Waarom plug-in auto’s en electrische auto’s het niet gaan redden.

Ik heb inmiddels mijn derde plugin-hybride ‘opgereden’ en heb ook diverse volledig electrische auto’s gereden in de tussentijd.En om vooroordelen de wereld uit te helpen, ja, ik reed deze auto’s alleen vanwege de lage bijtelling.
Waarom gaan electrische en part-time electrische auto’s het niet redden?

Ik heb inmiddels mijn derde plugin-hybride ‘opgereden’ en heb ook diverse volledig electrische auto’s gereden in de tussentijd.En om vooroordelen de wereld uit te helpen, ja, ik reed deze auto’s alleen vanwege de lage bijtelling.
Waarom gaan electrische en part-time electrische auto’s het niet redden?
Hiervoor kan ik een lijstje opsommen met argumenten.

#1 Aanschaf van deze auto’s is te duur, veel duurder dan andere auto’s.

Een Nissan Leaf kost op de stoep 25.000 euro, een Renault Twingo (of Nissan Note, E-NV2000, Juke, Dacia Logan, Sandero, Duster of Lada Largus) op hetzelfde platform kost nog geen 10.000 euro.

#2 de Amerikanen hebben een mooi woord hiervoor: Range_anxiety

Mensen zijn (terecht) bang dat ze hun bestemming niet halen, of niet op-en-neer kunnen rijden met hun auto. Net zoals er in Nederland geen gezinnen zijn met 2 3/10 kind, zijn er ook in Nederland mensen die niet altijd 32km van en naar hun werk rijden. En er zijn mensen die op vakantie gaan met de auto, en op familie bezoek, en boodschappen doen na hun werk. Of gaan winkelen. Allemaal afstanden die niet in de 32km woon-werk verkeer meegenomen worden. Voor mij is het al weer meer dan 20 jaar geleden dat ik minder dan 32km van mijn werk af woonde. Mijn laatste werk was maar liefst 250km verderop.

#3 Gebrek aan laadpalen

#4 De sinds juni 2014 vrijgegeven prijzen voor laadpaal gebruik

#5 Het imago wat kleeft aan een electrische of PEHV auto (belasting ontduiker, boomknuffelaar enz)

Laat ik beginnen bij punt #1. Een PEHV of 100% electrische auto is veel duurder dan een doorsnee auto. Mijn eerste PEHV kostte bijna 50.000 euro. Gelukig kreeg ik subsidie zodat ik netto ongeveer 3/5 betaalde. Een Nissan Leaf is een auto die vergelijkbaar is met een Dacia Logan of Renault Twingo. Beide heb je voor 10.000, terwijl de Leaf nu dankzij diverse prijsverlagingen nu ongeveer 25.000 euro kost.

Komen we bij punt 2. Voor dat geld krijg je een auto die je aan je stopcontact thuis in 11 uur laden helemaal vol hebt. Je maakt wel vrienden met de electriciteitsleverancier en je moet je niet verbazen als er regelmatig F16 vliegtuigen over je huis vliegen om te kijken of je een wiet-plantage hebt. Met die 11 thuis laden krijg je dan een REALISTISCH bereik van 75-125km (160km fabrieksopgave) afhankelijk van gebruik van ventilatie, airco, buitentemperatuur en verkeersbeeld. Dat is al snel 1/5 van het bereik van de gelijkwaardige Renault, Dacia of Nissan. Dit zou betekenen dat ik de enkele reis naar mijn werk al niet zou halen met een Nissan Leaf. Zeker niet in de zomer, zeker niet in de winter en zeker niet als er file staat op een van ’s Nederlands snelwegen. En dat is een mooi voorbeeld van Range Anxiety. Het kan nog erger… Een Mitsubishi I-Miev haalt volgens de fabriek 150km maar in de afgelopen winter haalde ik net 50km). Dat zou betekenen dat ik een agregaat in de kofferbak zou moeten meenemen om op familie bezoek te gaan wat dan al meer dan 4x zijn bereik is.

Punt 3. Gebrek aan laadpalen. Er zijn 4200 benzinestations in Nederland, en 15.000 laadpalen. Toch zie je ze nergens, en ze zijn nooit op die plek waar je ze nodig hebt. Veel mensen hebben schaamte om ‘stroom’ te moeten lenen (of te betalen) bij vrienden/familie om weer verder te kunnen. Misschien dat het de eerste keer wel leuk is vanwege de nieuwigheid maar als je een Nissan Leaf vol moet gooien kost dat toch al snel a 25 cent per kilowatt-uur bijna 6 euro. Ik denk niet dat je de mensen die je bezoekt dat graag aan je betalen voor je bezoek.

