan het gebruik van DSE?
 
Jazeker! Die staan in de Algemene Voorwaarden en je vindt hier in de FAQ's ook nog nadere uitleg van een aantal zaken.
Iedereen die een account op DSE in gebruik neemt, moet zich bij de aanmelding expliciet accoord verklaren met de Algemene Voorwaarden.
Hier kan je ze (nog een keer) lezen...
 
 
Welkomstmail voor nieuwe DSE-gebruikers
 
Iedereen die een nieuw account aanvraagt op DSE en na het aanvaarden van de Algemene Voorwaarden ook gekregen heeft, ontvangt onmiddellijk een welkomstmail.
Het is verstandig om die mail te bewaren want het bevat jouw gegevens.
 
 
Wat moet ik nu op mijn computer instellen?
 
Je kwam bij DSE binnen door in te loggen bij je eigen internetprovider. Dat blijf je voortaan nog steeds op dezelfde manier doen. Je wijzigt dus niets aan je instellingen voor jouw 'internet-connectie'

Je krijgt bij DSE een handig email-adres dat je via Squirrelmail/Webmail kan uitlezen. Daarvoor hoef je op je computer niets in te stellen. Wil je jouw DSE-mail wel op jouw computer ontvangen met een eigen mail-client zoals b.v. Outlook, Outlook Express, Windows Live Mail of Thunderbird dan moet je in die pakketten in ieder geval jouw email-adres en de DSE-mailserver instellen:

  • je email-adres:   gebruikersnaam@dse.nl
  • inkomende mail server / pop server / imap server:    mail.dse.nl
    kies bij voorkeur voor POP zodat de mail niet onnodig achterblijft op DSE.
  • je (DSE)accountnaam: daar vul je de gebruikersnaam in. Dat is het deel wat normaal voor @dse.nl staat. Gebruik hier dus niet je volledige e-mailadres en gebruik ook niet een eventuele alias.
  • wachtwoord (voor de binnenkomende mail): daar vul je jouw eigen DSE wachtwoord in
  • uitgaande mail server / smtp-server: mail versturen kan niet met de DSE-server. Mail versturen doe je via je eigen provider, bijvoorbeeld smtp.chello.nl of smtp.upcmail.nl of mail.iae.nl of mail.onsneteindhoven.nl of mail.onsbrabantnet.nl of mail.onsnet.nu of ...... => vraag de juiste code na bij je eigen internet provider!!
    Het kan zijn dat jouw internet provider een gebruikersnaam/wachtwoord nodig heeft. Als dat zo is vul je daar NIET jouw DSE gebruikersnaam/wachtwoord in maar een gebruikersnaam/wachtwoord dat je van jouw internet provider gekregen hebt.

Als het niet werkt check dan ook dit:

  • De meeste mailprogramma's kunnen niet omgaan met verschillende keuzes voor een ingaande en een uitgaande server. Als je daarom de instellingen automatisch laat doen door jouw mailprogramma gaat het wellicht verkeerd. Zet de mailinstellingen dan handmatig goed.
  • Als je te vaak probeert in te loggen met foute gegevens gaat de server om veiligheidsredenen tijdelijk voor jou op slot en kan je de server niet meer bereiken. Je zult dan minimaal een uur moeten wachten.
  • Voor de uitgaande server heb je meestal een gebruikersnaam en het wachtwoord van jouw internet provider nodig. Let erop dat je bij de instellingen nergens hebt staan dat je voor de uitgaande server hetzelfde wachtwoord gebruikt als voor de ingaande server.

Doe het veilig!
Met de standaardinstellingen van jouw mailprogramma wordt meestal het wachtwoord en de mail zonder versleuteling verzonden. Iedereen die jouw internetverkeer kan onderscheppen krijgt dan zonder moeite jouw wachtwoord te pakken. Dat speelt met name als je mobiel verbonden bent met een publiek netwerk.
Gelukkig ondersteunt DSE encryptie dus versleutel jouw mailverkeer met DSE. Dat kan je heel eenvoudig doen: ga naar de geavanceerde instellingen van jouw mailaccount op je mobiel of je laptop. Als je POP gebruikt voor het ophalen van de DSE mail, kies dan bij POP voor het startTLS protocol of vink bij POP de SSL-beveiliging aan (de poort verandert dan van 110 naar 995). Gebruik je IMAP kies dan voor het startTLS protocol of vink daar de SSL-beveiliging aan (de poort verandert dan van 143 naar 993).
Wil je ook veilig versturen? Neem dan contact op met jouw (mobiele) internetprovider want versturen gaat niet via DSE.

Kijk ook eens bij de vragen over e-mail voor meer details en bij de instelmogelijkheden die je via MijnAccount te zien krijgt.

