registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Extra BOSE vergadering, woensdag 8 juni 20.00 uur

De comissie Ruimte heeft volgende week een extra vergadering over BOSE en het RVVP. Insprekers melden zich voor vandaag vrijdagmiddag bij griffier Honing.
- Hoewel in de laatste nota wordt aangegeven dat er geen nieuwe trace's gebouwd kunnen worden, vanwege de luchtverontreiniging.
- De minister nu opnieuw zegt dat de regio moet opschieten, want anders gaat ze die 50 miljoen aan iets nuttigs besteden.
- En de gemeente Helmond in de verkeersvakliteratuur wordt opgevoerd als het schoolvoorbeeld van gezond verkeersbeleid.

Stelt het Eindhovens college voor, stug door te gaan op de ingeslagen weg naar de crash op de betonnen muur.
En dat terwijl er in het pakket benuttingsmaatregelen weliswaar ook dure zaken zitten, maar ook goedkope en tegelijk effectieve, zoals DVM. Zie de Helmondse case.


Zie het blad Verkeerskunde:
DVM op stadsniveau
Rob van Hout, Peter Kors, Henk van Lieshout
Groeistad Helmond kijkt naar de toekomst en voorziet meer inwoners, een opgewaardeerd centrum en een forse toename van het stedelijk verkeer. Kortom, een stedelijk verkeersinfarct ligt op de loer. Eén oplossing is de aanleg van een tunnel en ongelijkvloerse kruisingen; een kostbare operatie waar geen draagvlak voor is. De gemeente kiest uiteindelijk voor 'beter benutten' via dynamisch verkeersmanagement.

Oproep aan alle schone lucht fans: KOM!

De Eindhovense raad heeft een belangrijke stem bij de beslissende SRE vergadering. Grofweg kan het 2 kanten opgaan:
- Ze blijven stug voor een ruit die niet mag en die niet voldoende oplost. En waar geen geld voor is.
- Ze erkennen dat die ruit nu toch geen oplossing biedt en gaan ambitieus aan de slag met het verbeteren van de doorstroming in de stad en andere maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit. Helmond ging ze voor. En ze kiezen ervoor die 50 miljoen van de minister voor deze BOSE oplossing te gebruiken.

Als deze maatregelen effect beginnen te sorteren, kijken we hoe het er dan voorstaat met de regionale mobiliteit.

Waarschijnlijk helpt het als U vanaf de publieke tribune die gezond verstand keuze kracht bij komt zetten.
Zelf wint u daarmee dat we samen vaker zomaar langs een groen verkeerslicht kunnen rijden of fietsen.
Door de betere doorstroming kan de verkeersuitstoot halveren.