Nog een probleem van laadpalen is dat laadpalen voor het opladen van mobiel-scooters, bromfiets-scooters, e-fietsen ook meegerekend worden. Het opladen van je Volvo V60 PEHV midden in een voetgangersgebied in een winkelcentrum bij een fietsenwinkel wordt vast niet geappricieerd.

Kortom, met een willekeurige brandstof auto rijd je al snel 500km mee en als het op is pak je een van de 4200 merk-tankstations in Nederland waar je over struikelt. Een benzinepomp is snel gevonden, en binnen 5 minuten kun je weer direct 500km rijden. En uit ervaring kun je dit wel 4 keer per dag herhalen.
Bij een electrische auto is dat niet het geval. Laadpalen zijn er in verschillende soorten en maten. Dit komt voornamelijk omdat Duitse autofabrikanten een eigen laadpaal wilde hebben, nog voordat ze zelf auto’s bouwden en al 15 jaar nadat de eerste mainstream Japanse auto’s er waren. Ja, u leest het goed, de Californische overheid reed al in een ver verleden met electrische Prius. Daar kon je $2000 USD aftrekken van je inkomstenbelasting als je een prius reed. Het idee is dus niet nieuw wat we hier hadden in Nederland.

Terugkomend op de laadpalen, we hebben dus laadpalen die met wisselspanning opladen (zoals thuis voor de TV of koelkast) en laadpalen die met gelijkspanning opladen (zoals je accu van je telefoon doet met bijvoorbeeld USB op 5 volt gelijkspanning. De laadpalen gebruiken echter wat hoger voltage en hogere stromen dan de +/- 5 Watt die een GSM voeding levert.
Daarbij hebben we dus ook nog verschillende stekkers. Zo hebben we de Yazaki stekker (Prius PEHV, Ampera/Volt, Leaf, Outlander PEHV), Tesla Socket (Tesla), Combo (Duitse auto’s), Mennekes (vrijwel standaard aan de laadpaal-zijde) maar bijna nooit aan de auto-zijde, de ChaDeMo voor gelijkspanning-snelladen (Nissan Leaf, de Peugeot iOn, Citroen C-zero, en de Mitsubishi i-Miev en Outlander PEHV). De Duitse COMBO stekkers kunnen echter in Nederland niet snelladen, omdat vrijwel alle snellaadpalen de ChaDeMo stekker gebruiken en niet de Combo. Dit vanwege het probleem dat snelladen zoveel energie gebruikt dat alle laadpalen de kabel aan de paal hebben vanwege de veiligheid. Daarom zijn de stekkers dan ook vast op ChaDeMo.

Punt 4. Sinds afgelopen juni (2014) is het tarief voor laadpalen vrijgegeven. Voorheen betaalde ik alleen voor de kW/h die ik gebruikte (a een bijhoorlijk pittig tarief). Thuis betaal ik 8 cent per kW/h als grootverbruiker maar een laadpaal vroeg toen 28 cent per kW/h. Daarmee kon ik dus wel 7 tot 8 keer mijn auto opladen bij de verschillende laadpalen die Nederland inmiddels telt. Bij de groothandel (vaak gratis), bij de supermarkt, bij de gemeente, bij ministeries enzovoorts. Dat kostte mij per dag zo’n 2 euro per dag en zo’n 50 euro per maand.

De tarieven zijn nu echter vrijgegeven. Je weet nu niet van tevoren hoeveel de stroom je gaat kosten per kW/h, hoeveel het start tarief is, hoeveel er gevraagd wordt per minuut en hoeveel de boete is voor bijvoorbeeld snelladen. Volgens mij is het zelfs tegen de Nederlandse wet, dat je een product verkoopt zonder dat vooraf duidelijk is hoeveel het gaat kosten, maar soi.
Sinds 1 juni heb ik dan ook geen enkele van mijn PEHV’s of electrische auto’s opgeladen bij ‘officiele’ laadpalen, behalve dan de gratis palen bij de groothandels waar ik kom. Of thuis waar ik via een batterij van 20 zonnepanelen een accu systeem oplaadt die vervolgens via een omvormer weer 230 volt in de auto pompt.
Dit omdat ik uitgerekend had wat mij het zou gaan kosten (voor dezelfde tijd en stroom) om deze nieuwe tarieven te moeten gaan betalen.