Als je met een homepage wilt gaan werken zijn ook de volgende instellingen van belang:

  • FTP-server:   ftp.dse.nl
  • Je homepage adres:   https://www.dse.nl/~gebruikersnaam
  • meer info over homepages, ftp, directory/map-structuur tref je aan op onze helpdesk-pagina's

 
 
Welke faciliteiten kent DSE?
 
Bijna teveel om op te noemen.
In het uitgebreide overzicht staat precies te lezen wat gebruikers krijgen en wat er op aanvraag nu en straks nog meer beschikbaar is.
 
 
Kan ik ook `inbellen´ op DSE?
 
Nee, wij bieden geen 'inbelmogelijkheid'. DSE is alleen te bereiken als je al op internet zit.
Wij gaan er dus van uit dat je zelf via jouw eigen provider of b.v. via een internetcafe toegang tot internet hebt.
Tip: sommige providers bieden naast hun vaste (adsl/kabel) verbinding ook nog een inbelverbinding aan. Check de website van je provider.
 
 
Kan ik `telnetten´ naar DSE?
 
Nee, want daarvoor zouden we je een shell moeten geven op DSE en dat doen we niet in verband met de veiligheidsrisico's voor andere gebruikers. Pech dus :-)
En als je niet weet wat 'telnetten' of 'shell' is: geeft niets, want het mag toch niet!
 
 
Wat zijn `accounts´? Wat is mijn adres?
 
Ga er maar eens lekker voor zitten :-)
Er blijkt best veel onduidelijkheid te zijn over hoe je nu precies bereikbaar bent op DSE.
Speciaal daarvoor hebben we een duidelijke pagina gemaakt waar het allemaal in staat:
lees hier verder >>
 
 
Wat is `MijnAccount´ ?
 
MijnAccount is het hart van jouw account. Via MijnAccount kan je zelf allerlei gegevens en instellingen wijzigen nadat je op MijnAccount ingelogged bent.
We zijn druk bezig MijnAccount te voorzien van steeds meer mogelijkheden. Nu kan je daar b.v. al:
- je wachtwoord wijzigen
- bekijken hoeveel diskruimte je in gebruik hebt
- bekijken hoeveel dataverkeer je veroorzaakt
- jouw bezoekersstatistieken bekijken
- FrontPage Extensies aanzetten
- je mail lezen
- secure browsen
- beheren van de gastenboek
- installeren van een WebLog
Hou dus MijnAccount goed in de gaten!

TIP: zorg dat op jouw computer de "cookies" aan staan. MijnAccount heeft dat nodig om goed te kunnen werken.
 

 
Mag ik meerdere accounts aanvragen?
 
In principe mag je maar één account nemen. Het is zeker niet de bedoeling dat je door meerdere accounts te nemen probeert meer diskruimte te krijgen. Bij twijfel kun je altijd even contact opnemen met de helpdesk.

Als je de webmaster bent van meerdere organisaties/initiatieven kan je wel voor elke organisatie/initiatief een eigen account aanmaken.
 

 
Ik woon niet in de regio Eindhoven: mag ik een account aanvragen?
 
Onze accounts zijn alleen bedoeld voor de inwoners van het z.g. SRE-gebied (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven). Kom je van buiten die regio en heb je geen specifieke binding met de regio, dan is het DSE-account niet voor jou bedoeld. Wij behouden ons het recht voor om accounts die klaarblijkelijk geen binding hebben met de Regio Eindhoven zonder waarschuwing te verwijderen.
 
 
Mag ik DSE-faciliteiten gebruiken als mijn hoofdsite elders staat?
 
Je kan besluiten jouw website niet op DSE te zetten maar ergens daarbuiten. B.v. omdat je elders andere faciliteiten hebt (zoals een naam zonder "dse" erin of PHP). Het is dan NIET de bedoeling dat je toch nog van de faciliteiten van DSE gebruik maakt, zoals het gastenboek, het fotoalbums of de gratis diskruimte.
Kies je namelijk voor hosting buiten DSE, dan verwachten wij dat je al die faciliteiten ook buiten DSE kiest. Ook als je daar voor moet betalen. DSE wil in die situatie niet gebruikt worden als gratis alternatief voor het leveren van diskruimte, bandbreedte of andere faciliteiten.
 
 
Ik heb een eigen domein. Kan ik die koppelen aan mijn DSE-account?
 
Ja dat kan onder de voorwaarde dat het DSE-domein in de adresbalk van je browser verschijnt.

Heb je al een eigen domeinnaam dan kun je die gewoon blijven gebruiken! Dat kan door de naam te laten wijzen naar DSE. Vraag aan je DNS-provider om een 'alias' ofwel CNAME van jouw eigen www-adres naar jouw DSE-site.

