registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Wintersmog

Zaterdag 10 december was er al sprake van wintersmog in Eindhoven. De prognose voor zondag in Eindhoven was circa 60 voor fijn stof. Nu is het 11.00 uur, en de teller op de Noord-Brabantlaan staat al op 70.
http://www.lml.rivm.nl/data/histo/237-168.html

Oorzaak van het ontstaan van wintersmog zijn de emissies van het verkeer en windstilte, vaak in combinatie met dichte mist. Als er in de open haard of allesbrander wordt gestookt, dan levert dat extra fijn stof op.

Het is nu even afwachten of de oliebrand ten noorden van London extra verontreiniging aanvoert. Op satellietfoto's in infrarood is de brandhaard nog niet te zien. Er is evenmin een roetvlek in de lucht zichtbaar op foto's. Volgens een woordvoerder van het KNMI kunnen we hier geen rookpluim uit Engeland verwachten, maar hij houdt een slag om de arm (wat is deze voorspelling dan nog waard?).

De overheid in Nederland zou m.i. het advies moeten geven om de komende week de auto te gebruiken of maximaal 80 km te rijden. Ook binnenblijven voor personen die hier gevoelig voor zijn, zoals kinderen, ouderen en andere idioten. Onderwijl waakt de AIVD over onze democratie, een veilig gevoel zou het gevolg moeten zijn.

Eindhoven 2 keer in de top 4 meest vieze steden

Op de RIVM website is te vinden dat Eindhoven 2 keer in de top 4 staat met de hoogste aantal dagen dat er een overschrijding optrad, dit is de score van dit jaar, sinds 1 jan 2005.
Helaas is er een redelijklineair verband, hoe viezer hoemeer gezondheidsschade. Dus ook onder de norm, blijft het ongezond, net als bij asbest en radioactieve straling.

Meetpunt......................... aantal dagen
445 Den Haag-Veerkade ................77
236 Eindhoven-Genovevalaan........59
639 Utrecht-Erzeijstraat..................59
237 Eindhoven-Noordbrabantlaan..58
741 Nijmegen-Graafseweg..............58
241 Breda-Bastenakenstraat 54*
418 Rotterdam-Schiedamsevest 51
240 Breda-Tilburgseweg 50*
537 Haarlem-Amsterdamsevaart 49
520 Amsterdam-Florapark 41
641 Breukelen-Snelweg 40
937 Groningen-Europaweg 39
137 Heerlen-Deken Nicolayestraat 34
230 Biest Houtakker-Biestsestraat 33
818 Barsbeek-De Veenen 30
404 Den Haag-Rebecquestraat 30

benzeen

De rookpluim uit Engeland is richting Frankrijk en Spanje gewaaid. Op de VRT merken ze in de teletekst op dat er benzeen in de lucht hangt, maar dat deze stof alleen bij langdurige blootstelling schadelijk is.

Dat is dus niet zo. Benzeen is een kankerverwekkende stof, zonder drempelwaarde. Benzeen komt overal in benzine voor, en komt overal uit auto's vrij. Het is typisch dat we (?) de kankerverwekkende eigenschappen van benzeen niet willen erkennen. Overigens heeft niet de voetganger en fietser last van benzeen, en deel van de benzeenuitstoot komt ook in de auto zelf terecht. Verontreiniging van het binnenmilieu.

De politie en brandweer adviseren de bewoners in het rampgebied om binnen te blijven. Ze doen net alsof je door deuren en ramen te sluiten geen fijn stof en benzeen in je huis kan krijgen. Wel dus. Maar wat moeten ze anders zeggen? Ze kunnen ook gaan optreden bij Idols, of de Idiots. De Idiots is een pilotprogramma voor bestuurders en politici in spe.

geen maatregelen in Eindhoven

Op 21 december jl. stond op de agenda van de gemeenteraadscommissie in Eindhoven 'Plan van Aanpak Luchtkwaliteit'. Ik kan er geen enkele maar dan ook geen enkele concrete maatregel voor 2005 of 2006 in ontdekken.
GroenLinks kan bij de komende verkiezingen wel van alles bij elkaar roepen dat de lucht schoner moet zijn, op dit moment doet het college er niets aan. Datzelfde verwijt kan je maken naar D66 die er bolle woorden aan wijt in haar verkiezingsprogramma.
Er moet meer gemeten worden, zo stelt het Plan van Aanpak. Dat gaan we moet zijn allen doen. Wat levert het op? Niks, helemaal niks. Het houdt ambtenaren aan het werk.

Het kán wel degelijk wat opleveren

Het plan van aanpak Lucht en Mobiliteit komt pas in januari op in de commissie vergadering.
Ze zijn in de commissie ruimte bezig met een vergadering die over 3 avonden is verdeeld.
Dinsdag deden ze de een beetje BBZOB.
Dat was eigenlijk niet de bedoeling. Maar iemand had er vragen over gesteld, en daardoor hadden ze het hele BBZOB plan op de agenda gezet, als bijlage. Maar ook als bijlage kun je er serieus aandacht aan besteden.
De SP deede een moedige poging, maar B. Gerard was de enige.
In de antwoorden zei de wethouder dat het trace om het DAF terrein heen, langs het kanaal, zo niet kan.
- te veel lawaai voor aanliggend ewijk
- door ecologische zone
- grond is eigendom van DAF

Dus het trace kan zo niet, dus of de MER studie overdoen of dure aanpassingen om geluid te weren en en ecologie te beschermen.
Een tunnel of zo. Wie zei er ook al weer dat er geen geld voor BOSE was?
Verder loog de wethouder glashard dat BBZOB aan DVM doet.
Maar BBZOB zegt alleen maar dat "individuele stoplichten" opnieuw afgesteld worden. Dat is nog geen DVM
En helemaal geen DVM waar echt stadsbreed optimale resultaten mee worden geboekt.
- op het gebied van doorstroming.
- op het gebied van vermindering van de gemiddelde reistijd.
- op het gebied van de vermindering van uitstoot van vieze lucht.

BBZOB is juist een poging om door een soort salamitaktiek-aanpak, de mogelijke winst zoveel mogelijk te verdoezelen.
Eindhoven wil niet weten hoeveel winst is te behalen met DVM, dergelijke openheid is fout voor foute bestuurders.

Toch staat DVM in het plan van aanpak Lucht en Mobiliteit, bovenaan het lijstje meest kosteneffectieve maatregelen.
Tijd om nu eens te laten doorrekenen hoeveel die effectiviteit dan is.

Aangesproken?

Die andere idioten nemen wel de beslissingen.
En gezien de rotzooi die we er samen van maken is de kwalifiatie helemaal niet zo verkeerd.

Wat de gemeente niet doet maar wel kan:
- belonen van schone auto's
- veel meer strofvangend groen planten
- snel invoeren van DVM in de hele stadsregio
- bussen op veel schonere diesel laten rijden
- weren van echt vieze auto's uit de stad
- en, om te beginnen, laten uitrekenen wat deze maatregelen samen opleveren.

Het plan van aanpak lucht en mobiliteit is een kàns om hier aan te begìnnen. Maar kansen moeten wel eerst worden waargemaakt.