Voorheen: 8x a 28 cent/kW/h. = 2.24 euro
Nu: 8x a 80 cent starttarief, 8x 0.38 cent/kW/h + laadpaalvergoeding a 60 cent per keer = 6,40 euro + 3.04 euro + 4,80 euro = 14,24 euro per dag. Dat is een prijsverhoging van meer dan 600 procent!

Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te zien dat stroom tanken duurder, trager en vervelender is dan benzine tanken.
Persoonlijk vind ik het zowiezo vreemd dat een stroomleverancier in Nederland een laadpaal niet verdient met het hoge tarief van 28 cent, wat al meer dan 3,5 keer zoveel is dan wat ik betaal als groot-consument. Een 1 fase laadpaal kost realistisch 2000 euro inclusief onderhoud en plaatsing. Dus met 8000 kW/h laden zou die paal er al uit moeten zijn. Dat is 350 keer een Nissan Leaf laden. Of 1500 keer een Outlander laden, 2000 keer een Prius laden. En dan reken ik nog met consumententarief, niet wholesale tarief.

Punt 5, het imago.

Verder is het probleem dat er een aversie is tegen electrische auto’s. “Gewone” auto’s parkeren op laadplekken, laadplekken staan voorraan of juist helemaal achteraf en je wordt dan wel bekeken…. “Weer zo’n belastingontduikende boomknuffelaar die vooraan moet staan met zijn/haar golf kar”…
Dan hebben we het nog niet eens gehad over mijn ervaringen met het opladen van mijn eerste PEHV auto… Omdat er nog niet zoveel laadpalen waren ging ik opladen bij iemand van de gemeente die voor zijn gemeente auto een laadpaal had. Zo gezegd, zogedaan. Laadpas voor de paal gehouden en laden maar. Toch wel een beetje eng, zo’n 50.000 euro auto in een volksbuurt laten staan… dus toch maar in de buurt gebleven en gewoon net gedaan of ik rond wandelde. Niet snel hierna kwamen de eerste tokkies al aangelopen… Met hun gebruikelijke bewoording… “weer zo’n ontduiker van de belasting (vreemd, want tokkies betalen zelf nooit belasting, maar soi)… straks die kabel doorknippen.. dat zal ze leren… Even later kwamen er andere mensen voorbij, huisvrouwen met als beroep baby’s uitpoepen. Deze hadden ook hun woordje klaar… “kinder moordenaars zijn het… die auto’s hoor je niet en dan rijden ze zo je kinderen dood”… “ze zouden gewoon opgehangen moeten worden die kindermoordenaars”… U begrijpt, na het aanhoren van deze woorden als toeschouwer heb ik snel mijn auto daar weggehaald en ben 20km gereden naar een andere laadpaal (want ja, voor het millieu kun je niet genoeg kilometers maken, toch?).

Kortom, een electrische auto die je daadwerkelijk als auto kunt gebruiken (Tesla enzo) zijn te duur voor het gewone volk, zeker zonder subsidies, te duur voor het werkvolk vanwege de bijtelling (7% bijtelling over 100.000 euro is nog steeds veel). Het laden (Tesla enigzins uitgezonderd, je kunt dit namelijk afkopen bij aanschaf auto) is te duur geworden en is te lastig en duurt te lang. Snelladen is niet altijd mogelijk, de pluggen zijn niet compatibel (Duitse auto’s werken vaak niet in Nederland). Tel hierbij op dat PEHV’s en electrische auto’s afschrijven als een oude landwind en je er dus ook nooit meer iets ervoor terug krijgt bij inruil, je met de nek aangekeken wordt door iedereen alsof je een belastingontduiker bent en het millieu in ieder geval niet spaart.

De PEHV/EV auto is virtueel stuk.

5 reacties

  • Anoniem

    hybrid
    U kunt beter een hybrid nemen. Die laadt zichzelf op, rijdt prima.
    Wij hebben een Toyota Prius gehad en die is ons héééél goed bevallen. Mijn man wilde daarna een auto met een hogere instap en dat is de Toyota RAV4 geworden, maar als het aan mij had gelegen was de Prius nog steeds onze auto. Een heerlijke auto. En als de Rav4 een hybrid wordt gaan we daar op over.

