registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Het Zuiden blijft donker, ook voor de NS

Het donkere zuiden verlicht door de trein? Foto: Rien Valk

Het donkere zuiden verlicht door de trein? Foto: Rien Valk

Nog een keer het Donkere Zuiden. Niet alleen Steensel is donker, ook de wijde omgeving heeft blijkbaar weinig uitstraling. Dat leid ik af uit een reclamemail van de Nederlandse Spoorwegen (#nsfavourites) die ik vandaag ontving. Aan de hand van bloggers proberen zij me naar Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Groningen te lokken, waar leuke en lekkere dingen te genieten zouden zijn.
Wat mij dan opvalt is, dat in dit rijtje geen enkele stad van Onder de Grote Rivieren voorkomt. Het Zuiden? Niet interessant. Het Oosten trouwens ook niet. Uitsluitend de Randstad en troetelcity Groningen.
Een beetje begrijp ik het wel, ten minste voor wat Eindhoven betreft. Het Evoluon: niets te beleven. Het Van Abbe Museum: zeer abstracte, zielloze of onbegrijpelijke kunst. Museum Kempenland: opgedoekt. Karel Appelmuseum in voormalige Philips Lichttoren: nooit gerealiseerd.

Kijk eens in het NS Magazine

Kijk eens in het NS Magazine wie er in de redactie zitten. Alleen maar vrouwen. En die hebben een voorkeur voor schattige klassieke stadjes waar je lekker kunt shoppen en waar ze keer op keer misgrijpen naar een slechte cappuccino met houdbare melk. Net als de selectie voor intochtsteden voor Sinterklaas en Koningsdag. Een enkele keer gaat het mis en heeft auto-aanvullen Amstelveen uit de hoed getoverd, maar zonder grachtje en trapgeveltjes ben je behoorlijk kansloos om wc-pot werpen te mogen organiseren. Net als dat we allemaal een jaren 30 huis willen terwijl het maar 10% van de woningvoorraad betreft. Den Bosch is trouwens ook NS troetelcity hoor. Die stad staat in de helft van de magazine's. Groningen is hws vooral populair omdat het zo lekker veel kilometers aftikt voor de NS.

Overigens is het hier druk zat. Tijdens de DDW hebben we net zo veel toeristen per dag als Amsterdam, en bij Glow is het vergelijkbaar.