registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Onze digitale stad gaat veranderen!

/~nieuws/pics/dse2020.jpg

Hebben jullie de mail van 23 september 2019 al gelezen? Nee? Lees hem dan hieronder

Beste gebruiker,
** Dit is een lange mail met veel informatie. Heb je weinig tijd, lees dan in ieder geval de samenvatting!
** SAMENVATTING
DSE gaat stoppen met e-mail en webhosting in eigen beheer.
Met jouw nadrukkelijke toestemming gaan we jouw e-mail en website overzetten naar het Eindhovense bedrijf Flexwebhosting.
Tot eind 2020 zullen ze de diensten gratis verzorgen. Vanaf 2021 moet je een klein bedrag betalen (Eur 7,50 per jaar).
Je krijgt een migratie e-mail van DSE, en als je instemt met migreren van jouw e-mail en website naar de nieuwe server, word je klant bij Flexwebhosting
Na de migratie ga je dan met je vertrouwde e-mailadres verder op de nieuwe server van Flexwebhosting.
Heb je een simpele (HTML) website, dan zetten we die ook voor je over. Voor meer complexe websites moet je in actie komen.
Als je straks niet reageert op de migratie e-mail, gaan je e-mail en website niet over naar de nieuwe server, kan je na 1 december geen e-mail meer ontvangen en zal na 31 december niets meer bereikbaar zijn.
Let dus op de migratie e-mail! Je kunt die medio oktober verwachten.
** EINDE SAMENVATTING

========================================
Meer details en achtergrond lees je nu in de rest van deze email
========================================

Lees onderstaande (lange) e-mail aandachtig door. Het bevat belangrijke informatie!

INLEIDING
Begin dit jaar hebben wij je verteld dat Digitale Stad Eindhoven (DSE) gaat veranderen.

Stichting de Digitale Stad Eindhoven biedt sinds december 1994 kosteloos e-mail en webhosting aan. Eind 2019 stopt deze gratis dienst die werd uitgevoerd in eigen beheer. Je kunt echter tegen een geringe vergoeding je vertrouwde e-mailadres en website blijven gebruiken door te migreren naar een nieuwe dienstverlener.

FLEXWEBHOSTING STELT ZICH VOOR
De diensten e-mail & website zullen worden voortgezet door het bedrijf Flexwebhosting in Eindhoven.

Flexwebhosting bevindt zich vanaf haar start in het Brabantse.
Na begonnen te zijn in de Eindhovense wijk Tivoli zitten we alweer 16 jaar aan de Dr. Cuyperslaan in Woensel. De klanten van Flexwebhosting zijn verspreid over heel de wereld, van multinational tot hobby-website of sportvereniging. Diverse locale ondernemers uit de regio Eindhoven zijn klant. Sommige begonnen vanuit hobby of als startup en zijn nu uitgegroeid tot ondernemers met meerdere vestigingen.

Flexwebhosting heeft zich in die jaren ontwikkeld door zich steeds te richten op nieuwe ontwikkelingen en technologische mogelijkheden. Internet zelf heeft zich ook ontwikkeld tot iets dat niet meer weg te denken valt in ons dagelijks leven. Van piepende modems tot glasvezel.

Enkele medewerkers van Flexwebhosting zijn zelf ook al jaren lid van DSE. Het bericht dat DSE de e-mail zou gaan stoppen leidde dan ook tot intern overleg of Flexwebhosting daar niet een helpende hand in kon bieden. En dat kan. De schaalgrootte van Flexwebhosting biedt de mogelijkheid dat te doen. Daarbij zijn zowel DSE als Flexwebhosting geworteld in het Eindhovense.

Als een van de weinige hosters in deze branche zijn we nog steeds telefonisch bereikbaar. Al zijn daar ook mogelijkheden als tickets en chat aan toegevoegd. Zelf even langskomen is, mits op afspraak, is geen probleem. Er is altijd koffie of thee. Helpen met instellingen is ook geen probleem, wij kunnen als je daar toestemming voor geeft, de pc thuis overnemen.

WAT GAAT HET KOSTEN
Eind 2019/begin 2020 betaal je eenmalig het bedrag van 1 Euro voor je registratie bij Flexwebhosting.
Vanaf 2021 moet je rekenen op Eur 7,50 per jaar voor je e-mail plus eventueel een eenvoudige website onder https://.dse.nl

Flexwebhosting kan ook tegen een speciale korting op de geldende pakketprijzen andere producten leveren (eigen hostingpakket, eigen domein, wordpress, php etc). Als je dat wilt kun je tijdens de migratieperiode contact opnemen met de klantenservice van Flexwebhosting (040-2359290).

