registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Uw auto van 2010 stond vandaag in de krant

/~henkdaalder/images/twikedubbel.jpg


Heeft u hem in het ED gezien, de TWIKE?
Een klein elektrisch autootje voor 2 personen en 3 wielen. Rijdt max 80 km per uur en zit in 10 sec op 50 km per uur. Een paginagroot artikel over dit elektrische autootje en de importeur, in de krant van vrijdag 4 nov. De Twike is zo duur, 17000 EUR dat hij vooral als verhuur en fun object wordt gezien. Maar er is meer aan de hand.

De auto waar u in 2010 en later in zult rijden, zal allerlei overeenkomsten hebben met deze auto.

- hij is elektrisch aangedreven en helemaal schoon.
- hij is lichtgewicht, niet meer dat ouderwetse ijzer.
- hij is gebouwd over een inwendig frame heen.
- hij is niet grotere dan nodig.

Hij moet alleen nog een factor 4 goedkoper worden.
Dus waar gaat hij gefabriceerd worden, uw auto van 2010?


Ik roep het regionale automotive bedrijfsleven op om een dergelijk voertuig als hun "competentie show vehikel" te gebruiken.
En zo te laten zien wat we kunnen presteren als automotive regio.
Misschien dat dan de lucht bij de komende olympische spelen een beetje schoner kan zijn dan nu het geval is.

Al die mooie nieuwe ijzeren auto's van ons, zijn net zo achterhaald als een oude bakelieten telefoon, met zo'n stug katoenen snoer.
Wordt het geen tijd dat we meer richting Brainport gaan leven?

Grote bak in stadsverkeer?

Foto afkomstig van jmclandwind

Foto afkomstig van jmclandwind

Ja heeeeeerlijk met zo'n grote bak de boodschappen doen bij de supermarkt of even naar de stad voor het een of ander. Natuurlijk moet je "gepansterd" rijden want je weet maar nooit waar je al scheurend tegen aan komt. En rekening houden met het overige verkeer om bijvoorbeeld onnodig remmen te voorkomen, wat is dat?..

De trike lijkt me het ideale vervoermiddel voor de stad. Van directe lucht vervuiling is geen sprake. Je levert een bijdrage aan schonere lucht en minder lawaai in de stad. Je zit droger dan op een fiets en je kunt ook meer meenemen. Actie radius 130 km. Je kunt zelfs meetrappen voor de broodnodige lichaams beweging. Lijkt me echt een gezond alternatief. Daarnaast kun je je "lievelingsauto" blijven rijden voor de afstanden die er echt toe doen! Wat wil een mens nog meer?

Stevig frame en verder lichtgewicht

Het nieuwe aan dit autootje is dat hij is gebouwd rond een metalen frame en verder een lichtgewicht buitenkant heeft
Dat frame weegt maar 30 kg
De hele auto weegt 200 kg, met buitenkant, accu, motor en wielen.
Daardoor zal hij bij een botsing eerder wegstuiteren dan dat een andere auto er "in" rijdt.
Maar als je de snelheid opvoert gaat het natuurlijk altijd ergens fout.
Verkijk je overigens niet in de "stevigheid" van die SUV's. Bij de commotie over de Landwind, bleek bijvoorbeeld dat de Chrysler Voyager altijd al een heel slechte score had, 1 op een schaal van 20, geloof ik.
Met het bovenstraande stukje wil ik de trend signaleren.
In die trend is geen plaats meer voor zware ijzeren roestbakken, ook al zitten ze glimmend in de verf, en komen ze net uit de showroom.
Dat soort auto's is voor liefhebbers van oude bakelieten telefoontoestellen.
Dat gewicht kost veel te veel brandstof om rond te sleuren.
Nu is de brandstof nog goedkoop, denk je eens in als hij nog 2 keer over de kop is gegaan, in 2010. Die TWIKE kost 1 EUR aan stroom voor 100 km rijden, vooral dankzij het lage gewicht en lage rolweerstand.
Lichte autootjes gaan steeds meer de norm worden, die vervoeren dan niet meer dan echt nodig is. En produceren natuurlijk geen vervuiling. Met vervuilende auto's mag je dan alleen tegen hoge kosten de stad in. Zoiets als met de Congestion Charge in Londen, 10 EUR voor een boodschap in de stad of winkelcentrum Woensel. Of gratis als je met een echt schone auto komt. Of met de bus natuurlijk, de Phileas, versie 4, is dan eindelijk uitontwikkeld.