Voorbeeld: www.mijnnaam.nl is eigenlijk mijnnaam.dse.nl en maakt op DSE gebruik van het account 'mijnnaam'
De CNAME in DNS wordt dan:
  www.mijnnaam.nl. 1D IN CNAME mijnnaam.dse.nl.
Het is daarbij belangrijk dat jouw DSE subdomeinnaam (=jouw accountnaam of jouw alternatieve subdomeinnaam) identiek is aan jouw originele domeinnaam.
Gebruik dus
  www.identiekenaam.nl. 1D IN CNAME identiekenaam.dse.nl.
in combinatie met jouw dse-account 'identiekenaam'.

Een andere techniek is dat je de DNS-provider vraagt om een gewone niet-framed redirect te plaatsen naar jouwsubdomeinnaam.dse.nl

Vaak zien we dat (b.v.) nogal veel .TK eigenaren voor de bijbehorende website een account bij DSE nemen. Met b.v. www.mijneigennaam.tk zou de bezoeker dan de inhoud van de op DSE geplaatste website willen zien, maar zonder de bijbehorende DSE-url in de adresbalk. Die techniek heet 'framed re-direct'.

Wij staan het verbergen van de DSE-url NIET toe. DSE biedt gratis accounts aan voor mensen die een binding hebben met de regio Eindhoven. Wij doen dat zonder reclame, maar willen dan wel steeds zichtbaar blijven als provider. Vandaar dat wij voor alle 'doorlinks/re-directs' verplichten dat in de adres-balk het DSE-domein verschijnt. Als dat DSE-domein daar niet verschijnt maak je oneigenlijk gebruik van DSE en wordt de toegang via die niet-DSE-naam geheel automatisch geblokkeerd.

*Alle* gebruikers op DSE hebben een eigen DSE-subdomein (https://jouwnaam.dse.nl). Er is dus eigenlijk geen reden om nog van zo'n 'framed redirect' gebruik te maken.
 

 
Ik heb mijn framed-redirect link gewijzigd. Toch werkt het niet...
 
DSE spoort elke nacht de niet toegestane framed-redirect verwijzingen naar DSE-sites op. Die worden voortaan door ons automatisch geblokkeerd.
Wij controleren ook automatisch elke nacht of een blokkering van zo'n verwijzing weer opgeheven kan worden. Heb je jouw link naar DSE dus veranderd van een framed-redirect naar een gewone re-direct dan kan het tot maximaal een dag duren voordat die weer werkt.
 
 
Mag ik op DSE plaatjes opslaan voor gebruik op andere servers?
 
Nee, dat is niet de bedoeling.
Je mag alleen plaatjes op DSE opslaan als ze nodig zijn voor de website die op DSE staat. Je mag dus niet op DSE de plaatjes neerzetten en die via een link gebruiken op een niet-DSE-server. Sommige mensen doen dat omdat ze bij hun eigen provider moeten betalen voor het gebruik van ruimte en bij DSE lijkt het gratis.
Wij staan dat niet toe. Immers, DSE krijgt de last van het dataverkeer terwijl de niet-DSE-server waar de website opstaat er de goede sier mee maakt :-((
Wij hebben de mogelijkheid om plaatjes op DSE via andere niet-DSE sites te bekijken geblokkeerd. Ook video-bestanden en enkele andere populaire bestanden vallen onder deze maatregel.
 
 
Ik wil mijn account commercieel gebruiken. Mag dat?
 
Nee, in de Algemene Voorwaarden staat dat je je account niet commercieel mag gebruiken. Wij richten ons op de non-profit sector in de regio Eindhoven. Bedrijven en mensen die commerciele plannen hebben verwijzen wij graag naar onze hoofdsponsor: Clara.net .

Het bestuur van DSE maakt soms een uitzondering voor een commercieele site als die in hoge mate bijdraagt aan de doelstellingen van DSE. Neem bij twijfel svp contact op met helpdesk@dse.nl

Soms is de grens tussen commercieel en niet-commercieel een grijs gebied. Bij voorbeeld: een banner van de hoofdsponsor van een voetbalclub mag zonder probleem op de website van die voetbalclub. Maar een website die geld probeert te verdienen met de verkoop van ring-tones hoort duidelijk niet thuis op DSE.

Wij checken regelmatig het gebruik van de accounts op DSE. Hoewel commercieel gebruik van een account in de meeste gevallen pas geconstateerd kan worden nadat de het account al enige tijd in gebruik is, zullen wij toch niet aarzelen om die accounts alsnog te blokkeren en/of te verwijderen.
 

 
Waarom moet ik tenminste één keer per maand mijn mail lezen?
 
Wij verwachten dat je tenminste één keer per maand je DSE-mail leest (op DSE of bij automatische doorsturing via je eigen service provider). Dat is een belangrijke bepaling uit de Algemene Voorwaarden. Het is essentieel dat wij jou binnen één maand kunnen bereiken met belangrijke berichten over jouw account. B.v. berichten waarin je gevraagd wordt om je account te her-activeren om te voorkomen dat het wegens inactiviteit opgeheven wordt.
 
 
Wat gebeurt er als ik mijn account lang NIET gebruik?
 
