registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Eindhovense leus 'Leading in technology' voldoet niet

Uit? Foto: Rien Valk

Uit? Foto: Rien Valk

De kogel is door de kerk; we moeten onze meerdere erkennen in de wereldeconomie: we zijn niet langer ‘Leading in Technology’. Burgemeester Van Gijzel heeft het zelf gezegd.

Volgens de website van het Eindhovens Dagblad d.d. 17 maart 2009, stelt de Eindhovense voorman: “Leading in technology zegt niets over sport, licht en design” Vervolgens wordt in het artikeltje beschreven hoe de huidige lijfspreuk van Eindhoven ooit gekozen werd en waarom zij eigenlijk vanaf het begin al niet voldeed.

Van Gijzel voorspelt op welke pijlers de toekomstige strijdkreet moet rusten: sport, licht en design. Dat is op zich niet vreemd: elk van deze drie aspecten is onlosmakelijk met Eindhoven verbonden. Voor de vuist weg noem ik F.C. Eindhoven, de laatste Philipsfabriek (tegenover de ANWB-vestiging) en het prachtige Meerhoven. Stuk voor stuk hoogstandjes die onze stad zou moeten aanwenden teneinde de economische buitenwacht te overtuigen om voor Eindhoven te kiezen.

De realiteit is naar mijn Eindhovense mening heel anders dan de uitspraak van onze burgervader doet vermoeden. De huidige slogan, zoals een spreuk als ‘Leading in Technology’ wel wordt genoemd, is een slow gun gebleken: ons stadsbestuur is te traag om economisch echt doel te treffen.

De economische skyline van Eindhoven laat een kwakkelende dienstensector zien en projectontwikkelaars die het ene prestigieuze bouwwerk na het andere uit de grond heien. Heel misschien wordt er ergens in een hoekje nog wel ‘iets hoogtechnologisch’ uitgedacht; ik verneem het graag.

In al die jaren heb ik nog geen enkele industriële roerganger horen roepen: ‘We prefer Eindhoven, as it is leading in technology…’ Het aantal banen in de high tech-sector is niet of nauwelijks toegenomen, noch heeft de gemiddelde Eindhovenaar een grotere kans op werk doordat zich andersoortige werkverschaffers hebben gemeld. De hier gevestigde toeleveranciers, vaak verzelfstandigde Philipsonderdelen, zien in hun orderportefeuille vooral leegte.

Burgemeester en wethouders handelen strategisch door de leus te vervangen. Met een beetje geluk herinnert zich over een jaartje niemand meer dat onze stad iets met technologie wilde zijn. De campagneteamleden van de huidige collegepartijen kunnen handenwrijvend de eerste schetsen van het verkiezingsprogramma maken. Volgend voorjaar vallen de flitsende folders weer in de brievenbus. Uitgelichte sportieve Eindhovense hoogtepunten zullen de uitkomst vormen van het designproces.

Ik voorspel u: ze zullen er werk van maken…

We prefer Eindhoven

Tja, daarom is Philips natuurlijk naar Amsterdam gegaan. :-( Anderzijds we hebben het EK zwemmen en voetbal al tussen onze 'muren' gehad. Nu dus op naar het WK!
Van de lampen productie is alleen het lampen maakstertje over gebleven maar lichtbedenkers hebben we nog wel in de buurt van de lichttoren of is het nu lofttoren zitten. En niet te vergeten het Eindhovens design is alom tegenwoordig, tot in caravans die naar Millaan gingen Of zijn dit geen sterke punten van onze regio?

Lampenproductie?... Foto: Rien Valk

Lampenproductie?... Foto: Rien Valk