registreren | inloggen
Gebruikersnaam Wachtwoord

Portal-blog van henkdaalder

De regio gaat varen

Container binnenvaart spaart ruimte in de file

Container binnenvaart spaart ruimte in de file
Provinciebestuurder Janse de Jonge was eerst uit gewoonte naar het SRE gebouw gereden, maar de persconferentie die hij samen met wethouder Schreurs op 2 juni zou geven, was in het Eindhovense stadhuis. Eindhoven had besloten de trage voortgang binnen de SRE een impuls te geven en alles bij elkaar zouden ze samen vandaag een complete "vervoers" packagedeal presenteren.

Tunnelvisie Eindhoven, skaten boven de Kennedylaan

/~henkdaalder/images/geluidskokerA12.jpg



Verkeer vervuilt de lucht in ontoelaatbare hoeveelheden.
In Utrecht (A2, Leidse Rijn) bouwen ze een futuristische constructie die alleen wat doet aan het geluid.

Echter, in Brainport Eindhoven, de stad van de Design Academy, kan dit worden aangepakt door een skatebaan boven de weg te bouwen, op de Kennedylaan.
Ipv een tunnel als BOSE oplossing kan beter een tunnel/overkapping over de Kennedylaan gebouwd worden. Zo'n tunnel helpt tegen fijn stof. Het dak van die tunnel kan tegelijk een prachtige, glooiende skatebaan worden. Wie maakt een artist impression schets van dit nieuwe Eindhovense wereldwonder?

Fietsnota in Eindhoven, tussen de pieken door

Woensdag 1 juni, behandelt de eindhovense raadscommissie de concept fietsnota van de stad. Er valt veel aan te verbeteren.
Prof Sjaak Slanina, WUR ECN

Prof Sjaak Slanina, WUR ECN
In het bovenstaande plaatje zie je een model van de luchtvervuiling in de regio. De bult is de achtergond vervuiling in de stad, de pieken, er bovenop, de luchtvervuiling langs drukke wegen. Laten nu juist daar, in die vieze bruine pieken, de drukke fietspaden liggen.

Help mee de noodklok luiden voor Nuenen Oost

/~henkdaalder/images/sameneenstatementmakenm.jpg


As zondag 22 mei is behalve de nuenense buitenschilderdag ook een actie tegen de aanleg van de autoweg langs Nuenen oost en Geldrop.
Vanaf 14.00 kunt u zelf meehelpen de Noodklok te luiden op het weiland van de fam van den Boogaard, aan de Beekstraat 52a. Dat is achter de nieuwe basisschool in aanbouw en in de buurt van het bruggetje bij de Beekstraat.

SRE meldt: BOSE loopt vast op luchtverontreiniging

/~henkdaalder/images/feest_voor_gezondere_lucht.jpg


Deze zaterdagmorgen, 14 mei, bracht de post een dik pakket van de SRE. De notitie "Kansrijke BOSE Alternatieven" waarin ze hun voorkeurskeuze beter motiveren dan in de officiele MER nota.
Verreweg het leukste stuk van de nota vind ik echter p63, daarin zeggen ze dat BOSE voorlopig niet door kan gaan.
Er moeten eerst zulke ingrijpende maatregelen genomen worden om de luchtkwaliteit te verbeteren dat de MER nota straks gewoon over moet, omdat dan de situatie helemaal anders is geworden.

Mega Test Drive: niet doen!, heel duur!

Een proefrit met een auto is meestal gratis. Ze willen hem graag verkopen.
Mijn Mega testdrive kostte echter 113 EUR, en daar "leek" niets bijzonders aan, behalve dat het eigenlijk een exorbitant bedrag is voor een proefrit. En dat ik er een opgelicht gevoel van heb overgehouden.
Toen ik de afspraak maakte, kreeg ik voor de eerste keer te horen dat de gereden kilometers boven de 200 km betaald moesten worden, 15 cent/km, schreef ik in mijn agenda.

1 mei: zomerdag

De geur van vers gemaaid gras

De geur van vers gemaaid gras
Denk aan de geur van vers gemaaid gras. Een zacht brommende trekker in de verte.
1 mei was een echte zomerdag, om in de tuin te zitten of te fietsen.
De dag van de arbeid is voor sommigen iets aparts,
Voor werknemers heeft de baas het voor het zeggen, en de vakbond met de arbeidsvoorwaarden.
Voor ondernemers is de vraag van de klant alles bepalend.
Voor boeren is het weer alles bepalend, zondag 1 mei of niet.