Als jij jouw account een langere tijd (6 maanden) niet gebruikt kunnen we jouw account opheffen wegens "inactiviteit".

Belangrijk bericht over 'een teken van leven'
DSE wil graag gratis accounts aanbieden aan zoveel mogelijk gebruikers, vooral aan mensen die er ook echt gebruik van maken. Accounts die niet meer actief gebruikt worden zitten daarbij behoorlijk in de weg en worden daarom verwijderd.

Het is dus belangrijk om regelmatig op DSE 'een teken van leven' te geven.

Dat gaat als volgt:

  • Wij monitoren continu of je op DSE actief bent.
    Zo'n teken van leven is:
    - centraal inloggen op onze website voor je Webmail, voor MijnAccount of om iets op onze homepage te posten
    - je mail op DSE lezen met pop of met webmail
    - bijwerken van je website via (S)FTP of Frontpage
  • Let op: als je de mail naar jouw DSE-adres automatisch laat doorsturen naar een ander adres kunnen wij niet zien of jouw account actief is want ook totaal verlaten accounts blijven mail ontvangen. Je zal dan toch via een van de eerder genoemde manieren een teken van leven moeten geven.
  • Als we tenminste drie maanden lang geen teken van leven hebben gezien sturen we een waarschuwing per e-mail naar je DSE-adres. Als je je DSE-mail regelmatig leest (tenminste één keer per maand, zoals ook in onze algemene voorwaarden staat) kan je de waarschuwing niet missen.
    Laat je de mail automatisch doorsturen dan krijg je natuurlijk de waarschuwing op je doorgestuurde adres (dus zorg dat het een geldig werkend e-mailadres is).
  • Als je de waarschuwing krijgt en de website nog niet geblokkeerd is hoef je alleen maar één keer een teken van leven te geven (zie hierboven) en je bent weer "actief"
  • Na minimaal vier maanden van inactiviteit kunnen we jouw homepage blokkeren. Bezoekers krijgen dan de melding dat de website onbereikbaar is wegens inactiviteit van de eigenaar.
    Ben jij de eigenaar? Neem dan snel actie! Log in op MijnAccount en stuur daarna een mail naar helpdesk@dse.nl. Dan maken wij de website weer bereikbaar!.
  • Na minimaal zes maanden van inactiviteit kunnen wij het account compleet verwijderen. De inhoud van het account is dan niet meer terug te halen.
Het is zowieso handig om regelmatig in te loggen op MijnAccount. Je kunt dan tegelijk checken of je nog voldoende quota hebt, of er nog nieuwe faciliteiten bijgekomen zijn en je kunt je adresgegevens bijwerken!
 
 
Ik loop vast in MijnAccount
 
Als je in MijnAccount ingelogd bent kan je vanuit MijnAccount allerlei opties aanklikken. Kom je dan niet verder omdat je daarbij steeds opnieuw je gebruikersnaam/wachtwoord moet blijven ingeven dan is de kans groot dat je "de cookies" in jouw computer uitgezet hebt.
De oplossing is dus: cookies op je computer weer aanzetten.
 
 
Hoe kan ik mijn account weer opheffen?
 
Dat kan door in te loggen op MijnAccount.
Daar kies je dan voor de optie "account opheffen". Na het nogmaals ingeven van je wachtwoord en een extra vraag of je het account echt wilt verwijderen, zal jouw account direct opgeheven worden. Daarbij wordt echt alles verwijderd, dus ook jouw mail, webdata, weblogs enz.

Let op: een verwijderd account is niet meer terug te halen!
 

 
Mijn nieuwe account is ineens verdwenen...
 
Dat kan gebeuren als je bij de aanmelding gegevens hebt verstrekt waarvan wij denken dat ze niet kloppen.

Wij verwijderen routinematig zonder pardon accounts waarvan de gegevens niet lijken te kloppen (valse namen/adressen) of die tegen onze algemene voorwaarden ingaan (zoals b.v. commerciele sites, spam accounts of accounts waarvan duidelijk is dat die niets te maken hebben met de regio Eindhoven)!

Daarom is het van het grootste belang om altijd te vermelden:
- je echte voor- & achternaam (geen schuilnaam, geen organisatienaam)
- jouw echte correcte adres (geen postbus)
- bij voorkeur ook een telefoonnummer en alternatief e-mail adres

Bovendien verwijderen we regelmatig accounts die langere tijd niet actief zijn geweest. Meer info daarover staat hier.
 

 
Beveiligd inloggen op DSE
 
Als je een account hebt bij DSE, kun je inloggen op de homepage van DSE. Zodra je ingelogged bent kun je b.v. je webmail lezen of stemmen op de laatste bijdragen.

