registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Waar gaat Eindhoven zijn windparken bouwen? En met wie?

Lijnvormige Windpark Kansen voor Eindhoven

Lijnvormige Windpark Kansen voor Eindhoven

Zoals alle gemeentes heeft Eindhoven een klimaatprogramma. Doel is om ooit, ergens in de toekomst helemaal duurzaam te zijn.
De gemeente hield tot vorig jaar vol dat ze daarvoor geen windmolens nodig hadden. Maar ze hebben zich nu bij de realiteit neergelegd. Eindhoven kan alleen duurzaam worden met een aantal windparken in de buurt. De gemeente had een adviesbureau opdracht gegeven hoe ze nu verder moesten richting duurzaamheid, en dat liefst zonder windmolens. Dat was de expliciete opdracht van de raad. Maar het adviesbureau concludeerde dat het zonder windmolens niet zou lukken.

Die conclusie heeft wethouder Merrienboer nu overgenomen, verstandige man die Merrienboer.

De vraag is vervolgens, waar gaat Eindhoven die windparken dan bouwen?

Binnen de gemeente Eindhoven is ook nog plaats voor een klein windpark.
Maar helemaal duurzaam kan Eindhoven alleen worden als het in samenwerking met andere gemeenschappen in de regio gaat samenwerken.

De verleiding is groot om eerst het laaghangend fruit te plukken en daar een duurzaam imago mee te bouwen.
Maar duurzaamheid is lange termijn werk. Daarom is het beter om even na te denken waar in de hele regio windparken passen om de hele regio duurzaam te maken.
Inclusief Eindhoven. Een kolfje naar de hand van een van duurzame ontwerpers die we in deze design regio opleiden.
Windenergie is vooral een ontwerp opgave. Voor zowel het landschap als de gemeenschap.

Maar er zijn een paar randvoorwaarden, de beschikbare plaatsen. Hoe benut je die het best en het mooist.

De meest voor de hand liggende plek in Eindhoven is industrie terrein Acht, dat heeft nu nog een leeg gedeelte, langs de A2, waar die aansluit op der A58.
Daar kunnen ca 8 grote windmolens staan. Deze combinatie van industrie en snelweg past ook in het ontwerpend onderzoek dat VROM nu uitvoert.

Lijnvormige windparken zijn verreweg het mooist, omdat ze een duidelijke en eenduidige structuur laten zien.
Het is dan hetzelfde als je op vakantie op een berghelling naar het dal kijkt, dat overzicht vinden we bijna altijd mooi. Dat komt door de overzichtelijkheid.
Een lijnvorming windpark is ook het meest overzichtelijk.

Verder zijn er mogelijkheden in buurgemeentes.
- In het zuiden langs de A2 richting Heeze Leende.
- In het Zuid Westen parallel aan de A67, een lijn tussen Steensel en Rietveld door.
- In het oosten tussen Helmond en de Dommel kan ook een lijn windmolens komen, die vertrekt bij landgoed Gulbergen en gaat via het bod tussen Gerwen en Stiphout verder naar het noorden richting Veghel.
- Het Groene Woud is ook een uitstekend gebied. Dat is ook de enige plaats waar het niet perse een lijn hoeft te zijn, omdat windmolens daar bijna niet zichtbaar zijn.

Dit zijn dus plaatsen waar Eindhovenaren hun windpark kunnen bouwen, maar altijd samen met de inwoners ter plaatse.
Die mensen gaan dus verdienen aan de duurzame stroom die ze aan Eindhoven verkopen.
De precieze vorm van deze samenwerking hoeft nu nog niet duidelijk te zijn, dat hangt sterk af van de fiscale mogelijkheden die de minister Bos van Financiën nog moet creëren of accepteren.
Wel heel belangrijk is dat de regio samen gaat nadenken over deze plaatsen, met een duurzaam design in het achterhoofd, en de RO processen doorloopt. Dan kunnen burgers uit de omliggende gemeentes zelf die windparken stapje voor stapje bouwen.
Burgers die de leiding nemen creëren draagvlak en geven zo richting aan de keuzes van de overheid.
En die burgers bouwen zo aan hun eigen duurzame toekomst.

Meer op http://www.pakdewind.nl

windmolens op een rij, dichtb

windmolens op een rij, dichtbij de snelweg trekken de aandacht. Gaat dat niet ten koste van de verkeersveiligheid?

Elders ook niet

Er staan al heel veel opzichtige bedrijfsgebouwen met reclame langs de snelweg, borden met tekst boodschappen die je moet lezen.
Bovendien zijn er elders in het land ook al veel lijnvormige windparken langs wegen, zelfs veel gevaarlijker 2 baans wegen zonder vangrail.
Er zijn echter geen signalen of statistieken dat daar extra vervaar is, of extra ongelukken.
Niet door windparken, en ook niet door die reclame borden en gebouwen.

