registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Fietsnota in Eindhoven, tussen de pieken door

Woensdag 1 juni, behandelt de eindhovense raadscommissie de concept fietsnota van de stad. Er valt veel aan te verbeteren.
Prof Sjaak Slanina, WUR ECN

Prof Sjaak Slanina, WUR ECN
In het bovenstaande plaatje zie je een model van de luchtvervuiling in de regio. De bult is de achtergond vervuiling in de stad, de pieken, er bovenop, de luchtvervuiling langs drukke wegen. Laten nu juist daar, in die vieze bruine pieken, de drukke fietspaden liggen.
Mijn voorstel is om juist tussen die pieken in, door stillere wijken, fietsroutes aan te geven, de straten liggen er natuurlijk al.
Wat ontbreekt is de routeaanduiding door die wijken heen.
En wellicht kan er hier en daar een tunneltje bij of voorrang voor de fiets. Dan zullen er meer eindhovenaren gaan fietsen, langs inspirerende, lommerrijke routes. Die liggen er al maar niemand kent ze.
Dat moet in de fietsnota.


Argumentatie
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de pieken met luchtvervuiling al na ca 200 m vanaf een weg, opgaan in de achtergrond vervuiling, de bult op het plaatje.
Dus de beste, gezondste, fietsroutes liggen in wijken, en meer dan 200 m verwijderd van de Kennedylaan, de Ring, de Montgomerylaan, de Huizinga laan, de Bosdijk, de Aalsterweg, de Karel de Grote laan, de Noordbrabant laan. Nu liggen de drukste fietspaden juist ook langs die ongezonde autoroutes.

Ook blijkt dat vloeiende doorstroming de uitstoot halveert.
Zonder DVM als smeermiddel, blijft het verkeers snelheid varieeren, of het nu bijna stilstaat in de file of tussen de 50 en 80 km per uur rijdt. Dat is beide 2 keer zo vies als vloeiend doorrijden.

De fietsnota is nu nog een concept, schrijf uw volksvertegenwoordiger en adviseer hem de nota gezonder te maken, of wat u er zelf maar van vindt. Er is nu nog tijd voor.
Hij komt nog een keer op tafel bij uw raadslid.

Nieuw asfalt buiten de stad?
Het lege gebied rechts in het plaatje, daar zou een piek bij komen als de BOSE kleine ruit aangelegd zou worden.
Doordat die het BOSE probleem niet goed oplost, zouden die pieken bovenop de bult van de stad ongeveer even groot blijven.
En de bult zelf wordt natuurlijk groter omdat meer asfalt gewoon meer verkeer genereert. Dus meer DALY's, dus meer vermijdbare doden, maar dat is een detail.

Een piek helemaal verwijderen kan ook
Dan moet over zo'n weg een overkapping. Daaronder wordt de verkeerslucht gewassen. Op die manier kan een gebied zoals dat van de Kennedylaan in een keer worden verlost van een grote vervuilings bron.
Het is zelfs mogelijk om met nieuwe bebouwing langs een weg, een soort canyon te maken. daar hoeft dan alleen maar een dak op en een reinigings installatie.

Meer info op www.beterboseplan.nl

Reactie politiek: geeeuw, waar staat mijn auto?

Vol verwachting was ik naar de comissievergadering gekomen, om te luisteren wat de politiek van de fietsnota zou vinden.
Geeuw....., ik heb ze niet echt zien geeuwen, maar de interesse spatte er nu ook weer niet van af.
In de nota staat o.a. dat slechts 25% van de verkeersbewegingen op de fiets gebeurt. Dus als afspiegeling, heeft ook maar 25% van de raadleden iets met de fiets. Deze desinteresse was duidelijk te merken. Eindhovenaren die enige fietsvisie van hun politici willen zien, zullen ze een heel stevige duw in de rug moeten geven, als ze even niet in de auto zitten.

De wethouder wilde uiteindelijk toch enkele adviezen van de raad hebben, maar ze moest er hard aan peuteren. uiteindelijk vatte ze maar zo'n beetje de inbreng van D66 samen en concludeerde dat dat voor haar het advies van de raad was. Niemand protesteerde.

Het probleem met de fietsnota is dat de plannen er in, vooral inhouden dat officiele fietsroutes geasfalteerde fietspaden moeten worden. Dat kost geld, 40 miljoen, dat is er niet, dus kan er eigenlijk niet zoveel gebeuren. Denken ze in de politiek.
Terwijl ik juist in mijn bijdrage, zie boven, aangeef wat je nu al wel kunt doen om het fietsen te stimuleren, zonder dat het veel geld kost.
Misschien moeten we dat maar aan de SRE vragen.
En wellicht is een straatlantaarn-sticker-actie ook wel voldoende om aan te geven waar de gezonde fietsroutes lopen.