registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

DVM kan stadse luchtvervuiling halveren

DVM, staat voor Dynamisch Verkeers Management.
Uit een recent Helmonds onderzoek blijkt ze daar, met DVM 2 keer sneller thuis zijn, dus ook 2 keer korter de lucht vervuilen in de stad.
Het verkeersaanbod neemt jaarlijks een beetje toe, gemiddeld. Dus ook als het nu nog wel meevalt met de files in de stad, er komt een punt, de komende jaren dat het echt te erg wordt.
Helmond heeft dus uitgezocht wat je daaraan met DVM kan doen, die factor 2 verbetering werkt natuurlijk ook in Eindhoven.

'n Typisch Nederlands sneeuwtje

Foto: Rien Valk geïnspireerd door gouddelver

Foto: Rien Valk geïnspireerd door gouddelver

’t Soeffelt zachtjes naar beneden,
’t dwarrelt licht en zonder reden
in het lamplicht van de steden.

ThinkQuest winnaar eerste Eindhoven Internet Award

 Overhandiging Eindhoven Internet Award  Foto: Rien Valk

Overhandiging Eindhoven Internet Award Foto: Rien Valk
In het Auditorium van de TU/e hebben Wim Claassen, wethouder Economische en Socialen Zaken van de gemeente Eindhoven en Ben Waumans, voorzitter Digitale Stad Eindhoven voor de eerste keer de Eindhoven Internet Award uitgereikt aan Danny Van Gelder, product manager van ThinkQuest.

Lustrum fotowedstrijd en de winnaar is....

/~rienvalk/pics/bij-frankpieterse.jpg

Frank Pieterse: zijn foto "een andere samenleving" kreeg 27 van de 143 stemmen. De tweede prijs ging naar Yvonne Henderson met haar foto van een zeehondje. Zij kreeg 17 stemmen. We willen hier Jerry Voorjans www.jerryvoorjans.nl nog eens bedanken voor het sponsoren van de afdrukken en het jureren bij de voorselectie. Voor een uitgebreider overzicht van de 15 genomineerde en de stemverdeling kijk op www.fotowedstrijd.dse.nl

Lustrum DSE, een zeer geslaagde dag met een daverend einde.

 Enkele sprekers foto: Rien Valk

Enkele sprekers foto: Rien Valk

Een eerste impressie van de dag. Meer beelden en een verslag volgen.

niet beschikbaar

Het Beter BOSE Plan wordt bevestigd in Helmond

/~henkdaalder/images/dripweblogsh.gif


Er gebeurt in Helmond echt wel wat meer dan de driedubbel dure BOSE-plannen van het college. Een groep betrokken burgers presenteert op http://www.beterboseplan.nl een effectiever alternatief voor BOSE.
En afgelopen dinsdag, 15 feb, presenteerde de gemeente Helmond een geweldig effectieve aanpak voor de verkeersdoorstroming in Helmond zelf. Daarmee bevestigen ze de effectiviteit van het Beter BOSE Plan.

Het gekkenhuis

In de centra van de grote steden weigerden enkele honderdtallen mes-stekende, tasjes-rovende, wild-plassende of herrie- en ruziemakende jongeren de politie wel eens hun ware naam en huisadres op te geven. En zwartrijders in trein of tram bezorgden conducteurs en spoorwegpolitie soms urenlang overwerk omdat hun identiteit niet kon worden vastgesteld. Toen werd de identificatieplicht ingevoerd. Nu worstelen ieder etmaal duizenden bejaarden en bejaardenverzorgers, alvorens het woonoord kan worden verlaten, met de prangende vraag 'Waar heb ik, waar heeft zij, o waar heeft hij mijn/haar/zijn identiteitskaart toch gelaten?'

Vrouwen van Tsjechov

Gisteravond Josée Ruiter gezien in haar eigen stuk 'Vrouwen van Tsjechov'. Ondanks verkoudheid knap, goed verstaanbaar en subtiel gespeeld. Perfect psychologisch theater in de stijl van Van Ulsen en Brusse, uitstekend passend bij de negentiende-eeuwse thematiek en sterk contrasterend met de spektakelstijl die de laatste twintig jaar in Nederland opgang heeft gemaakt.
Voor de liefhebbers:

Doodsnood

Woorden worden soms misbruikt - en daardoor misvormd - om er politieke doelen mee te bereiken. Zo trachtten Hirsi Ali en andere Tweede-Kamerleden vrijdag minister Donner tot krachtiger beschermingsmaatregelen te bewegen door te schermen met 'honderd vrouwen in acute doodsnood'. Bedoeld werden hiermee vrouwen die uit vrees voor eerwraak gevlucht waren naar opvanghuizen voor bedreigde vrouwen.

Waarom 50 km max. op Karel de Grotelaan?

Gisteren viel een betaalprentje van € 30 op mijn deurmat, omdat ik 61 km gereden had op de Karel de Grotelaan. Fout van mij natuurlijk, maar waarom mag op deze brede invalsweg, die behoudens een paar gelijkvloerse kruisingen vergeleken moet worden met de Kennedylaan, geen 70 km gereden worden? 50 km is op die lange baan een onnatuurlijke snelheid, die waarschijnlijk wel de boetenpot flink spekt maar overigens nergens toe dient.

fotowedstrijd

Oostenrijks lichthoedje Foto: Rien Valk

Oostenrijks lichthoedje Foto: Rien Valk
Door de carnavalsvakantie lopen we wat achter met het plaatsen van de foto's in het fotowedstrijdalbum maar dat halen we zo snel mogelijk in. Kijk a.s. zondag of maandag regelmatig naar je mail om te zien of je bij de 15 geselecteerde foto's zit en je dus de hoge resolutie van je foto moet opsturen. Jammer dat het wel heel stil is hier op onze DSE pagina wat nieuwe berichten betreft.

Hoe mooi was de Hermanus Boexstraat!

Triest dat Vogelzang in de Hermanus Boexstraat niet meer te horen is! Niet alleen doordat de gelijknamige electronicazaak het loodje heeft moeten leggen, maar ook omdat de mooie, vogelvriendelijke bomen die - blijkens een foto in het ED van 4 februari - deze straat nog in 1992 een levendig en gezellig aanzien gaven, allemaal verdwenen zijn.

Waar is het Academisch Genootschap?

Vanavond weer eens wat achterstallige kranten doorgenomen. Kwam daarbij een club tegen die ik eigenlijk wel op de DSE-website verwacht had: het Academisch Genootschap, dat met zijn twaalfde lustrum al zes keer zo ver is als zijn Digitale Pendant. Ook verwoed zoeken bij de Regio-Links leverde niets op: wel in het voorbijsurfen een Witte Raaf, maar geen AG.
Zou het genootschap toevalligerwijze slechts bestaan uit lieden die in hun studententijd obscuur werden genoemd? Ook de journalist van het ED (4 februari)verbaasde zich er over 'dat de bevolking van Eindhoven zelf dit gezelschap na zo'n zestig jaar eigenlijk nog steeds niet goed kent.'

De Vooruitgang 1

In Veldhoven heeft men vorig jaar voor superbus Phileas niet alleen de wijk d'Ekker links laten liggen en het aantal haltes verminderd, maar ook de uitvoegstroken bij de haltes opgeheven. Intussen is de Phileas in geen velden of wegen meer te bekennen en stoppen de oude vertrouwde Hermesbakken gewoon langs het rechtgetrokken trottoir op de rechter weghelft. Achteropkomende fietsers en automobilisten moeten maar zien hoe ze er heelhuids langs komen.