    • Anoniem

      prius hybrid
      De prius is geen verkeerde keuze in mijn optiek. De auto is ruim, betrouwbaar en in geval van worst case scenario dat de hybride accu zou falen is er nog niets aan de hand.
      Ik heb met gemak 1:20 gehaald over afstanden van 30km en langer.
      Exhter vind ik wel drie nadelen kleven aan de Prius Hybrid.
      Allereerst is dat de CVT die jankt en het toerental van de motor die hoog is bij accelereren. (CVT van Subaru Outback en Forester XT doen dat niet)
      Verder heeft de auto weinig gevoel en nog minder feedback wat de banden doen.
      Als laatste vind ik de grip op sneeuw erg slecht, zelfs met de duurste winterbanden. Dat betekent toch dat ik 2 tot 4 dagen per jaar in Nederland last heb.
      Voor mensen die thuis blijven als het 2 dagen sneeuwt een goede keuze.

  • polleke

    milieueffect?
    Dan heb ik nog een paar vragen voor je… ik twijfel namelijk aan het milieueffect van deze auto’s, om de volgende redenen:
    1. Voor de fabricage zijn meer grondstoffen en energie benodigd dan voor een conventionele benzineauto. Dat geldt dan ook voor de sloop. De milieueffecten zouden altijd cradle to cradle beoordeeld moeten worden (of cradle to grave, wat meestal het geval is).
    2. Waar komt de electriciteit vandaan voor het opladen? Als dit uit een kolencentrale komt, zijn we alleen maar vervuiling aan het verplaatsen van de stadscentra naar de industrie. Daarbij komt nog rendementsverlies van het omzetten van de ene soort energie naar de andere, opslag en transport. Het milieueffect kan alleen beoordeeld worden als je de hele keten in ogenschouw neemt.
    3. Dan het bereik van een hybride. Recent las ik in de krant idd een artikel dat dat soms maar 35 km is op de accu. Als voorbeeld werd de Mitsubishi Outlander genoemd, die na 35 km overschakelt op benzine en dan een heel zware auto is die 1:10 rijdt (!)

    De vraag is: wat is dan wel een alternatief voor onze eindige fossiele brandstoffen? Waterstofgas? Minder mobiliteit? (telewerken etc…) Iedereen op de fiwets en in het OV?
    Wie het weet mag het zeggen!

    • Anoniem

      het milieu effect
      Ik heb ook rapporten gezien over hogere kosten en meer energieverbruik bij productie.
      Dit zijn echter vrijwel allemaal Amerikaanse rapporten. Ik heb een gevoel dat deze rapporten voornamelijk gemaakt zijn ten behoeve van de domestic us market. Amerikanen betalen gemiddeld 60 cent per liter aan brandstof of minder. Dat zijn prijzen waar de Amerikanen van gruwelen. Kan ik me ook wel iets bij voorstellen met auto’s die gemiddeld 1:3 rijden. Zet daar een Subaru Forester miniSUV (ja daar is het een kleine auto) die 1:18 rijdt met 2x het vermogen en je begrijpt dat dan een pehv met 1:50 gewoon te zuinig is. Daar kan Detroit en collega’s niet tegen op.

      De techniek heet FUD. Fear Uncertainty and Doubt. Je maakt wat rapporten, laat mensen in witte jassen wat roepen en het is meteen de waarheid.

      In de VS worden voornamelijk stalen auto’s gebouwd. Staal produceren is iets goedkoper dan aluminium. Echtet veel Europeesche en Japanse en Koreaanse auto’s maken gebruik van aluminium. Zelfs de motorblokken worden al een tijd van aluminium gemaakt. Productie van aluminium uit bauxiet kost veel energie. Maar dat geldt voor vrijwel alle moderne auto’s, behalve Amerikaanse dus. Maar die kun je ook niet echt modern noemen. Hier, waar elke kilo extra bpm; wegenbelasting en co2 tax kost is er wel een drang om auto’s zo licht mogelijk te maken. In de VS waar een apk al een rariteit is en wegenbelasting verwaarloosbaar of niet bestaat en al bijna nooit op gewicht gaat is de drang minder.
      De grondstoffen voor de accus kunnen gerecycled worden en vormen daardoor niet een grote belasting, in tegenstelling tit de grote loodzuur accus die de grote motoren en aircos moeten draaien die in de VS wel hun best doen. Laatst in een Ford Mustang gereden en de airco op koud is echt koud. De eco airco van de EU mondeo kreeg het niet veel kouder dan het raam open.

      Stroomopwekking in Nederland gebeurt voornamelijk met fossiele brandstoffen. Dat is lastig omdat bijvoorbeeld zonnestroom uit duitsland veel goedkoper is maar te onbetrouwbaar. Een gascentrale kan niet zomaar uitgezet worden als de zon schijnt in Beieren. Om dan een half uur later weer op vol vermogen te moeten lopen.