Debat ED over Kunst en Cultuur: veel kritiek, geen visie

Wethouder van Eerd vanuit de zaal in discussie met kunst bonzen uit de stad

Wethouder van Eerd vanuit de zaal in discussie met kunst bonzen uit de stad

8 April organiseerde het Eindhovens Dagblad een publiek debat over het Kunst en Cultuur beleid van de gemeente Eindhoven. Dat was een goed en eigen initiatief van de krant, en komt ook op een cruciaal moment. De gemeente worstelt met haar kunst en cultuur nota.

Dorkbot Eindhoven een succes

/~henkdaalder/images/dorkbot.jpg

Gisteravond, 6 april was ik bij de eerste sessie van Dorkbot Eindhoven. Heel erg leuk en inspirerend.
Dorkbot is een wereldwijd format voor kunstzinnige uitingen waar techniek een (grote) rol in speelt.

Digipanel tegen de ruit?

/~henkdaalder/images/filevrij_met_beter_benutten.jpg


Waar blijft de uitslag van het digipanel? Wie weet hoe het zit?
De gemeente Eindhoven meldde dat ze de eindhovense bevolking de vraag wilde voorleggen wat zij vonden wat de beste keuze voor BOSE is. Een "Ruit" of een plan dat meer op benutten inzet. Dat de uitslag uitblijft, doet vermoeden dat de ruit-wens van de gemeente onvoldoende steun kreeg.

Prijs/prestatie van BOSE alternatieven verschilt factor 60

De prijs/prestatie van alternatieven zijn te vergelijken
Hiervoor is de prestatie van een alternatief uit te drukken in verkorting van de gemiddelde reistijd. Het blijkt dat zo bezien, er een factor 60 verschil zit tussen de prijs/prestatie van "Beter benutten" en het aanleggen van een ruit. Dit is af te leiden door onderzoek van verschillende overheden zelf, te combineren. Lees verder voor de uitleg en verbaas u.

BOSE Lente Fietstocht succes met 300 deelnemers

De geldropse wethouder spreekt 130 fietsers toe.

De geldropse wethouder spreekt 130 fietsers toe.
Zondag 20 maart organiseerden Milieudefensie en het Beter BOSE Netwerk de Lente Fietstocht tegen de aanleg van de ruit en voor gezond verstand bij vooral Eindhovense gemeentepolitici. In Geldrop vertrokken ca 130 deelnemers richting Nuenen.
Fietsers zover het oog reikt

Fietsers zover het oog reikt

DVM kan stadse luchtvervuiling halveren

DVM, staat voor Dynamisch Verkeers Management.
Uit een recent Helmonds onderzoek blijkt ze daar, met DVM 2 keer sneller thuis zijn, dus ook 2 keer korter de lucht vervuilen in de stad.
Het verkeersaanbod neemt jaarlijks een beetje toe, gemiddeld. Dus ook als het nu nog wel meevalt met de files in de stad, er komt een punt, de komende jaren dat het echt te erg wordt.
Helmond heeft dus uitgezocht wat je daaraan met DVM kan doen, die factor 2 verbetering werkt natuurlijk ook in Eindhoven.

Blijven blogs ook met een zoekmachine doorzoekbaar?

Wat ik heel goed vond van het oude weblog systeem van DSE, is dat de bijdragen gewoon in html pagina's terecht kwamen. En die werden heel regelmatig door bijvoorbeeld google geindexeerd zodat google-zoekers ook altijd dingen op mijn weblog konden vinden.
Het leek wel of de DSE site vaker dan gemiddeld door Google wordt geindexeerd. Mischien is het ergens te vinden, maar weten doe ik het niet.

Nu is het mij opgevallen dat het nieuwe, bijna onzichtbare, zoekveldje, rechtsboven, alleen op gebruikersnamen lijkt te zoeken. En zeker niet op de websites van DSE. Dat is natuurlijk jammer, maar komt vast nog wel goed. Waar ik me zorgen om maak, is dat straks wellicht allerlei zaken in het nieuwe CMS,en dus in een database verstopt zitten en daardoor de veel van de DSE website met alle weblogs niet meer door zoekmachine robots gevonden en doorzocht worden.

Hoe :"eigen" is dit blog?

Ik heb net een nieuwsbericht opgegeven over "werkzoekenden die als vrijwilliger, MKB bedrijven helpen met innovatieve klussen"
Zie http://www.dse.nl/node/view/107

Nu vraag ik me over dit Blog af of het wel je eigen blog is, ik heb namelijk al een oud weblog.
Zie http://henkdaalder.dse.nl
Het lijkt er op dat er nu een gezamelijk DSE-homepage weblog is, waar iedereen in komt.
Dus wat anders dan al die oude echt persoonlijke webblogs.
XML-feed