registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Oproep voor DAF medewerkers: ga een elektrische personen auto ontwikkelen

De omzet van vrachtwagenbouwer DAF is gekelderd, door de kredietcrisis en de daaruit voortkomende problemen. Het hoeft geen crisis te worden, er is geld genoeg in de maatschappij. En ook kooplust, het aantal pinbetalingen in deze Sinterklaastijd was nog nooit zo hoog. Mensen zullen ook geld over hebben voor een goedkope elektrische auto. Want daarmee rijden is bijna gratis. Nu nog een geschikt model dat ook te koop is voor een redelijke prijs.

Aangezien het orderboek van DAF voor de eerste helft van 2009 is afgenomen tot ca 20% van vorig jaar (straks zullen de verkopen wel weer aantrekken), zullen veel DAF medewerkers een tijd in de WTV komen, werktijd verkorting. Het bedrijf meldt dan bij het ministerie dat jij WTV krijgt, en voor hoeveel tijd. Vervolgens krijgt het bedrijf geld om je uit te betalen als je niets voor het bedrijf verdient.

In die WTV hoef je niet te werken, maar ik weet een leuke klus voor de DAF mensen met wat extra tijd.

Ga een simpele, goedkope elektrisch personen auto ontwikkelen.
Vroeger heeft DAf ook een personenauto gemaakt. Dat is nu Nedcar. Ze maken daar de Mitsubishi Colt. In Duitsland en Japan heeft Mitsubishi de MIEV ontwikkeld, een elektrische 4 persoons auto, op basis van de Colt.

DAF medewerkers hebben de kennis, vaardigheden, middelen, en dadelijk ook tijd, om een echt nederlandse elektrische auto te ontwikkelen. Zo zijn we maatschappelijk relevant bezig. En het zou een extra produkt voor DAF/PACCAR kunnen worden, of voor een nieuw bedrijf. Als de minister van EZ slim is, dan steunt ze dit initiatief.

Ik roep DAF medewerkers op om contact met mij op te nemen, zodat we een team kunnen organiseren. Natuurlijk kunnen anderen, van buiten DAF ook meedoen.

Welke moderne naam zou deze auto moeten krijgen? (er mag geen DAF in die naam zitten)

Elektrische auto

Leuk initiatief, maar wat de ontwikkeling betreft lig je natuurlijk ver achter bij anderen die al lang met een elektrische auto bezig zijn.
En wat personeel betreft: nog niet zo heel lang geleden werd op deze zelfde plaats gesmeekt om toch maar bij DAF te komen werken.
Ze leren het nooit.

gerrit

reverse chinese copy

Je zag vroeger wel eens dat chinese bedrijven westerse produkten kopieerden. Dat doen z enog steeds, maar ze zijn tegenwoordig verder dan het westen. Dus een nederlands initiatief kan zich baseren op een chinees model en dat aanpassen voor de nederlandse markt.
Daarvan leren en daarna zelf een eigen model ontwikkelen, of iets daar tussen in.
Zo kreeg ik vorige week een aanbod voor een chinese elektrische auto, van ca 1500 EUR.
Wellicht zou het al genoeg zijn als een werkgroep van DAF WTV'ers onderdelen anders ontwerpt, en dat dan zo bij de chinese leverancier bestelt.

DAF

Is dit geen interne DAF-discussie?

gerrit

DAF

Welnee,
natuurlijk gaat het over de situatie bij DAF,
maar het idee is natuurlijk waanzinnig goed en gaat veel verder dan DAF!!
Vroeger heette het 'maak van de nood een deugd' en dat is het.
Er is genoeg creativiteit en vakkennis aanwezig. Deze kennis zou anders gebruikt worden om meer van hetzelfde te maken. Nu is er een kans om iets nieuws op poten te zetten wat beter aansluit bij de huidige behoeften. Maak de auto meteen ook zoveel mogelijk C2C zou ik zeggen.

Willy,
Niet-DAF medewerker en potentiele klant van een nieuwe, betaalbare milieuvriendelijke auto.

Een trapauto?

C2C (Coast to Coast of Sea to Sea) - De Coast to Coast of Sea to Sea is een fietsroute in het noorden van Engeland.

@vanmelis

Dat valt me nu van je tegen. :-) Even Googlen levert deze informatie op: http://www.duurzaamheid.nl/c2c/ (Cradle to Cradle) maar het begrip C2C had inderdaad wel even verduidelijkt kunnen worden. Door de vorige schrijver, toch? Overigens ben ik zeer benieuwd of deze oproep ook echt iets oplevert.

DAF en C2C

mmm, van Coast to Coast, leuke vakantie tip! Zal er eens over denken. Met een trapautootje lijkt me wel wat zwaar, maar met een fiets? Belangrijkste bezwaar is denk ik het weer. Ik ben eens op vakantie in Ierland geweest, nou.... ;)

Alle gekheid op een stokje, met C2C bedoelde ik inderdaad Cradle to Cradle. Nu valt er op dat concept het nodige af te dingen. Het is lastig te realiseren met onze huidige technologische kennis, ook zitten er een paar wat fundametelere discussies aan vast die hier echter niet zo relevant zijn.

Waar het hier om gaat is m.i. de positieve impulsen van C2C mee te nemen. Een voorbeeld hoe het kan wordt al door Ford gegeven zie ook de link die Rien geeft: http://www.duurzaamheid.nl/c2c. Ford werkt o.a. aan de constructie van hun Model U (misschien nog wel bekend wat voor een revolutie hun model T teweeg heeft gebracht?).

Kern van het verhaal is dat je een auto kunt bouwen die niet alleen maar recyclebaar is, die het milieu dus minder belast, maar die het milieu juist verbetert! B.v. de (electrische) auto bevat ook filters die fijnstof deeltjes uit de lucht haalt.

Waar het mij omgaat is de crisis interpreteren als een kans om eens echt nieuwe dingen te gaan doen. Waar anders dan in Eindhoven, notabene toch de Industriestad van Nederland, zou een goede aanzet tot de nieuwe industriele revolutie gegeven kunnen worden :-)

Lees verder op de niewe website van Dutch EV

Er is nu een speciale website waar de eerste elektrische personen auto van Nederland wordt ontwikkeld
Natuurlijk hebben we al Duracar, maar enige concurrentie kan geen kwaad, of samenwerking.

Wiki voor EV

Misschien een idee om op die website een Wiki te plaatsen zodat iedereen daar info kan toevoegen?

Het is ook een wiki

Het wiki is echter alleen toegankelijk voor mensen die via email toegang vragen, email aan henk.daalder at guldenlijn.nl

Zonder account is het alleen te lezen.