WAT KRIJG JE STRAKS BIJ FLEXWEBHOSTING
** E-mail:
Jouw e-mailadres verandert niet en kun je dus onverminderd blijven gebruiken, inclusief de eventuele aliassen en automatische maildoorsturing. Er is ook een aanzienlijke verbetering: je krijgt extra opslagruimte voor je e-mail (1Gb), een professioneel spamfilter en je kunt voortaan met al je apparaten makkelijker berichten versturen!
** Website:
Heb je nu een eenvoudige website (in html), dan zetten we die over naar Flexwebhosting en zal bereikbaar blijven als https://.dse.nl/. De VHOST is in de meeste gevallen jouw DSE-accountnaam. Waarschijnlijk zal de website dan nog gewoon werken.
Een aantal website functies zullen het niet meer doen: WordPress websites, frontpage extensies, DSE-gastenboek, DSE-fotoalbum, DSE-tellers, DSE-webformulieren, de tilde notatie (https://www.dse.nl/~ ). Je leest meer daarover in onze vragenlijst.

WANNEER MOET JE DE OVERSTAP MAKEN NAAR FLEXWEBHOSTING?
** officiële start van de migratie van half oktober tot 1 december 2019
We plannen dat we vanaf half oktober de migratie gaan starten. Je krijgt daartoe nog een mail met uitleg.
Je kunt dan tot 1 december 2019 zelf een goed moment kiezen om over te stappen. Belangrijk is dat je de migratie uiterlijk doet voor 1 december 2019 want anders stopt jouw mail.
** testfase 9 oktober voor maximaal 50 accounts
Wij zijn nu druk aan het testen om de migratie zo soepel mogelijk te maken.
Wij nodigen je uit om deel te nemen aan een testgroep waarin je onder begeleiding overstapt. Wij willen van die ervaringen leren voordat we de migratie voor iedereen gaan uitrollen.
Op woensdagavond 9 oktober organiseren we in Eindhoven een beperkte gebruikersbijeenkomst met de testgroep van maximaal 50 personen.
Wil je in de testgroep meedoen dan moet je 9 oktober ‘s avonds beschikbaar zijn en een verzoek sturen naar helpdesk@dse.nl

WAT HOUDT DE MIGRATIE PRECIES IN?
1. Zodra je mag overstappen krijg je van ons een mail met een link naar de migratiepagina.
Daar geef je toestemming voor de migratie van jouw gegevens naar Flexwebhosting.
Je wordt na het accepteren van de voorwaarden en eventueel aanpassen van je gegevens klant bij Flexwebhosting.

2. Flexwebhosting maakt vervolgens geautomatiseerd een klantenpagina voor je aan, een mailbox en een eventuele website. En wij kopiëren automatisch jouw oude DSE mailbox en de website naar Flexwebhosting. Deze acties kunnen een kwartier duren (tijd voor een bakje koffie).

3. Zodra Flexwebhosting alles heeft aangemaakt en wij alles gekopieerd hebben krijg je bij DSE een mail met alle relevante installatiegegevens. Dat is ook de laatste mail die je bij DSE ontvangt want vanaf dat moment gaat al jouw nieuwe e-mail naar de nieuwe mailbox bij Flexwebhosting.
Het belangrijkste is nu dat je voortaan je mail bij Flexwebhosting gaat lezen. Als je mail alleen met webmail leest gebruik je voortaan de webmail van Flexwebhosting en hoef je verder niets te veranderen. Lees je mail met je eigen e-mailprogramma dan moet je daar (eventueel naast je bestaande oude DSE-mailbox) een mailbox met de nieuwe installatiegegevens aanmaken. Je kunt dan voortaan ook mail makkelijk via Flexwebhosting versturen.

VOORBEREIDING
** E-mail:
Je hoeft nu nog niets te doen. Wacht op de mail (medio oktober) waarin je gevraagd wordt om over te stappen. Lees je e-mail regelmatig zodat je het belangrijke mailtje niet mist.
Mocht je mee willen doen in de testgroep, mail dan voor 5 oktober naar helpdesk@dse.nl
** website:
Ook hier hoef je nog niets te doen. Mocht je een website hebben met speciale functies (wordpress, tellers, formulieren enz) dan kun je alvast nadenken over alternatieven. Zie ook onze eerder genoemde vragenlijst.