Bij het inloggen wordt jouw wachtwoord over het internet verstuurd naar DSE. Omdat het in principe mogelijk is dat hackers jouw internetverkeer aftappen zorgt DSE ervoor dat jouw wachtwoord tijdens het inloggen via de homepage versleuteld wordt verstuurd. We noemen dat "beveiligd inloggen via SSL". Zodra het wachtwoord verstuurd is, wordt ook rest van jouw dataverkeer met webmail of met MijnAccount versleuteld verstuurd.

 

 
Help, ik kan niet (meer) inloggen ....
 
Ja, dat is niet zo leuk. Hier zijn een paar tips:

  1. Check eerst of je computer verbinding heeft met internet. Die heb je als je deze pagina kan lezen.
  2. Meestal is de oorzaak dat je een verkeerde gebruikersnaam of een verkeerd wachtwoord ingevuld hebt. Doe eerst een snelle check: ga naar www.dse.nl en klik rechtsboven op het woord inloggen. Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in en probeer in te loggen. Krijg je direct het zelfde inlogscherm weer terug dan is meestal de combinatie van jouw gebruikersnaam en wachtwoord niet goed. Weet je heel zeker dat het correct is wat je hebt ingevuld? Probeer dan een van de onderstaande tips.
  3. Het kan ook zijn dat je achter een te streng geconfigureerde firewall zit (hardware van b.v. je internetmodem of software van een beveiligingspakket) of achter een te streng geconfigureerde proxy van je internetprovider. Kijk of je dat even kunt uitschakelen om te zien of dat de oorzaak is.
  4. Let erop dat je de gebruikersnaam (= jouw accountnaam) precies hetzelfde intypt zoals je hem bij het aanmaken van het account hebt opgegeven. In een gebruikersnaam komen nooit hoofdletters of vreemde tekens voor. Als je gebruikersnaam b.v. klaas93 is typ je die naam precies in en niet als 'Klaas93'. En let ook op het volgende: als jouw emailadres klaas93@dse.nl is, dan is jouw gebruikersnaam klaas93 (dus zonder die @dse.nl).
    Ook voor het wachtwoord geldt dat alle tekens exact moeten kloppen, waarbij je moet weten dat in het wachtwoord wel vreemde tekens en hoofdletters mogen voorkomen.
  5. Het is ook belangrijk dat je webbrowser 'cookies' toestaat. Check eventueel hier of je browser dat toestaat. Zonder cookies blijf je steeds terugkomen in het inlogscherm.
  6. Lukt dat allemaal niet, check dan of jouw account wel bestaat door te kijken of deze url het doet: https://www.dse.nl/~jouwgebruikersnaam (vul daar in kleine letters jouw gebruikersnaam in)
  7. Vindt jouw browser die pagina niet, dan bestaat jouw account niet (meer). Het account kan b.v. door inactiviteit verlopen zijn, door jezelf of door ons om een andere reden verwijderd zijn (meer info).
  8. Werkt die link wel, dan is de kans groot dat je wachtwoord niet klopte bij het inloggen op MijnAccount. Vraag een nieuw wachtwoord aan. Check voor alle zekerheid eerst nog even of je niet per ongeluk de "Caps Lock" op je toetsenbord had aanstaan...

 
 
Mijn website of mijn account is gehacked !
 
Dat is niet zo best, want inbreken op jouw website of jouw account kan alleen met een correct wachtwoord.
Het wachtwoord kan niet van DSE gestolen worden want wij bewaren de wachtwoorden zodanig dat niemand (ook wij niet) het originele wachtwoord kan achterhalen. Dus misschien moet iemand jouw wachtwoord geraden hebben.
Maar veel waarschijnlijker is dat jouw wachtwoord op een professionele manier in handen van criminelen gevallen is. Hier zijn een aantal manieren waarop dat gebeurd kan zijn:
  • jouw computer is besmet met een z.g. key-logger (spyware) die precies bijhoudt welke wachtwoorden jij intypt en vervolgens die gegevens naar de criminele bendes doorstuurt.
    Let op: als jouw computer in een thuis-netwerk staat kan jouw wachtwoord ook onderschept zijn door keyloggers van een andere computer in jouw thuisnetwerk.
  • je hebt gereageerd op een mailtje van de bank of jouw internet provider waarin gevraagd werd om je gebruikersnaam en wachtwoord door te geven. Meestal zijn dat valse verzoeken en liggen jouw inloggegevens nu bij de hackers die hun uiterste best zullen doen om jouw rekeningen te plunderen.
  • je gebruikt misschien jouw DSE wachtwoord ook bij andere diensten buiten DSE (bij jouw eigen internetprovider of andere mailservers, op een discussieforum of bij andere websites). Als daar jouw wachtwoord gekraakt of geraden is kan een inbreker met niet al te veel moeite op al die sites misbruik maken van jouw identiteit.
    Veel websites gebruiken als username jouw e-mailadres. Als jij dan ook jouw echte DSE-wachtwoord gebruikt geef je een kwaadwillende website dus vrij toegang tot jouw DSE-account.
  • je hebt op vakantie gebruik gemaakt van een publieke computer om je mail te checken. Of je hebt een onbeveiligde wireless verbinding gebruikt.
Het hacken van websites en accounts is allang geen onschuldige hobby meer. Integendeel, het is keiharde criminaliteit waar heel veel geld mee te verdienen is. Jouw gegevens worden in korte tijd weer doorverkocht en gebruikt om met jouw account criminele dingen te doen, jouw andere accounts te misbruiken, je geld van je bankrekening te stelen en mogelijk zelfs jouw identiteit over te nemen.