"Dichtbij" de snelweg moet je wel in perspectief zien. Ze komen niet in de berm, maar tussen de bedrijfsgebouwen.
Het grote voordeel van een windmolen op een bedrijventerrein, is dat ze stroom "achter de meter" leveren. dat is maximaal voordelig voor het betrokken bedrijf.

achter de meter

he wah hoe jaja en die duzende/miljoenen kilowatt uur betaald de burger wel weer trouwens die dingen staan veel stil vanwege het onderhoud of te harde wind of te zachte wind, en hoe vang je dat op? jaja onze wethouder heeft t er maar moeilijk mee je kunt kleine installaties krijgen die op zelf gegenereerd waterstof lopen die niet onder hoge-druk opgeslagen wordt of juist wel tis maar wat je wilt opgeslagen kan worden of koude perslucht motor met een een beetje doordacht systeem lopen die dingen bijna 100% zelfvoorzienend zijn er zijn er die het het nog beter doen echt werkende systemen die door overheden achter/onderdrukt worden google maar eens iets over "overunity"
hawdoe

grote betrouwbare windmolens

Beste Digger,
Grote windmolens zijn verreweg het meest kosteneffectief.
Of ze nu van Essent zijn of van jouw zelf als lid van een cooperatie.
Als je windstroom van essent koopt, betaal je natuurlijk het commerciele tarief.
Maar als die windmolen van jou en de cooperatie is, dan betaal je de kostprijs, geen 27 cent, maar 9 cent per kWh (Achter de meter is het veel goedkoper)
Zo simpel is het.

En dat werkt op jaarbasis
Er is een dienstverlener nodig, die te veel en te kort aan windstroom opvult of afvoert.
Waait het te weinig dan koopt de dienstverlener wat stroom in, en waait het lekker, dan verkoopt de dienstverlener het te veel aan duurzame stroom.
Aan het eind van het jaar, maakt de dienstverlener de balans op. Als de windmolen groot genoeg is, krijg je geld terug, als cooperatie.

Die windmolen hoeft niet in de wijk te staan, kan ergens in de buurt
Maar dichterbij is goedkoper.
Dit gebeurt nu al.
De andere dingen die je noemt, zijn nog experimenteel of fictief.
Windmolens koop je als uitontwikkeld produkt in de fabriek.

En de stroom moet juist niet opgeslagen worden, dat is onnodig en oneconomisch.
De dienstverlener kan het heel goed verhandelen. Die markt werkt goed.

het kan ook nog anders, als je als lid van de cooperatie ca 3 tot 5 jaarbedragen van de oude stroomrekening investeert in een grote windmolen, koop je opwek capaciteit. Dia levert op jaarbasis genoeg stroom, gratis, want het is jouw stukje windmolen. Administratief achter de meter.

windmolens

Het argument 'elders ook niet' is zwak. Als het elders wel problemen oplevert, moeten wij er van leren. Verkeers-borden dragen bij aan de veiligheid op de weg. Reclame-borden niet, daar heb je geen statistieken voor nodig, gezond verstand is voldoende. Is een bestaande situatie een legitimering om dezelfde fouten opnieuw te maken? Ik vind van niet.

Windmolens langs de weg creeren geen gevaar

Paul, psimons, je doet net alsof windmolens langs de weg ergens een probleem opleveren. Dat is niet zo.
Kom ook zelf een keer met een zindelijke redenering.
Je stelt dat reclame borden langs de weg overbodig zijn en daarom gevaarlijk. Welke causaliteit zit daar tussen???

Ik ben met je een dat er heel aparte reclame gemaakt kan worden, die te veel de aandacht trekt, dat is fout langs de snelweg.
Maar windmolens zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit. Alleen voor fans zoals ik, vallen de verschillen op.

Kom eens met echte gegevens, of een case waar windmolens langs de weg tot meer verkeers problemen heeft geleid?
Die cases zijn er niet, voor zover ik weet.
Dat jij die mening hebt, maakt het nog geen werkelijkheid.
Er zijn al heel veel provinciale en snelwegen met windmolens er langs.
Die wegen zijn tot nu toe op geen enkele manier opgevallen met meer verkeersproblemen.

Enkele voorbeelden, De A27 bij Almere, de A6 bij Lelystad, de A7 bij Franeker, de A12 bij Zoetermeer. Ze staan niet bekend als meer dan gemiddeld gevaarlijk.
Bij Europoort heb je de A15 en verder naar de kust, de N15, daar staan een paar grote windmolens vlak naast de snelweg. Soms komt de slagschaduw daar op de rijbaan. Daar rij je dan met de auto doorheen. Ik vond het zeer apart, maar dat drukke weggedeelte staat ook niet bekend als bovengemiddeld ongeluk gevoelig.
Overigens vallen daar de stank en de indrukwekkende petrochemische installaties veel meer op dan de windmolens.