VRAGEN
Er is een FAQ (veelgevraagde vragenlijst) beschikbaar op:
https://www.dse.nl/helpdesk/faq.php?category=migratie
Voor dringende vragen kan je ook mailen naar helpdesk@dse.nl
Gedurende het migratie traject zullen de helpdesks van DSE (per e-mail: helpdesk@dse.nl) en Flexwebhosting (per e-mail: klantenservice@flexwebhosting.nl en telefoon: 040-2359290) bereikbaar zijn. We zullen in november ook nog een gebruikersbijeenkomst houden om onze gebruikers te ondersteunen bij de overstap.

Met vriendelijke groet,
namens het bestuur en helpdesk van Digitale Stad Eindhoven
Eric Ideler, secretaris
23 september 2019


Dit bericht staat ook op www.dsenieuws.nl graag daar reageren.

Afgelopen jaar is de DSE-server verhuisd naar een nieuwe tijdelijke locatie. Dankzij de inzet van onze systeembeheerders en Claranet heb je daar waarschijnlijk niets van gemerkt. Eind 2019 moeten we de DSE-server definitief verhuizen. Voor dat moment moeten we de DSE-omgeving aanpassen zodat DSE en jouw vertrouwde DSE-emailadres nog jaren actief kunnen blijven.
In de loop van dit jaar komt er een emailbericht waarna je actie moet ondernemen.
Als je dan niets doet, verdwijnt eind dit jaar of begin volgend jaar jouw DSE-email adres.

Jouw DSE-emailadres

Naar verwachting lukt het om DSE-email gebruikers de mogelijkheid te bieden om hun vertrouwde gebruikers DSE-emailadres inclusief eventuele aliases en automatische maildoorsturing te behouden. Eind eerste kwartaal van 2019 hopen wij de keuze gereed te hebben voor een email provider die de DSE-email aan gaat bieden. Jouw DSE-email kun je dan, tegen een geringe vergoeding, blijven gebruiken.
In de loop van dit jaar volgt meer communicatie.

Jouw DSE gebruikerswebsite

Een kleinere groep mensen heeft bij DSE een eigen website of een website voor bijv. een vereniging.
Is het een website die je zelf hebt ge-upload, dan kan die website met zijn huidige adres meeverhuizen naar de nieuwe provider die we ook voor de e-mail gaan kiezen. Sommige functies zullen het wellicht dan niet meer doen, zoals webformulieren, tellers en frontpage-functies.

Voor websites die met onze wordpress of greymatter gemaakt zijn, is eenvoudig meeverhuizen waarschijnlijk niet mogelijk.
In dat geval moet de gebruiker zijn webpagina's tegen betaling onderbrengen bij een commerciele provider. Vanuit DSE kunnen we zorgen dat iedereen die het oude (huidige) websiteadres bezoekt automatisch wordt doorverwezen naar de nieuwe provider. Omzetten van de website pagina's moet definitief in het derde kwartaal gebeuren. Voor mensen met eigen webpagina's komt na de omzetting van de email nog nadere informatie.


Samenvattend:
De planning hieronder klopt niet meer waren we wat te op optimistisch.
Om alles goed te regelen hebben we dit hele jaar nog nodig!

1e kwartaal
- voorbereiding en informatie over omzetten DSE-email en DSE-websites

2e kwartaal
- aanpassen van DSE-email instellingen door gebruikers en overstap naar de nieuwe DSE-email aanbieder

3e kwartaal
- verhuizing en aanpassing DSE websites van gebruikers

4e kwartaal
- verwijdering van DSE-emailadressen en websites van gebruikers die niet actief zijn omgezet

Vanaf 2020
- DSE-site met nieuws, DSE regio informatie en historische omgeving met alleen de doorverbinding naar nieuwe omgevingen van websites.

Nogmaals: je hoeft nu nog niets te doen. Er komt nog nadere informatie.
Bij vragen kun je altijd contact opnemen met helpdesk@dse.nl

Migratie naar andere provider?

Beste DSE'ers,

Inmiddels zijn we halverwege het derde kwartaal van 2019 aangeland.

Moet ik al actie ondernemen om een nieuw onderkomen te zoeken voor mijn website en bijbehorende email-adres? Heeft DSE adviezen om tot de juiste keuze te komen? Kan ik na migratie bij DSE een forward voor de email en redirect voor de website plaatsen die dan een langere tijd actief blijft?

Vriendelijke groet,

Frans Dorrestein

Planning

opzeggen

Maak geen gebruik meer van dse.nl Irritant dat jullie niet telefonisch bereikbaar zijn!!!!!!!!!!!!!

Bedankt

Heel veel dank voor al die jaren!
Geweldig dat jullie ook een migratieplan hebben.