Het klinkt ernstig, maar als het je overkomt is het ook heel ernstig...

Wat moet je altijd doen als je merkt dat je DSE-account misbruikt wordt? Direct de helpdesk mailen en het probleem voorleggen. Als het er inderdaad op lijkt dat criminelen jouw wachtwoord kennen om in te loggen moet je in ieder geval de volgende acties nemen:

  • probeer te achterhalen waar het lek zit. Heb je iets verdachts meegemaakt? Op een verdachte mail geantwoord? Vreemd gedrag gezien nadat je nieuwe software geinstalleerd hebt?
  • jouw computer grondig scannen op z.g. keyloggers. Meestal zitten die vreselijk goed verborgen, dus zal je gebruik moeten maken van een up-to-date anti-spam/anti-virus/anti-phishing pakket. Beter is om alles te wissen en je PC volledig opnieuw te installeren, want een keylogger zal waarschijnlijk verhinderen dat hij gevonden wordt met de anti-virus scanner.
  • direct OVERAL jouw wachtwoorden veranderen. Niet alleen van jouw DSE account maar ook van al jouw andere accounts bij je internet provider, jouw bank, enz. Gebruik moeilijke wachtwoorden, met hoofd/kleine letters, cijfers en leestekens erin. En gebruik voor elk account een ander wachtwoord.

 
 
Waarvoor zijn al die directories in mijn home directory bij DSE?
 
Als ik met FTP of Webmappen naar mijn Home Directory (thuis-map) kijk zie ik allerlei directories (mappen). Wat moet/mag ik daarmee?

Om jouw account goed te laten werken hebben wij in jouw home directory een aantal files en sub-directories geplaatst. Dit zijn de belangrijkste sub-directories:

  • 'Maildir'
    Daarin worden al jouw mailberichten geplaatst. Blijft s.v.p. van deze map af. Je beheert je mail met Webmail of via een PC-e-mailpakket.
  • 'www'
    In deze directory kan je zelf een website maken. Daarin komt dan b.v. de index.htm als eerste pagina van jouw website.
  • 'work'
    Daarin kan je van alles zetten en bewaren. Die directory kan je dus helemaal zelf inrichten voor eigen prive gebruik.
  • 'share'
    Dat is een speciale afgeschermde map die bedoeld is om die te delen met andere gebruikers.
  • 'cgi'
    Daarin zetten wij standaard scriptjes. Je kan er zelf niets in schrijven, omdat wij niet toestaan dat je eigen scriptjes draait (zoals CGI, PHP etc).
  • 'fotoalbums'
    Zodra je daarin een foto zet komt die automatisch in de fotoalbum-applicatie. Je kan in 'fotoalbums' ook sub-directories aanmaken: dat worden dan automatisch aparte albums.
  • 'stylesheets'
    Daarin komen de stylesheets voor DSE-applicaties. Die kan je aanpassen.
  • frontpage extensies: die vind je in de directories '_private', '_vti_bin', '_vti_cnf', '_vti_pvt' en '_vti_txt'. Die staan er als je gekozen hebt voor het installeren van de frontpage extensies. Blijf daar verder vanaf.
Je kunt in je home directory niet schrijven en dat is ook niet nodig. Je kunt wel in een aantal sub-directories schrijven.
Elders op de helpdesk-pagina's worden de functies van al die mappen uitgelegd bij de verschillende onderwerpen.
 
 
Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?
 
Je kunt je wachtwoord wijzigen door in te loggen via MijnAccount. Daar zie je dan een optie om een nieuw wachtwoord te kiezen.
 
 
Ik ben mijn wachtwoord vergeten :-(
 
Dat is niet zo handig, maar het kan natuurlijk gebeuren. Een wachtwoord (engels: password) is strikt persoonlijk en het is echt geheim. Dat betekent dat ook DSE niet kan achterhalen wat het wachtwoord van iemand is. DSE kan wel het oude wachtwoord verwijderen en een nieuw wachtwoord verstrekken.
Het probleem hierbij is: hoe komt de DSE-gebruiker het nieuwe wachtwoord te weten?

