registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Welschap lawaai

Eindhoven Airport, te veel, te grote, te lelijke gebouwen.
Het Flight Forum maakt wel duidelijk dat ze in Eindhoven echt wel weten hoe je ongelijkvloerse kruisingen maakt, ook al hielden ze zich bij BOSE van de domme.
De nieuwe passagiersterminal wordt zo op het oog, een factor 8 groter.
Zie de artist impression. Op de website is te vinden dat het de bedoeling is dat het aantal passagiers zal verdubbelen, dus veel kans op meer overlast, tot dat de kerosine op raakt.
Ook dit nieuwe gebouw is op de groei gekocht.

Het schiphol-lawaai gehalte in Gerwen begon de laatste maanden vervelende vormen aan te nemen. Een dagje bellen en vragen stellen leverde de volgende gegevens op.

Balans verschuiving meer NO minder ZW.
De ene start en landingsbaan van Welschap ligt van ZW naar NO. Starts en landingen kunnen dus 2 kanten op. Vroeger ging 80% van de starts richting ZW. Nu is dat nog maar 60% en dus is het aantal starts in NO richting verdubbeld.

Lawaaiige toestellen
Bovendien is het de laatste tijd behoorlijk druk met al dat militaire uitzendwerk. Er zijn zoveel vliegtuigen nodig, dat ze gedwongen zijn om zelfs russische, zeer lawaaiige, toestellen in te huren. De stille toestellen zijn op, volgens de mevrouw van de voorlichting van de militaire kant van de luchthaven.

Route voorschriften
Verder blijkt dat piloten wel een route voorgeschreven krijgen van de luchtverkeersleiding, maar dat ze er geen echt harde voorschriften zijn voor de hoogte waarop ze moeten vliegen. Als ze maar boven de 300 m blijven. En wat dat betreft kan het lawaai nog veel erger, want ze zitten meestal boven de 500m, schat ik.
Het valt me op dat de grote vliegtuigen altijd precies de noordrand van Gerwen volgen, meestal op 100 m nauwkeurig.
Daarvoor hebben ze net over noord Eindhoven gevlogen.
En de Inspectie Verkeer en Waterstaat(http://www.ivw.nl/nl/lucht/luchthavruim/) blijkt besloten te hebben dat ze inderdaad de route over Gerwen moeten volgen. Waarom? Daar geeft hun website geen antwoord op. Die vraag staat nog open.

Overleg
Natuurlijk zijn er verschillende overleg organen. Voor Welschap 3 stuks, zie http://www.eindhovenairport.nl/index1.php?content_id=199

De "Commissie Overleg en Voorlichting Milieuhygiëne (COVM)" is het wettelijk voorgeschreven orgaan voor overleg.
Op 22 september komen ze publiekelijk bij elkaar in het gemeentehuis van Veldhoven.
De vergaderstuken zijn natuurlijk "openbaar", maar alleen in te zien in enkele gemeentehuizen rond Welschap, Eindhoven, Best, Veldhoven, Oirchot en Eersel.
De ambtelijk secretaris van de commissie,die kantoor houdt in Tilburg, is militair en hield voor de telefoon vol dat hij geen toegang tot internet heeft. Maar een eigen website was wel een interessant idee....

Wie bepaalt waar vlietuigen vliegen?

Dat was wat ik me afvroeg. En het stukje doet daar verslag van.
Inderdaad was het ingegeven door ergernis én nieuwsgierigheid over wie die route bepaalt en welke argumenten en beïnvloedings factoren een rol spelen.
Het gaat er mij niet alleen maar om dat ze voor mij geen lawaai maken.
En dat hoeft helemaal niet te betekenen dat ze dan persé elders wel lawaai maken.
Er worden nu bijvoorbeeld extra lawaaige toestellen ingehuurd. Daar mogen we best wat van zeggen. Misschien moeten degenen die dat beslissen, de inwoners die ze dat lawaai aandoen betalen, 1 EUR per overvlucht per inwoner, bijvoorbeeld. Of 10 EUR.

Ook de hoogte waarop ze vliegen is van grote invloed op de overlast.
Al vlak na het starten kunnen ze al op bijv 500 m hoogte zitten, maar als ze daarna niet verder stijgen, veroorzaken ze onnodig overlast.
Ook dit is een afweging tussen brandstof economie en overlast voor derden. Ook dat heeft niets met NIMBY te maken.
En verder ben ik natuurlijk in Gerwen gaan wonen omdat het daar redelijk stil is.

Overigens vind ik de luchtmacht een belachelijke geldverspilling, vooral als ik denk aan die 10 miljard die de JSF gaat kosten en welke uiterst nuttige dingen je met dat geld kan doen.

Al lid van BOW?

T.a.v. Henk Daalder.
Gezien de inhoud van je betogen: snel lid worden van BOW, Belangenvereniging Omwonenden Welschap!