registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Moet de maximum snelheid op de Eindhovense ring terug naar 50 km/u?




Doorstroming op de ring moet juist omhoog

Ook uit de BOSE studie blijkt dat doorstroming op de ring een van de problemen is in het complexe BOSE probleem. Niet voor niets zijn er al 3 nieuwe ongelijkvloerse kruisingen voorzien in de benuttingsvariant van BOSE.
Het is beter om de ring te voorzien van stil asfalt om de leefbaarheid te verbeteren.
En eerlijk gezegd kan ik me plaatsen voorstellen, zoals de Leostraat waar je de aanwonenden een plezier zou doen om daar andere, beter geisoleerde woningen te bouwen.
Dan kan meteen ruimte gemaakt worden voor een extra ongelijkvloerse kruising of een andere oplossing. Een mogelijkheid is het canyonbouwen, waarbij gebouwen aan de wegkant zeer geluidsdicht zijn en open aan de andere kant, en doordat ze een aaneengesloten wand vormen houden ze de wijk erachter meteen geluidsluw.
Samen met schonere vrachtautomotoren en bussen, zoals onlangs ook in de krant stond, valt er nog heel wat te verbeteren.
En met ongelijkvloerse kruisingen staan fietsers ook niet onnodig stil in de buurt van de hoogste concentratie uitlaatgassen.
Het zou ook best eens kunnen dat per afgelgde kilometer de uitstoot minder is bij goede doorstroming van 70km/uur en erger bij een snelheid van 50 km/uur. Goede doorstroming, zoals met ongelijkvloerse kruisingen is altijd beter voor de uitstoot. Steeds stilstaande en optrekkende auto'svervuilen veel meer dan continu doorrijdende auto's.

Zeer zinnig idee

Heb er weinig aan toe te voegen: zeer zinnig betoog. De doorstroming op de ring is - vooral aan de zuidkant - abominabel, absoluut niet passend bij een stad die zich tooit met de slogan 'toonaangevend in technologie'.

Verkeer door de woonwijken moet niet toenemen.

Als de snelheid van de ringweg omlaag gaat naar 50km/h, dan kan je net zo snel door de 30km/h-woonwijken waardoor het verkeer door de woonwijken toeneemt.