Als de vergeetachtige over een ander email-adres kan beschikken, b.v van een vriend(in), kan via deze weg een nieuw wachtwoord worden aangevraagd. Vul daarvoor dit formulier zo volledig mogelijk in.
Belangrijk is dan wel dat je kan bewijzen dat jij de eigenaar van het account bent. B.v. door het legitimatienummer te vertellen dat je bij de aanmelding op DSE hebt ingevuld.
Als je jouw DSE-e-mail automatisch liet doorsturen naar een ander adres kunnen we het nieuwe paswoord gewoon via jouw DSE-e-mail naar dat andere adres sturen.
Voor het geval je WS_FTP gebruikt kun je wellicht hier je wachtwoord achterhalen.
 

 
Is mijn wachtwoord goed genoeg?
 
Kies altijd een wachtwoord wat heel moeilijk te raden is. Liefst meer dan 6 tekens en stop er ook wat HoofDleTterS of ongewone tekens in zoals "?" of een "!". Kies dus nooit een makkelijk te raden wachtwoord als "geheim", "psv", "gaatjenietaan", "12345678" of iets dergelijks. En maak je wachtwoord nooit gelijk aan je gebruikersnaam.
Je kunt een sterk wachtwoord genereren via strongpasswordgenerator.com.

Tenslotte: mocht je je wachtwoord kwijt zijn, dan kan je hier een nieuw wachtwoord aanvragen. Alle wachtwoorden zijn op DSE zodanig opgeslagen dat wij ze nooit in de originele vorm kunnen teruglezen dus kan DSE je onmogelijk vertellen wat je oude wachtwoord was. We geven dan dus een nieuw wachtwoord, mits je kunt aantonen dat jij de eigenaar bent van het account.
 

 
Hoe slaat DSE mijn wachtwoord op?
 
Jouw DSE wachtwoord is belangrijk want daarmee kan je bewijzen dat jij mag inloggen. Omdat wij veel waarde hechten aan jouw privacy willen wij jouw wachtwoord niet kennen. Hoe werkt dat dan?

Bij het aanmaken van jouw account heb je een wachtwoord opgegeven (en misschien later nog gewijzigd). Dat wachtwoord wordt op DSE bewaard, maar niet zoals jij het hebt opgegeven. Voordat wij het bewaren wordt het wachtwoord eerst zodanig wiskundig bewerkt dat niemand (ook wij niet) het oorspronkelijke wachtwoord hieruit kan terugrekenen. In computertermen heeft dat een unieke one-way cryptographic salted hash. Jouw wachtwoord blijft dus volledig geheim.
Ben je jouw wachtwoord vergeten dan kunnen wij je dus ook nooit jouw originele wachtwoord toesturen en alleen een nieuw wachtwoord voor je aanmaken.

Maar als DSE het wachtwoord niet kent, hoe kan DSE dan weten of je met het goede wachtwoord inlogt?
Dat is niet zo moeilijk. Zodra jij probeert in te loggen laten we op het ingetypte wachtwoord weer diezelfde wiskundige berekening los en het resultaat vergelijken we dan met het opgeslagen resultaat van de eerdere berekening.
 

 
Soms doet mijn wachtwoord het soms WEL en soms NIET...
 
Een paar veel voorkomende oorzaken:
  • Je hebt soms je CAPS-LOCK (hoofdletter vergrendeling) van je toetsenbord aan staan
  • In je wachtwoord zit een "spatie" (dat mag niet)
  • In je wachtwoord zit een "@" en daar krijg je vooral in FTP-programma's last mee.
  • Je hebt je toestenbord op "US-international layout" ingesteld. Dat is de mode waarin je b.v. een letter met een umlaut (b.v. ë) kunt maken door eerst de umlaut (") te typen -er verschijnt dan nog niets- en direct daarna de "e". Het resultaat is dan "ë". Jouw umlaut is dan een "dood teken" zolang er geen ander teken is getyped. Als jij in je wachtwoord zo'n dood teken hebt staan kan dat problemen geven.
Tip: als je problemen hebt met je wachtwoord in sommige applicaties, maar wel in MijnAccount kunt komen, verander dan in MijnAccount je wachtwoord en probeer het opnieuw.
 
 
Wat zijn WebMappen ?
 
WebMappen zijn jouw mappen (folders) op DSE, die bestanden en andere mappen kunnen bevatten. WebMappen kan je gewoon zien in jouw Windows Verkenner en kan je gewoon benaderen net als elke ander bestand op jouw computer. Het verschil is dat de bestanden in jouw WebMap eigenlijk bewaard worden op de server van DSE en waar je met een beveiligde verbinding via internet bij kan komen!
Aardig is om te melden dat DSE de eerste nederlandse provider is met WebMappen!
Lees hier alles over webmappen op DSE
 
 
Zijn die WebMappen wel veilig?
 
Het gebruik van Web-mappen gebeurt via een beveiligde verbinding. Je kunt het daardoor prima gebruiken om allerlei bestanden te bewaren in je work-directory, niemand die er onbedoeld bij kan. Zo kun je overal ter wereld veilig je documenten beheren.
 
 
Waarom doet mijn Webmap het soms niet?
 