      Iedeeen om electrische auto’s deze surplus te laten gebruiken om te bufferen zijn nog niet concreet.

      Informatie moet dus goed gefilterd worden om de reden te achterhalen van deze (halve) waarheden

    • Anoniem

      Outlander PEHV
      Overigens heb ik ook een Outlander gereden.
      Zonder stroom reed deze inderdaad 1:8 tot 1:10…
      In tegenstelling tot de prius PEHV heeft de Outlander wel expliciet de mogelijkheid om via de motor de accu te laden.
      Dan rijdt hij inclusief verbruik voor opladen 1:15-1:17.

      Dus inclusief verliezen van omzetten van benzine (80% verlies) naar electriciteit (20% verlies) is de auto zuiniger.
      Dat geeft eigenlijk aan dat de brandstof motor in de Mitsubishi Outlander eigenlijk schandalig schadelijk rijdt.

      Het electrisch bereik van mijn Prius PEHV was ongeveer 20km. 30km als ik veel in de stad reed.
      Het electrisch bereik van de Outlander was ongeveer 35km, 40km bij veel stadverkeer.

      De fossiele brandstoffen zullen nog wel meegaan, lang voordat onze generatie over is.
      Mensen gaan harder werken aan alternatieven wanneer de nood hoger is. Preppen voor problemen over 100 jaar wordt niet echt gezien als preppen maar als paniek zaaien. 100 jaar geleden zijn we net begonnen met autorijden. In kan me voorstellen dat mensen denken “wie dan leeft, wie dan zorgt”.

      Over mobiliteit kan ik spreken. Ik werk in de dienstverlenende economie. Dat betekent dat ik iets kan en ken waar vraag naar is in de wereld. Dat houdt in dat klanten over de hele wereld zitten en IK naar die klanten moet. Technisch gezien niet altijd nodig maar managers zien graag opdrachtnemers werken, ipv resultaat gericht aansturen. 90% kan ik gewoon thuis vanaf mijn thuiswerkplek doen maar ze willen het gewoon niet.
      Dat betekent weer dat ik gemiddeld 100.000km per jaar rijd, ik probeer zoveel mogelijk vieze wolken-veroorzakende vliegtuigen te mijden, deze veroorzaken condenstrepen die weer wolken worden een verhoging van de temperatuur van 1 tot 4 graden celcius.
      Waterstof is een goede energie opslag techiek. Je kunt het verbranden, je kunt het omzetten in een brandstofcel naar electriciteit maar het maken van waterstof gebeurt weer met electriciteit en die moet weer ergens vandaan komen.
      Openbaar vervoer is prehistorisch. Het gaat van A waar ik niet ben, naar B waar ik niet wil zijn en op tijdstip C vertrekt het wanneer ik er al moet zijn en op tijdstip D gaat het weer terug wanneer ik nog een uurtje of 2 wil werken. Misschien functioneel voor enkele ambtenaren en mensen die binnen 5 minuten lopen van een station werken maar voor het gros van de mensen zinloos en te duur.
      Op de fiets is een utopie. Ik heb onlangs in een ziekenhuis gewerkt. Daar moesten mensen betalen om te parkeren. En alleen op mooie dagen lieten ze de auto staan. Als externe mocht ik in het begin gratis de auto parkeren, dus ik kon mooi zien aan welke verdieping ik moest parkeren hoe druk het was met NIMBY’s… (Not In My BackYard – mensen).
      Omdat ik meer dan 250km moest rijden vond ik het ook niet gek dat ik gratis kon parkeren. Ik werd immers gevraagd om te komen werken om hun problemen op te lossen.
      Mensen die op 4km afstand (of in dit geval <6km) wonen en dan nog met de auto komen en dan moeten betalen vind ik dan minder gek. Ik zou elke dag op de fiets of motor gaan als ik zo dichtbij zou wonen. Maar ik moet wel 2 laptops en papierwerk mee sjouwen, dus het zal sneller de auto worden... Bezweet aankomen van het wandelen of fietsen met 40kg apparatuur op je rug is ook niet prettig.

      Ik denk dat het inzetten van vervoer waar het goed voor is het zinvolste is.
      Trein is goed om grote afstanden af te leggen. Ik zou het prettig vinden als ik mijn auto zoals in Zwitserland op de trein zou kunnen zetten, daar opladen en dan bij een snelweg knooppunt weer kunnen uitstappen