De A10, Ringweg Zuid, de Amsterdamse Zuidas, met al die aparte gebouwen, dat leidt af, maar gevaarlijker dan elders?

De komende maanden komt een proces op gang om ca 2000 nieuwe windmolens in het Nederlandse landschap ontworpen te krijgen, daarbij zal ook speciaal naar infrastructuur zoals wegen, kanalen, dijken en spoor gekeken worden
Zie in dit kader ook deze lange termijn schatting windenergie
Dus als je een case hebt, dan ben ik zeer geïnteresseerd.

Geen windmolens in Z.O. Brabant

Interessante discussie waar windmolens zouden kunnen staan... alleen gaat hij voorbij aan 1 belangrijke vraag: moeten er uberhaupt windmolens geplaatst worden in zuid-oost Brabant? Zijn windmolens hier wel efficient?
Wie goed naar de verdeling van de windsterkte over Nederland kijkt, ziet dat het hier altijd zo'n 2 tot 2 1/2 Beaufort zachter waait dan aan de kust. M.a.w.: staat er aan de kust een 4, wat heel gemiddeld is en waarbij een windmolen goed presteert, dan staat zo'n ding hier praktisch stil.
Bij een windmolen die draait schijnt het al erom te hangen of je ooit de investeringskosten terug verdient. Windmolens die hier gebouwd worden zullen wellicht een negatief rendement hebben (economisch gezien dan).
Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen... ik zou graag willen zien dat dit eerst wordt doorgerekend vóór we de vraag gaan stellen waar ze moeten komen. Of heeft dat adviesbureau dat ook gedaan?

op 100 m hoogte genoeg wind

beste Polleke,
Wees er van verzekerd dat windmolens pas gebouwd worden als de bouwers zeker weten wat ze op gaan brengen. Zo'n opbrengst berekening is een van de eerste dingen die ze doen, als ergens een idee voor een plan opduikt.

Je schatting is echter fout omdat het op 100 m hoogte gemiddeld veel meer waait dan aan de grond.
Je moet dan ook naar de windkaart van Nederland op 100 m hoogte kijken.
Daar zijn de verschillen tussen kust (8 m/s) en Oost Brabant (6,5 m/s) een stuk kleiner. Dus inderdaad de opbrengst is hier minder dan aan de kust, maar nog voldoende voor een rendabel park.
Bovendien, Oost Brabant heeft veel ruimte om er op een mooie manier een windpark in het landschap te ontwerpen. Het is onverantwoord dat onbenut te laten. Er kan zeker voor alle burgers genoeg duurzame stroom worden opgewekt, en waarschijnlijk ook voor onze elektrische auto's, en wat bedrijven. Waarom zouden "wij in Oost Brabant" dat duur van anderen kopen, als we het goedkoop zelf kunnen opwekken?

Dus er is genoeg wind, maar voor de opbrengst moet naast die kWh opbrengst ook de financieringsconstructie betrokken worden.
Ga er echter vanuit dat als wij burgers ons eigen coöperatieve windpark exploiteren, je altijd goedkopere stroom hebt dan van welke commerciële aanbieder ook.
De vraag is vooral gunnen onze lokale politici, de achterban hun eigen duurzame stroom?
Of laten ze dat over aan de rijkscoördinatie regeling?

inkopen te duur?

Daar ga ik wel van uit ja, dat ze dat eerst berekenen..... Maar als ik het goed begrijp, ga je uit van een constructie waarin burgers eigenaar zijn van de molens, waarmee ze in feite hun eigen energie opwekken.
Anders zou ik denken dat je net zo goed groene stroom kan inkopen die is opgewekt met een windmolenpark aan of in zee. Daar hoef je minder hoog te bouwen, en is het rendement -zoals je zelf aangeeft- iets hoger.
Om die reden vond ik windmolens in Z.O. Brabant niet de meest voor de hand liggende keuze.
En "Brabantse" windmolens aan de kust? Waarom zou je geen eigenaar kunnen zijn van en molen die aan de kust staat?
Ik zal je link nog eens goed lezen.....

ieder zijn eigen wind

Je kunt best eigenaar zijn van een windmolen aan de kust.
Maar denk even door. Straks wil iedereen groene stroom, omdat grijze stroom niet meer te betalen is. Of omdat niemand nog zulke vervuilende stroom van de kolencentrale van Essent wil.
De mensen aan de kust willen dan de wind die daar waait voor zichzelf benutten.
Daarom moeten wij in Oost Brabant, de wind die hier waait benutten.
Er is in oost Brabant ook heel veel windenergie te winnen, waarom zou je dat laten verwaaien?

De boeren hier doen het ook goed op de schrale zandgrond.