Een veel voorkomende oorzaak is dat er een directory aangemaakt is met een vreemd teken erin: b.v. een spatie of een @ of een *
Dit gaat b.v. meestal fout: /~gebruikersnaam/fotoalbums/mijn echte foto's/plaatje1.jpg

Probeer zoveel mogelijk alleen letters, cijfers of streepjes (- of _) te gebruiken voor directory namen.
Voor de namen van jouw bestanden in de directories geldt hetzelfde. Hoewel een vreemd teken daar soms nog wel geaccepteerd wordt is het toch verstandig die vreemde tekens te vermijden.
 

 
Hebben jullie een backup voor mijn verwijderde data?
 
Wij verwachten dat elke gebruiker zelf zorgt voor een goede backup van zijn data. Heb je b.v. op DSE een website, maak daarvan dan altijd een backup op je eigen PC.
DSE maakt wel een backup van de DSE systeem data zodat DSE na een crash weer gewoon kan doordraaien.
Soms kunnen we je ook helpen met het herstellen van jouw gebruikersdata op DSE, mits die tenminste op dat moment bij ons vanuit de backup ter beschikking is.
 
 
Kan ik ook vrijwilliger bij DSE worden?
 
Ja natuurlijk !!
Digitale Stad Eindhoven wordt gebouwd en onderhouden door een professioneel team bestaand uit mensen die op vrijwillige basis hun expertise inzetten. Wij hebben daarmee al ruim 20 jaar (!) een heel stabiel en uiterst betrouwbaar platform op moderne servers met up-to-date software. En er staan nog veel plannen op stapel, zie hier. Wil jij enthousiast meewerken aan het realiseren van die plannen of op een andere manier helpen (b.v. helpdesk, vormgeving, thematische invulling etc) dan ben je van harte welkom!
Voor meer informatie kan je contact opnemen met bestuur@dse.nl. We komen graag met jou in gesprek!
 
 
Hoe kan ik misbruik van een DSE-account melden?
 
Volgens onze Algemene Voorwaarden is elke gebruiker zelf verantwoordelijk voor het gebruik van zijn account. Als je goede redenen hebt om aan te nemen dat een DSE-gebruiker misbruik maakt van zijn DSE-account, zal je eerst zelf die gebruiker er op moeten aanspreken. Kom je er samen niet uit, vul dan deze vragenlijst volledig in en stuur die per post naar: Digitale Stad Eindhoven, De Vrieshof 6, 5581 TW Waalre. Stuur ons dan altijd ook het bewijsmateriaal mee, zoals eventuele logs, de headers van de e-mail, correspondentie etc.
Wij zullen de melding dan in behandeling nemen en zo nodig maatregelen treffen die in overeenstemming zijn met onze Algemene Voorwaarden.
 
 
Loggen jullie mijn gegevens als ik een DSE-pagina bekijk?
 
Net als elke andere server worden automatisch bij elk bezoek aan een DSE-pagina een aantal gegevens in een log-file opgeslagen. Deze gegevens komen uit jouw browser. Jouw privacy blijft bij ons gewaarborgd.
Wat doen we dan wel met die gegevens?
  • Wij maken algemene statistieken van het bezoek aan de websites van onze gebruikers. Zij kunnen dan zien hoe vaak hun pagina's bezocht zijn, maar zij kunnen niet zien door wie precies.
  • Wij kunnen die gegevens gebruiken om na te gaan of er misbruik gemaakt wordt van ons systeem. Zo wordt b.v. bij het aanvragen van een DSE-account vastgelegd vanaf welk IP-adres dat gebeurde en op welk tijdstip.
Om te zien wat jouw browser allemaal over jouw systeen vertelt, moet je hier maar eens kijken.
 
 
DSE Homepage en jouw privacy
 
DSE heeft een heel belangrijke doelstelling: wij willen via onze server regionale non-profit organisaties en individuele burgers met elkaar in contact brengen. DSE biedt daarvoor de faciliteiten en het platform. DSE wil een community zijn. De modernisering van DSE en ook van de homepage zijn nadrukkelijk in gang gezet om die doelstelling te benadrukken.

Om te kunnen communiceren moet je elkaar natuurlijk wel kunnen vinden. De homepage biedt de mogelijk om te kunnen zien wie er bij DSE online is. Na rijp beraad heeft het bestuur van DSE besloten om die optie aan te zetten.
Wij vinden dat de privacy daarmee bewaard blijft. Immers, we laten alleen de accountnaam zien en NOOIT jouw gegevens die bij dat account horen.
Mocht je die accountnaam niet willen laten zien, dan volstaat het om NIET in te loggen. Dan blijf je geheel anoniem. Je kunt dan wel alle reacties lezen, je kunt alleen niet meer meediscussieren.
 

 
Overzicht speciale help-paginas
 
Naast de korte informatie die we in deze faq's hebben staan, hebben we nog een aantal pagina's met specifieke detail-informatie: